Multiplex Sonic Liner

Hallo Marvin en ReneDL,
Tussen 2007 en 2010 heb ik deze motor (wel met koelvinnen) gebruikt op een Funjet (525gr) met hxt 3S2200-20C D9 en was eigenlijk zeer tevreden over deze kombinatie, niet te snel maar wel amusementsvol !!
Met een tgs 6x4 (echte) mat ik 17.8A-11.1V-200Watt-17600rpm en was ietsje sneller met een 6x5.5 graupner cam prop 21A-10.5v-220W-15500rpm
HobbyKing R/C Hobby Store : TGS Sport 6x4E Precision propeller of
HobbyKing R/C Hobby Store : TGS Sport 6x3E Precision propeller
Voor de Sonicliner zal je best beginnen met een 6x4 ( of zelfs een 6x3 als het te snel zou gaan) maar bij gebruik van een moderne lipo ( 25C) zal je gauw een eind boven de 400W - voor beide motors- uitkomen, ik vermoed dat uw model behoorlijk snel zal vliegen.... mvg Josse

Thnx voor je toegevoegde data en informatie. Hier heb (we) wat aan.
Zit nog steeds op de servo's te wachten!! voordat ik echt kan beginnen met het bouwen.

Sonicliner mpx

Daar ik altijd al interesse had in canards vond ik nog goeie info in mijn bookmarks,
Persoonlijk vindt ik dat je nog lichtere motors kan gebruiken, zoiets van rond de 50 gr, daar die 57 ons ( ~1650gr) merkelijk lichter kan, waardoor het model ook veel beter zal vliegen....
Wie eens wil zien hoe zo'n SL vliegt met die hxt2835-2200 en lipo 3s, zie hier Sonic Liner by Multiplex - RC Groups en zie pag 11 en 12 en alsook hier Sonic Liner en ook hier
Multiplex Sonic Liner - Page 3 - WattFlyer RC Electric Flight Forums - Discuss radio control eflight
groetjes josse

Laatst bewerkt door een moderator:
Thnx man, ik was op zoek naar motoren met de zelde afmetingen als de orginele brusht motoren.
Die ik nu heb zijn het het zelfde en per motor maar 20 gram zwaarder. Je hebt misschien gelijk dat ik heb gekozen voor beetje overpowerde setup, maar beter te veel dan te weinig.
Maar kan altijd nog kleinere props nemen. Dubbele hoog toerige motors op 1 vliegtuig klinkt altijd mooi. Thnx voor de links.

He hé, die servos zijn binnen. Het duurde zo lang omdat ze helaas achter gehouden waren, we moesten extra betalen :( (triest)

Off-topic:
Als je onder die 22 euro blijft is er niks aan de hand, daar boven ben je bijna altijd de sigaar.

on-topic:

Nu kunnen we meters gaan maken, om die sonic liner de lucht in te krijgen.

to be continued

Enne hoe gaat de bouw..... ben wel een beetje nieuwsgierig mvg Josse

Ja gaat goed.

;)

Ready:

• Kabelgootjes dieper gemaakt zodat de drie draden per kabelgootje er inpassen.
  • Motor draden plus servo draden (verlengt) door getrokken naar binnen de romp in.
  • Motor geplaatst en gelijmd met bison Poly Max® Original
  • De romp en servos plus het 1 en ander gelijmd volgend standaard beschrijving
  • Canard in elkaar gezet inclusief servo en aansturing.
To-DO:

• Balanceren + Electronica positioneren en monteren.
  • Kleurtjes en stickers.

Alleen zit ik nog te twijfelen over de volgende dingen:

• 1 x 3s 2200mah 25C ga vliegen of 2 x. (elke regelaas eigen accu)?
  • Met aparte lipo voor ontvanger vliegen of met de back van regelaar?
  • Ga ik vleugels en romp verstevigen, of hou ik origineel?

[*]1 x 3s 2200mah 25C ga vliegen of 2 x. (elke regelaas eigen accu)?
[*]Met aparte lipo voor ontvanger vliegen of met de back van regelaar?
[*]Ga ik vleugels en romp verstevigen, of hou ik origineel?
[/LIST]

Hey Marwin,

ik zie met 2 aparte lipo's alleen maar nut als je met de motoren zou willen meesturen. Anders zie ik geen nut. Ik vlieg zelfs grote bakken met 1 lipo per 2 motoren.

Aparte ontvanger batterij is in mijn visie enkel nodig bij grote en dure toestellen. Ik vlieg vele toestellen zonder extra ontvanger batterij en indien je netjes je ESC op tijd laat afslaan heb je normaal gezien altijd nog genoeg stroom om te landen.

Vleugels verstevigen kan simpel door van die versterkte tape van links naar rechts aan te brengen. Mijn piepschuim Voyager is ook uitgerust met sterkere motoren en ook daar heb ik gewoon die plaktape aangebracht. En dat houdt het al lang goed uit ...

Succes...

groetjes,

Davy

Hey Marwin,

ik zie met 2 aparte lipo's alleen maar nut als je met de motoren zou willen meesturen. Anders zie ik geen nut. Ik vlieg zelfs grote bakken met 1 lipo per 2 motoren.

Aparte ontvanger batterij is in mijn visie enkel nodig bij grote en dure toestellen. Ik vlieg vele toestellen zonder extra ontvanger batterij en indien je netjes je ESC op tijd laat afslaan heb je normaal gezien altijd nog genoeg stroom om te landen.

Vleugels verstevigen kan simpel door van die versterkte tape van links naar rechts aan te brengen. Mijn piepschuim Voyager is ook uitgerust met sterkere motoren en ook daar heb ik gewoon die plaktape aangebracht. En dat houdt het al lang goed uit ...

Succes...

groetjes,

Davy

Bedankt voor je adviezen, ik zal ze mee nemen.
Maar het nut van twee accu's is dat je langer kan vliegen een waarschijnlijk toch het extra gewicht kwijt kan.

2 x 18amp= 26 amp op een 3s 2200mah is niet heel lang vliegen.

Indien je lood zou moeten steken kan je opteren voor 2s-lipo met een bec van 3A, dit is de veilmigste manier !!! en als je twee identieke esc's hebt gewoon parrallel op de ontvanger en na 10min. in rust voelen of één van beide esc-becs warmer wordt dan de andere (dan zijn ze niet gelijk en moet je één ontkoppelen, op voorwaarde dat uw esc-bec een 3A-model is)
Voor de motoraandrijving zou je misschien best een iets zwaardere lipo nemen bvb 2650-3300mah, er is toch plaats genoeg, en nog veel succes met de verdere afbouw mvg Josse

Eergisteren de motoren vast gelijmd, vandaag het 1 en ander gesoldeerd en voor het eerst met de motoren in het vliegtuig proef gedraaid (klinkt toch wel mooi zo stereo) Ze draaien nu mooi tegen elkaar in met een recht en links draaiende prop 6x4.

Enige wat ik merk is dat de motoren bij minimale gas stand eerst gaan stotteren en pas bij het derde gas streepje op de zender normaal gaan draaien. Als ze eenmaal draaien, doen ze het prima. Ik heb dit gedrag al eerder mee gemaakt op een ander vliegtuig maar tot op heden nooit verder problemen mee gehad tijdens het vliegen, dus maar even aan kijken.

Wegens ruimte overlas :cool: heb ik besloten om toch met 2 x 3S 2200mah te gaan vliegen (CofG is dan ook gelijk goed). Elke esc krijgt ze eigen accu en mocht voor wat voor reden dan ook 1 esc er mee stoppen dan neemt de ander ESC het voeden van de ontvanger over. Ik laat daarom ook bij de plus voeding draadjes van de ESC bij elkaar komen via y-kabel op de ontvanger. We hebben het hier over 2 x identieke hobbywing 40ampregelaars (met dus twee identieke switching bec's) moet goed gaan.

Nu rest mij alleen nog om de Elektronica vast te gaan zetten en de sonic liner wat kleur mee te geven :pim:

Hier wat laatste foto's.

Afsluit deksel passend gemaakt:

20111126_202124.jpg

Electronica beetje staan passen en meten.
20111207_212114.jpg

draden weg gewerkt.
20111210_111152.jpg

Wat bescherming en zichtbaarheid in de lucht:

20111210_113800.jpg

Laatst bewerkt:
Vette machine zeg!!
Machtig!!
Die gaat via handstart Airborn??
Ben je niet erg 'bang' om zo'n mooi toestel telkens te moeten handstarten en daarbij het risico te lopen dat het slechts 1 keer fout gaat en het toestel dan geheid in 2 stukken breekt met zo'n lange nek?
Ik ken het van mijn Funjets namelijk.
Vr Gr Erwin

Bedankt voor je compliment,

Er zitten speciale hand start gooi gaten in ;) daarbij heb ik 4 x zo veel vermogen als standaard set-up en de bekende zweef eigenschap. dus heb de goede hoop, dat het altijd wel goed gaat ;)

Niet de goden gaan verzoeken hier hé!

Laatst bewerkt:
Ha ha ha ha ha...........super.
Oke........jij bent helder.
Dank voor je uitleg.
Dan heb ik er wel goede hoop voor.
Enne.....excuus.........was niet mijn bedoeling om de Goden te verzoeken.
Ben erg benieuwd hoe dat straks zal vliegen.
Hoor het relaas graag van je.
Vr Gr E

Mooi toestel zeg.

Maar zou toch maar een zware handschoen aandoen, BRRRRR zo twee propellers achteraan, echt bangelijk.

Johan.

Weet je Johan...........
Ik denk dat het met dat in de handen krijgen van de props tijdens het opgooien wel meevalt bij dit toestel.
Want ze zitten aan beide kanten en niet in het verlengde van de wegwerp hand.
Bij mijn Stryker is dat dus wel het geval.
Daarom gebruik ik bij die altijd een speciaal geprepareerde handschoen die mijn hand en vingers beschermt tegen de prop.
Volgens mij kun je deze Sonic Liner zonder ellende te krijgen opgooien.
Vr Gr Erwin

Heb heel wat vliegtuigen met push-prop gehad, en nooit problemen gehad met het gooien.

Het is kwestie van hoe te gooien, laat meestal toch door andere gooien ;)

Nou vandaag de maiden!!

Het was windkracht 2, waterig zonnetje, rust op het vliegveld (club), dus ik zeg MAIDEN!!

Accus aangesloten, preflight check, 3 x ademhalen, twijfel , twijfel, gooien maar!!

En wat een heerlijk toestel. Zo mak als een lammetje, mooi strak vliegbeeld, mooie snelheid met 2 x 2200KV brushless motor met tegen in elkaar draaiende 6x4 prop's die heerlijk geluid produceren met ze tweeën.

Maar vliegen met dit toestel is zo iets als rijden met grote scania truck. Als je stuurt gaat eerst de voorkant en de rest komt er achter aan :smile: heel apart zon lang toestel met een canard. Maar rollen en loopings geen probleem en landen is ook zo makkelijk want dit ding zweeft eeuwig en kan heel langzaam geland worden.

Maar het leukste en mooiste zijn de low pass@full power :)

Ik zeg geslaagd en heeft zeker een plek in de top3 lekkerste vliegende vliegtuig in mijn hangaar gekregen.

Met beetje geluk heb ik binnen kort nog aardig filmpje van de maiden van onze gewaardeerde maat RCandries!!

Laatst bewerkt:
Back