Multiplex stekkertjes

• Topicstarter Topicstarter sitting duck
  • Startdatum Startdatum
S

sitting duck

Guest
Ik ga voor mijn accupack van die groene multiplex stekkertjes gebruiken. Ze hebben achteraan 6 pinnetjes ,3 voor de + en 3 voor de - ,waarom hebben ze nu 6 pinnetjes op die stekkers I.P.V 2 :? Nu moet ik elk draadje in 3 gaan opsplitsen en de plus en de min ligt nogal dicht tegen elkaar vindt ik.

greetzz

3 contacten zijn beter dan 1. Je moet de 3 pennen van + iets en - naar elkaar toe buigen bij een kleine diameter draad. Dan alles vertinnen en de draad tussen de 3 pennen goed solderen met veel soldeer zodat het 1 geheel word. Die afstand tussen + en - is niet erg. De stekkers zijn zo stevig dat (als je goed soldeerd :)) er nooit kortsluiting kan komen. Ik gebruik deze al een tijdje en ze bevallen erg goed. Weinig weerstand, geen losse draden (die kunnen kortsluiting veroorzaken en hoe!) en nooit verkeerd inelkaar steken (gebeurd toch wel een keer in de haast)

Je gaat ze toch niet gebruiken voor je vliegaccu...? :evil:
Ze zijn voor verbindingen met meerdere servo's(vleugel)

Henk

Ik ga ze wel gebruiken voor mijn vliegaccu ,ze zouden volgens verschillende bronnen tot 30 of 40 of zelfs tot 55 Amp belastbaar zijn,ik ga ze enkel maar met max 10 Amp belasten.

op verschillende amerikaanse fora en duitse bladen worden deze connectoren gewoon gebruikt voor accu aansluitingen.

MPX zelf levert ze zelf als hoogvermogen connector. en dat ze ook geschikt zijn voor servo bevestigingen nemen ze op de koop toe..

groet,

vinze

Voordelen zijn compact en bescherming tegen ompolen. Voor de stroombelastbaarheid kan je gewoon de losse contacten optellen.

Ik gebruik trouwens alleen 2 en 4mm vergulde stekkers.

Geschiedenis les:
Heel vroeger (>25 jaar gelden) toen er nog nauwelijks speciale stekkers bestonden gebruikte multiplex al een overmaatse vergulde servostekker voor de accu aansluiting. Gewoon meerdere pennetjes, net als ze nu doen.

Andere stekkers uit de autoindustrie zoals vlakstekkers, of het soort wat tamiya nog gebruikt, zijn ontworpen voor goed contact, maar niet voor veelvuldig in en uitpluggen.

Back