Solius review
Na aanleiding van een verslag in het Duitste blad " Model Aviator" waarin de Solius van Multiplex erg goed uit de verf kwam heb ik de RR versie besteld bij Sweighofer modellbau uit Oostenrijk. De prijs is scherp en de levertijd kort.
De Solius verkrijgbaar in de volgende uitvoeringen:
-Kit bestelno #214264 (elapor kit incl. klap-proppeller en spinner)
-RR bestelno #264264 (Kit + motor, regelaar en 4 servo's)
-RR+ bestelno #264265 (Kit + motor, regelaar, 4 servo's, accu en ontvanger)
De opgegeven specificaties van de Solius:
- spanwijdte 2160 mm
- lengte 1100 mm
- vlieggewicht 1450 gram
- functies: hoogte, richting, ailerons, gas
- 5- kanaals ontvanger noodzakelijk voor flap functie middels ailerons
- vliegtijd: 35 minuten zonder thermiek
Aanvankelijk wilde ik de kit-versie bestellen daar het monteren leuk vind en indien nodig nog wat kan aanpassen. Echter als je de kit, de aandrijfset en de servo set los besteld is het allemaal net wat duurder. Vandaar de RR versie voor een kleine €252,-.
De aandrijving bestaat uit:
-Multiplex PERMAX BL-O 3516-0850 motor (850 kv en *350 Watt 130 gram, 35amp max)
-Multiplex regelaar *MULTIcont BL 40 S-BEC,
-Klappropeller 12x6",
-Multiplex Servos:
* * 2x Nano-S (ailerons) incl. verlengkabels
* * 2x Servos Tiny-S ( hoogte en richting) *incl. verlengkabels
Als je de doos opent valt het op dat er niet is bezuinigd op verpakkingsmateriaal; vele meters noppenfolie zijn er gebruikt om het geheel te beschermen tijdens transport. De doos *is tevens te gebruiken om het model naar de vlieglocatie te vervoeren ook een handvat is in de doos aanwezig.
Alles ziet er erg verzorgt uit het Elapor model is weer gladder dan bij de eerdere MPX modellen, de spuitgiet puntjes ontbreken nu. Het model is netjes in elkaar gelijmd en de stickers zijn netjes geplakt. Erg mooi is de transparante getinte cockpitkap wat een schaalgetrouw aanzicht geeft. Wel wordt de ruimte voor de aandrijving en de besturing hierdoor beperkter. Ook het functionele hoofdlandingswiel en de dummywiel onder de T- staart maken van de Solius een mooie verschijning.
De servo's met de aansturing zijn compleet gemonteerd. *In iedere vleugelhelft is een servo gemonteerd en de servo's voor het hoogteroer en het richtingsroer zijn in de staart gemonteerd inclusief de verlengkabels.
Ook de de complete aandrijflijn is gemonteerd en aangesloten inclusief motor, regelaar en propeller.
Er is een extra beschrijving voor de regelaar bij gevoegd. Ik heb de standaard instellingen van de regelaar gehandhaafd, maar wil dit later nog controleren. De motorrem is geactiveerd en voor mijn gevoel ook de softstart. De regelaar is voorzien van een groene MPX stekker dus als je net als ik een andere standaard aanhoud zul je er een andere stekker aan moeten solderen.
Er is een duidelijke montage beschrijving met afbeeldingen toegevoegd, maar met deze RR- versie zul je alleen de hoofdstukken voor het vliegklaar maken van het model dienen te doorlopen.
Het enige wat rest voor het vliegklaar maken is het inbouwen en aansluiten van de ontvanger en accu. Voorgeschreven is een pakket van 3s 2200mAh en ik raad aan om dit ook aan te houden gezien de beperkte ruimte in de romp en het balanceren van het zwaartepunt. *Het zwaartepunt ligt op 70 mm van de voorlijst van de vleugel af. In het Elapor is op deze positie 2 kleine ronde vlakken aangebracht zodat je met je vingers snel het zwaartepunt kan controleren.
Wel verdienen de roerhevels extra aandacht. Op een Duits forum heb ik gelezen dat er bij verschillende exemplaren de roerhevels niet goed waren verlijmd. Na controle bleek dat de hevel van richtingsroer, welke met een soort hotglue is verlijmd aardig wat flexibiliteit vertoonde. Met wat dunne seconden lijm zit het weer muurvast. Alle andere hevels zaten wel goed vast.
Ook een paar schroeven van de gemonteerde motor zaten niet goed vast, deze heb ik nog wat na moeten trekken. Controle kan dus zeker geen kwaad. Tevens heb ik de borgmoeren van de klappropeller verder op de boutjes gedraaid totdat de prop net niet klemde.
Het programmeren van het model in de zender is vrij simpel. De uitslagen heb ik volgens de opgave van de bouwbeschrijving aangehouden. Op het hoogteroer heb zowel de gas als flaps gemixed. Als uitgangspunt heb ik de beschrijving aangehouden voor de mate van beïnvloeding.
Vliegen:
Op een bijna windstille avond heb ik de Solius ingevlogen. Met een ferme zet kiest de Solius het luchtruim in een vrij steile stijgblok. Trimmen is niet nodig, wel zorg de krachtige elektromotor bij vol gas voor een afwijking naar links.
De kist voelt gelijk vertrouwd aan en voor je het weet ben je bezig met kunstvlucht figuren.
Bij het aanduiken of met snelheid een fly-by vliegen doorbreekt een fluitend geluid de stilte. Termiek was deze avond niet aanwezig wel nog wat kleine warme luchtstijgingen vanaf de aarde wat gelijk merkbaar is onder de vleugels. Rollen, loopings rugvluchten gaat allemaal prima, wel merk je dat er tijdens deze figuren zonder motor de snelheid aardig verminderd door de weerstand.
Ik heb nog niet met thermiek gevlogen maar dat zal vast geen probleem zijn met deze kist.
Ik ben erg tevreden over!
Michiel
Enkele foto's:
Solius zo uit de doos:
Verbinding van de vleugels:
Beperkte ruimte in de cockpit:
Een haakje als hulpmiddel om de kunststof borgpen er uit te trekken bij demontage van de vleugels:
Solius: