multistar lipo's

Deze accu's zijn nieuw voor mij, de praktijk zal het moeten leren denk ik. Over het algemeen zijn de ervaringen met Turnigy accu's goed. Dus zouden deze ook prima kunnen zijn.
Let wel op dat deze accu's minder zwaar belast mogen worden! Pas dus op dat je er niet te veel stroom uit gaat trekken. De capaciteit is groter dus de absolute stroom is nog best hoog. De accu uit je voorbeeld is een 12000mAh accu en de maximale belasting is 10C. Deze kan dus 120A leveren dat is nog steeds een flinke stroom.
Met een 3S versie van deze accu kan je je auto starten. ;)

Bekijk de filmpjes maar eens.

Mijn conclusie is dat er winst te behalen is maar alleen bij een goed uit gekiende setup alleen wat betreft vlucht duur.
Ze worden sneller warm en dat betekend dat de inwendige weerstand hoger is en de maximum belasting lager.
De gemaakte winst in gewicht is maar beperkt en of dat in jouw geval het resultaat opleverd dat je verwacht is maar de vraag.
Voor de high performance X copters in ieder geval niet.
Als je piekstromen vraagt bij stunten dan laten ze het afweten t.o.v. lipos met hogere C rate . ;)

Laatst bewerkt:
De eerste LiPo's in deze 'klasse'waren de Thundepower Pro Lite MS. (mil.spec.) Gemaakt voor situatie waarbij een vliegduur van meer dan 45 minuten kan worden verwacht. Oa de politie vliegt in de Ascending Technologie multirotors met deze accu's.
Door de anode of kathode (ik weet het niet meer welke) dunner te maken wordt ten kostte van de inwendige weerstand en stroombelasting de capaciteit per gewicht vergroot. Deze hebben een 8/15C rating.
Een nieuwe en betere variant op dit thema is de GenseAce Tattu die in de 15/30C rating wordt verkocht en ook een heel erg goede specifieke energie heeft. Daar is de 6S 12 Ah 1577 gram. Deze worden nu veel voor professionele RPAS'en met een vliegduur van 30 minuten of meer gebruikt. http://www.gensace.de/tattu/tattu-12000mah-22-2v-15-30c-6s1p-lipo-battery-pack.html
Deze Multistar zal het (door HK gebrachte) antwoord zijn in de iets goedkopere klasse. Met een wat lagere C rating dan de Tattu aan te bevelen voor meer dan 40 minuten en weinig piekbelastingen.

Rick

hoi, ik heb 2 van deze accus voor mijn dji f450. ik heb de 3s 3000mah gekocht. ik kan niet echt zeggen dat ik er enorme winst mee hall.. acuus worden best warm en ik vlieg met een turnigy 2700 mah 30c langer dan met deze accus.
gr jesse

..... acuus worden best warm en ik vlieg met een turnigy 2700 mah 30c langer dan met deze accus.
Er wordt duidelijk opgegeven dat de maximale belasting van deze accu's lager is. Het zijn "maar" 10C accu's met een maximum piek van 20C gedurende 10 seconden. Dat komt doordat de inwendige weerstand hoger is.
Als de accu's bij jouw "best warm" worden trek je er te veel stroom uit! Uit deze accu's mag je dus maximaal 10C = 30A continu trekken. Uit de 2700mAh accu's mag je 30C = 81A trekken en dat is heel wat meer! Je hebt dus een verkeerde accu's gekozen, ze zijn niet geschikt voor jouw set-up. Zo simpel is het.
Door de hogere inwendige weerstand zal de spanning verder inzakken bij de stroom die jouw set-up uit de accu trekt. Daardoor kan je niet alle beschikbare energie in de accu's gebruiken en lijken ze eerder leeg. Begrijp me goed, effectief gezien zijn ze dat voor jouw ook! Wanneer er minder stroom uit de accu's wordt getrokken zal wel alle beschikbare energie bruikbaar zijn en zal je er wel langer mee kunnen vliegen.

hoi, ik heb 2 van deze accus voor mijn dji f450. ik heb de 3s 3000mah gekocht. ik kan niet echt zeggen dat ik er enorme winst mee hall.. acuus worden best warm en ik vlieg met een turnigy 2700 mah 30c langer dan met deze accus.
gr jesse

Wat voor vliegtijden haal je dan met de twee accu's?

Iets meer info maakt je reactie een stuk waardevoller.

Rick

Hoi, sinds een aantal dagen ook een multistar accu.
3S 5200mAh, vliegtijd 12 minuten.
Met turnigy lipo 3S 3000mAh, 30-40C, vliegtijd 8 minuten, max stroom is zo'n 36 ampère (4*9).

Zal dit weekend de stroom met de 5200mAh gaan meten, deze zal dus iets lager zijn. Ir zal iets hoger zijn, deze wordt ook wel warmer.

Hoi, even een kleine meting gedaan.
3000mAh, 3S, 30-40C , Turnigy,
Spanning onbelast 12,572V. Belast zo'n 11,3 V bij max 36Amp

5200mAh, 3S, 10C, Multistar Tunigy.
Spanning onbelast 12,548V. Belast zo'n 11,3V bij max 36 Amp.

Dus eigenlijk geen verschil. Tijdens belasting variëren spanning/stroom dit zijn dus gemiddelde, geen logging.
Eigenlijk aangenaam verrast.

Accu Multistar wordt wel iets warmer (na een vlucht) heeft volgens mij twee redenen:
Vluchtduur is langer dus meer warmte.
Accu's is zwaarder dus meer vermogen nodig om alles in de lucht te houden.

Klopt dit? Of ga ik nu erg kort door de bocht?

Bijlagen

• Meting accu.JPG
    Meting accu.JPG
    652,4 KB · Weergaven: 126
..... Accu Multistar wordt wel iets warmer (na een vlucht) heeft volgens mij twee redenen:
Vluchtduur is langer dus meer warmte. .....
Daar zit inderdaad wel wat in maar of dit zo veel effect heeft weet ik niet. Laten we het zo stellen, het zal wel iets meespelen.

..... Accu's is zwaarder dus meer vermogen nodig om alles in de lucht te houden. .....
Ook dat zal misschien iets meespelen maar het is wel in tegenspraak met je eigen metingen. Je schrijft zelf dat de spanning en de stroom bij beide accu's nagenoeg hetzelfde zijn. Als je meer vermogen nodig hebt om het geheel in de lucht te houden zal er meer stroom uit de accu getrokken moeten worden. Omdat je niet meer stroom meet zal dus het extra benodigde vermogen om het extra gewicht in de lucht te brengen en houden slechts gering zijn.

Je vergeet echter de hoofd oorzaak van de warmte ontwikkeling in de accu. Dat is de inwendige weerstand van de accu! Met deze accu wilde men de capaciteit vergroten zonder dat de afmetingen en het gewicht veel groter werden. Maar de inwendige weerstand van de accu wordt dan helaas wel hoger.
Door die hogere weerstand zal er in de accu meer verlies zijn en wordt de accu warm. Een beetje warm kan geen kwaad zolang de accu binnenin maar niet warmer wordt dan ongeveer 60°C . Hoe warm de buitenkant dan is kan ik je niet voorspellen. Dat hangt van zoveel factoren af die ik niet ken.
Over het algemeen kan je stellen dat zolang je een accu nog goed in je hand kan houden zonder je hand te "branden" hij waarschijnlijk niet te heet is geworden. Maar hoe warmer een accu wordt des te korter hij mee gaat. Dus als je de temperatuur laag weet te houden zal de accu dat fijn vinden.

Ok, wellicht niet duidelijk aangegeven. De quad stond tijdens de meting vast aan de grond (stoeptegels als belasting) dus gewicht telt dan niet mee. En dus ook geen extra vermogen nodig. Wat ik eigenlijk bedoel is dat de inwendige weerstand niet echt veel hoger zal zijn omdat de stromen gelijk zijn. Anders zal de stroom met gebruik van de multistar lager moeten zijn omdat Rtotaal groter is.
De meting is niet geheel goed, de waarden varieerde nogal maar was in beide geval rond eerder vermelde. Wellicht dat hierdoor de wat hogere inwendige weerstand niet opvalt.
Overigens is de accu zeker nog goed in de hand te houden.

De Multistar is 62 gram zwaarder. Dit valt mij wel mee, maar ben nog maar net met multicopter aan de gang. Totaal gewicht is zo'n 1,5 KG. Zal zeer graag de vliegtijd zo rond de 20 minuten krijgen. Tips?

Laatst bewerkt:
Dan zal je alle zaken die van invloed kunnen zijn onder de loep moeten nemen.
Zoals.
Je vliegstijl.
Hoover zo veel mogelijk want alle plotselinge bewegingen kosten extra energie.

Bespaar elke gram die je kunt bij het bouwen.

Kies de meest efficiënte onderdelen zoals goede props.(laagtoerig kleine spoed grote diameter)

Motoren met de juiste kv en niet te zwaar maar ook niet te licht zodat je kunt hooveren in het gebied van het hoogste rendement van de motoren.

Kies de juiste regelaars welke het vermogen aankunnen maar niet zwaarder als nodig.

Met de juiste accu is ook veel te bereiken door de juiste capaciteit/gewichtsverhouding te berekenen.

Ga aan de slag met de x-copter calculator en vergelijk de reken uitkomsten met meet resultaten in de praktijk.
Als je kiest voor vluchtduur dan zal je andere eigenschappen zoals wendbaarheid snelheid en stuntvermogen een lagere priortijd moeten geven. ;)
http://www.ecalc.ch/xcoptercalc.php?ecalc&lang=en

Laatst bewerkt:
..... Wat ik eigenlijk bedoel is dat de inwendige weerstand niet echt veel hoger zal zijn omdat de stromen gelijk zijn. Anders zal de stroom met gebruik van de multistar lager moeten zijn omdat Rtotaal groter is. .....
Dat is een misverstand! De inwendige weerstand van de accu is normaalgesproken een stuk lager dan die van "de motor". Eigenlijk moet ik zeggen van het geheel, de motor, de regelaar en de belasting. Het is namelijk de motor en de belasting die bepalen hoeveel stroom er uit de accu wordt getrokken.
De inwendige weerstand van de accu zal dus ook een heel kleine invloed hebben op de maximale stroom die kan gaan lopen. Zou die invloed wel zo groot zijn als jij denkt dan zouden alle accu's knap heet worden en dat is nou net niet de bedoeling.
Dat neemt niet weg dat die weerstand wel verantwoordelijk is voor een beetje vermogensverlies. De warmte die in de accu ontstaat is verloren energie die niet voor de motor gebruikt kan worden.

Back