multiplex twinstar

Ik sta op het punt om de twinstar aan mijn verzameling van vliegtuigen toe te voegen. nu heb ik toch nog een aantal vragen met betrekking tot het model. die na lang surfen toch nog bij mij op komen.

met hoeveel wind is de twinstar nog te redenlijk vliegen met de stock config (2x permax 400 en 7x sanyo scr en gunthers) . dit in verband met het feit dat het in nederland meestal niet bepaald wind stil is. (uitgaande van iemand met 1 jaar rolroertraining )

zijn er verbeteringen die ik eigenlijk gelijk zou moeten toepassen tijdens de "bouw" van dit model.... hierbij zat ik zelf al te denken aan het plaatsen van 2 jamara 480 BB HS's motoren en/of cam prop's of heeft iemand nog andere Mod's ?

aangezien wij tegenwoordig een modellen keuring hebben en dit het eerste grote electromodel wordt op de club zat ik ook te denken aan de geluidsnormen.... halen die snerpende propjes wel de 80db? of zitten ze lager.

ik hoor graag van jullie

Vinze

Ik les iemand met een twinstar in de standaard uitvoering.
Gaat ook met heel veel wind nog wel aardig, maar het begin wel even lastig om door de turbulentie te komen.

Vanwege grote roeren echter behoorlijk wendbaar.
Wel handig om voor grove werk de vleugel nog beetje extra te versterken met koolstof vlieger stokje, maar echt nodig is het niet.

Liefst gelijk met jamara 480 pro HS uitvoeren bij 7 cellen. 50% meer vermogen.

Nog beter: jamara 480 pro (zonder HS) op 10 x rc1600 4/5 SC.

Alles gewoon met gunters, want cam props zijn alleen beter op hele snelle kisten. Gunters hebben een breed toepassings gebied. Veel trek als langzaam, en redelijke topsnelheid.

Die multiplex vertraginkjes met de grote gunters zijn trouwens ook best wel aardig.

Geluid valt heel erg mee. Bij een twinjet heb je meer last van geluid, omdat de props dicht bij de achterlijst draaien, maar ook dan duidelijk onder 80dB.

De twinstar vliegt uitstekend met ietwat wind. je kan de directdrive motors eventueel vervangen door speed 400 met vertragingen neem dan wel de originele Multiplex vertragingen (1:2,?? dacht ik) met hun zwarte props.
Bij de twinstar heb je geen last van snerpende props. dit is meestal alleen het geval als de props zeer dicht langs de neuslijst of achterlijst draaien of met een extreem hoog toeren draaien.

ahaaa kijk eens mooi over 2 weken staat de doos hierbij mij in de woonkamer. en kan het "bouwen" beginnen.

hoe verhoudt de vliegtijd zich tussen 400 en 480 beide met 7 cellen 1700?

hoewel ik er eerst overdenk om toch voor de stock optie te gaan zat ik nog een beetje te denken hoe ik de motoren dan later weer zou moeten vervangen. Aangezien de motoren ingelijmd moeten worden met epoxy (heb plannen voor een onderstel en dan zijn de 480's volgens mij beter. )

In de Kwiklink van deze maand stond een review van de twinjet en daar werden de motoren met enkele druppels secondenlijm verlijmd die optie lijkt mij een beetje iel.. en aangezien motoren warmw orden zie ik ze volgens mij dan een keer voorbij vliegen zonder toestel.

harold. die koolstof versterking waar zou je die aan moeten brengen? ipv de standaard houten versteveging of aditioneel?

als servo's trouwens 4x Hs81 in gedachten die moeten toch wel voldoen? en als reglelaar een shulze 40bec (is die ook nog toepasbaar met de 480hs bb?)

groet,

vinze

Volgas gebruik je als "Turbo" voor start en figuren.

Je hebt bij dezelfde vliegstijl ook dezelfde vliegtijd, want je hoeft niet volgas te geven.
Je hebt zelfs kans op langere looptijd omdat de jamara's iets hoger rendement hebben (motor hoeft niet zo hard te werken voor z'n gewicht.

Ik vlieg zelf met de 'standaard' Twinstar. Hiermee heb ik nu meer dan 100 vluchten mee gemaakt zonder hem ooit te crashen, ook bij ongeveer windkracht 4, hij 'zwabbert' dan wel alle kanten op. Ik heb hem pas wel helemaal geverfd met acryl verf omdat de Twinstar door te gebruiken wel enigzins beschadigd. (vleugels gaan o.a. licht scheuren bij loopings de andere kant op en beschadigingen bij het landen op bevroren grond)
Zelf kan ik met mijn 9.6 V, 2400 mAh accu 3m 50s volgas vliegen. Met een hoop stunten haal ik dan wel een vliegtijd van 5 minuten. Als ik gewoon suf rondjes ga vliegen haal ik wel 12 minuten.

Verder is het een erg leuk vliegtuig waar je een hoop mee kan. Ik heb o.a. een fototoestel (350 gram) meegenomen voor luchtfoto's, toen wilde hij nog redelijk opstijgen.

Groeten,

Piet

Hoi Vinze

De twinstar heb ik jaren geleden gevlogen met diverse motorconfiguraties, en zij is m'n favoriet tot nu toe. (helaas al een tijdje overleden)

Een ding : de standaard configuratie met gunthers is de minste optie. De twinstar is een langzame vlieger, je suggestie 480's met camprops zou ik dus vergeten.

Ik heb op dit toestel een 3:1 vertraging (12$ dingetjes) met 9*6 op 10 cellen gevlogen. geweldig!. Op 8 cellen kan ook en is eigenlijk net iets mooier (lichter), ga dan op 10*8 oid. (wel even amperages narekenen met motorcalculator, en houd een propspeed van 70 km/h als uitgangspunt) Errug gaaf is met 4:1 / 8 cellen en 11*8 , je mist dan wel wat snelheid, maar je kan met deze configuratie bijna prophangen (niet echt natuurlijk)

Misschien overbodig :
*commentaar clubleden op gunther configuratie: " vliegt leuk, lief ding zeg!"
*commentaar clubleden op 11*8 configuratie (in pitts): " goh franck, je maakt er een heli van!?"
*commentaar clubleden op zelfde configuratie vliegend: "..................(.......stilte.....)................."

Wel landingsgestel monteren anders wordt het grasmaaien met deze grote props. Beperk in de vertraagde uitvoering de stroom tot 11 ampere, dan gaan de speed 400 minstens een seizoen veel vliegen mee. Met de 4:1 en 3:1 uitvoering en de juiste props (APC SF) kom je dicht bij het berekende maximale motorrendement van de 400 6V motor. (en dat merk je in vliegtijd, of als je wilt, in power) Met gunthers iets van 45%, met hogere gearing 67% oid.

Voor de meerprijs van de multiplex vertraging kan je in Japan MPJET vertraginkjes kopen met een setje APC props. Volgens mij is dit zelfs nog goedkoper ook. De "vertragingen" van multplex zijn 2:1...en ze zijn nog open ook meen ik.

Probeer eerst gunthers, en bestel daarna losse vertragingen. Go geared!!!! , je krijgt een kompleet ander toestel.

Carbon in de vleugel lijkt me overbodig. Mits goed gelijmd houd de standaard balsa ligger prima. Ik heb er 400 gram mee omhoog kunnen tillen (camera). Loopen en rollen ging hiermee prima. Wil je zeker zijn, lijm dan eenzelfde balsa ligger in de bovenkant van de vleugel.

Motoren heb ik bevestigd aan een balsa liggertje met tie wraps. Koeling heb je zeker nodig met deze kist. Plak dan ook niet het onderste gedeelte piep van de motorgondel vast (waarom isoleert men in hemelsnaam een electromotor met piepschuim... ?).

Enkele druppels lijm voor de motor....hmmm... dat lijkt me wel erg goeie lijm. Zeker in de 11*8 uitvoering, je moet de kist bij volgas met twee handen vasthouden. De eerste handstart in 11*8 uitvoering...vriend houd kist omhoog en wil kist opgooien... twinstar vliegt volgas letterlijk uit z'n handen. (dat was brullen van het lachen natuurlijk)

Let op de motordomping. 1 graad negatief (naar beneden en hiermee parallel aan langsas romp) is perfect.

Vleugelbevestiging moet je verstevigen met glasmat oid. en maak een betere schroefbevestiging , zoek maar eens op www.rcgroups.com en zoek op twinstar....genoeg leesvoer voor een paar avonden.

Over herrie met deze kist zou ik me geen zorgen maken.

Succes, dit kan echt een superkist zijn ! (maar dan wel met molenwieken ipv. theelepeltjes als prop)

PS. Je kan er zelfs mee vanaf water vliegen...in standaard uitvoering

Hallo,

Ik vlieg de TWIN STAR in standaardconfiguratie (400-ers, geen verstevingen aan de vleugel en geen landingsstel) en ben daar best tevreden mee. Een zwaardere motor lijkt mij voor dergelijk toestel overbodig het is en blijft een goedmoedig toestel dat schitterend vliegt. Ik vlieg met 8 x 3300 cellen tot 15 minuten en dat volstaat. Wel je een sneller en wendiger toestel koop daarna dan een TWIN JET.

groetjes :lol:

zo ik ben nu zo'n beetje een week aan het bouwen aan de twin star maar wat gaat dat snel zeg dat piep bouwen.

ik ben alleen niet helemaal blij met de stugge kabels die mpx heeft gebruikt voor de motoren . als je loopt constant te mieren als je de vleugels op de romp bevestigd lijkt wel of e er verenstaal in hebben gestopt. ga ze waarschijnlijk ook vervangen door de flexibelere siliconen kabels.

nog een vraag je wat me opviel ik hebt veel referenties gezien aan de upthrust (positieve motordomping) die de motoren hebben echter bij een proef plaatsing bleek bij mij dat de motoren ook nog een een aantal graden zijwaarts stelling hebben (ongeveer gelijk aan de motordomping en naar rechts uit de staart gezien. .......klopt dit???? of moeten de motoren totaal geen zijwaarst stelling hebben ?

groet,

Vinze

Ik denk dat dit wel klopt.

Door de draai-ing van de propeller gaat de "woei" niet helemaal recht over de vleugel. Met zijwaartsstelling kompenseer je die assymmetrie dan weer.

Een andere benadering is dat het vliegtuig door het tegenkoppel van de motoren naar links draait. Zijwaartsstelling naar rechts dan om te kompenseren.

Wat juiste reden ook is, de ontwerper heft het met een reden ingebouwd om een neutraal vlieggedrag te krijgen.

zo de vleugels zitten nu aan elkaar de kabels en houtenliggers zijn ingelijmd evenals de motoren (wel even met wat soldeer de kabels gelocked).

zojuist de motoren voor het eerst aangezet wat een heerlijk geluid zeg.

alleen toen ik na 2 minuten vol gas testen eens aan de motoren voelde of ze warm werden schrok ik me rot...... ze waren echt gloeiend heet...ik brande gewoon mijn handen er aan. is dit normaal????

groet,

vinze

Als je de motoren in stand volgas draait trekken ze meer stroom dan in de vlucht en ze missen koeling. Normaal dat het dan zo heet wordt.

Zeker bij 8 cellen moet je oppassen. Zit je boven 12A

De motoren moet je eigenlijk timen en inlopen. Als dat niet is gebeurt worden ze nog weer even heter.

Niet vergeten om de props als duw prop te monteren? Als ze verkeerd zitten trekt het ook weer meer stroom.

Harold zei:
Niet vergeten om de props als duw prop te monteren? Als ze verkeerd zitten trekt het ook weer meer stroom.

Ermmm, gewoon als "trekprop"lijkt me met een twinstar handiger ;)

Wat betreft de zijwaartsstelling van de motoren, ik kan je verzekeren dat bij een 0-0 stelling van de motoren de twinstar ook prima vliegt!

Ben benieuwd wat je dr van vind !

Grtz

vandaag de maiden flight gehad van de twinstar was er uitstekend weer voor. na de accu's nog even een top-off te hebben gegeven maar eens de eerste poging gewaagd door de turbulentie rond het veld behoorlijk zwabberend naar boven maar eenmaal rondjes vliegend toch zeer stabiel 3 klikjes up maar verder vloog hij correct uit de doos
aangezien alle roeren nog op 100% had staan vloog hij iets wat kietelig op de rolroren. maar ook loopings doet hij prachtig
landing was een eitje hoewel hij toch beter met een kwart gas binnen kan komen. wordt hij wat stabieler van.

Tweede vlucht de rolroeren op 100% up en 50% down gezet. veel beter en strakker vliegbeeld. alleen was de wind behoorlijk aangewakkerd (vlak bij zee he) dus volgas moeten vliegen wegens hoogte verlies maar het veld op gezocht. bij de landing behoorlijk wat snelheid verloren en op de grens van het veld valt de BEC in. netjes geland en geen schade.

toch alvast maar eens gaan kijken voor een 8 cellen pakket. voor nog beter vliegprestaties maar al met al een waanzinnig kisjte !!!

hier twee foto's

twin.jpg

MVC-006G.JPG

groet.

vinze

Back