Multiwii Crius se V0.2 + GPS

Hoi,

Ik maak al een tijdje gebruik van de Multiwii Crius se v0.2 naar volle tevredenheid op mijn multicopters, een Quad en een Y6

Vanavond versie 2.2 gedowload en geladen en meteen maar eens mijn CN06 GPS receiver V2.0 met I2C GPS nav module te voorschijn gehaald.

Na wat soldeer werk en de CN06 via U centre geprogrammeerd te hebben krijg ik helaas na opstarten even een snel knipperende led op de I2C module maar daarna een 1sec knipperende led en dus geen data in de gui van de gps.

Ik heb geen I2c errors in de gui en volgens mij heb ik alles correct in de config.h gedefinieerd

Helaas zit ik nu al een paar uur het ene forum met oplossingen te lezen maar die voor mij zit er nog niet bij.

terug plaatsen van de CN06 (via ftdi module ) levert netjes resultaten op in U center op 115200..
-protocol out to 0+1 - UBX+NMEA
-100ms
-5.00hz
(andere snelheden en frequenties ook getest..)

(Arduino 1.01 gebruikt laatste versie I2C_GPS_NAV geplaatst )
#define GPS_BAUD 115200
#define UBLOX
#define I2C_GPS

Zijn er forum leden die dezelfde opzet wel werkend hebben gekregen ?

In deze post staat de handeling iets makkelijker beschreven:
RC Groups - View Single Post - Recipe to get Crius GPS + I2C Nav board to work
In feite hetzelfde als in de eerste post van PM1.

Hier een directe kopie daarvan:
1. Download this version of firmware for i2c nav board: Download and extract it. https://dl.dropbox.com/u/60532252/I2...NAV_latest.rar
2. Download u-center from ublox website. http://www.u-blox.com/en/evaluation-.../u-center.html
3. Make an adapter to be connected between the GPS wire and you FTDI. Note that the tx on the GPS has to be connected to the rx on the FTDI and the rx on the GPS to the tx on the FTDI. See the picture for details.
4. Read the manual of u-center
5. Start u-center
6. Connect the GPS to the computer using the above adapter and the FTDI.
If the adapter was made correctly the GPS' green light will come on and the green light on the FTDI will blink form time to time and you'll see on the right of the u-center the satellites and other data.
7. In u-center go to Tools and than to GPS configuration
8. Click on the button with the three dots and look for the file "u-config-v2.txt" in the directory where the file in 1. was extracted too and 'open' it.
9. Click on the box next to 'Store configuration into BBR/Flash'
10. Click the 'File >> GPS' button.
GPS is now set up with ublox binary protocol and 115200 baud. Note that the display on the right of the u-center changed and much less information is now displayed. If that is the case, good, your GPS has been updated.
11. Edit config.h in the I2c nav code extracted in step 1.
set:
#define GPS_SERIAL_SPEED 115200
comment out:
//#define NEO6_NOT_CONFIGURED_AT_POWERON
12. use arduino 1.01 , or higher, and the FTDI to flash the i2c_nav
13. update your FC with multiwii 2.1 or later and un-comment #define I2C_GPS and set your magnetic declination in config.h of multiwii Magnetic Declination -> round up to next full degree, but consider the sign '+' or '-'.
14. connect everything
15. If GPS sends valid frames, LED on I2C nav board should blink 100ms on/1s off
16. Calibrate and switch on mag! Check that that copter orientation in the gui follows exactly the direction of the copter itself.
17. Go *outside*
18. connect battery -> after about one minute (depending on reception quality), the led on i2c board starts flashing 3 times in intervals
19. it works!***

Bedankt voor deze link, ik denk dat het probleem in de code moet zitten van het I2C_NAV_GPS boardje..
Ik ben wat aan het experimenteren met de code, kan helaas pas vanavond of morgen wat tijd eraan besteden..

Jawel, eindelijk is het gelukt !

Ik bleef maar cycles houden van 100ms aan 1 sec af.
Uiteindelijk met versie 2.1 rc2 is het gelukt...

Dank voor de aandacht.

Goed man. Fijn dat je de oplossing ook netjes deelt, dan hebben andere mensen er later ook nog wat aan.

Goed man. Fijn dat je de oplossing ook netjes deelt, dan hebben andere mensen er later ook nog wat aan.

Mochten er meer mensen zijn die hun Crius se willen voorzien van de Ublox module via I2C dan mogen ze me altijd even een pb sturen..

Ik heb nu de bestanden die je direct naar de Ublox mudule kan laden, tevens het I2C nav bestand wat je na compileren in de I2C_GPS_NAV module kan laden en de instellingen voor de config voor je Multiwii zodat het in zijn geheel werkt. ( ook een foto wat je nog even moet solderen natuurlijk )

Hoi, ja achteraf steld het i.p.c. ook niet veel voor.
Ik bleef echter maar een frequentie van 100ms aan en 1 seconden uit houden.

Vandaag even kort kunnen testen, maar ik ben nog niet direct enthousiast over de nieuwe instellingen van 2.2 maar dat zal wel een kwestie van wennen zijn en meteen met een andere versie in aardig wat wind is natuurlijk niet een goed vergelijk.
Helaas begon het net te regenen bij een GPS hold test, dus die maar even afgebroken..

Ik heb inderdaad ook nog niet getest in het veld, even wachten totdat de wind wat gaat liggen anders valt er toch niks af te stellen.

Hoe heb jij in u-center je Rates gezet? als ik kies voor: Measurement Period 100ms, Measurement Frequency 10.00 Hz, navigation rate 2 cyc, navigation frequency 10.00Hz wil dat volgens mij niet zo lekker (vakje bij navigation rate wordt rood), op 5.00Hz geen enkel probleem.

Hoe heb jij in u-center je Rates gezet? als ik kies voor: Measurement Period 100ms, Measurement Frequency 10.00 Hz, navigation rate 2 cyc, navigation frequency 10.00Hz wil dat volgens mij niet zo lekker (vakje bij navigation rate wordt rood), op 5.00Hz geen enkel probleem.
De Ublox Neo 6M heeft een max. update rate van 5Hz dus het is niet vreemd dat hij het op 10Hz niet best doet. ;)

Ik heb m op 5 Hz staan.

( Ik las op Rcgroups dat bij 10Hz de module het bericht alleen 2xd hetzelfde uit zou zenden .. )

Hoe bevalt de GPS op de Crius?
Zelf wil ik dot ook nog gaan doen als de ervaringen goed zijn..

Afgelopeb weekend was ik blij dat het erop zat, ik was een fpv vlucht aan het maken en mijn beeld werd blauw en kwam niet meer terug. Snel op GPS hold en turen waar ik hing in de lucht.
Na een klein wandelingetje de positie van de quad kunnen bepalen zodat ik deze naar me toe kon laten vliegen.
Volgende setup en test is Gps return home.. Beperkt de wandeling.

Of het verder veel nut heeft... Met foto's nemen nog geen ervaring op Gps hold..
Maar zodra het weer het weer toelaat gaan we dat ook weer eens testen.

Eerst maar eens het probleem net het blauwe scherm oplossen.

Heb het alleen even aangesloten gehad en dat ging heel simpel met een het i2c gps boardje van rctimer. Alleen even zorgen voor de nieuwste firmware en multiwii 2.2 herkende het direct en had binnen een minuut een fix van 7 satellieten. Heb helaas nog niet kunnen testen omdat het weer niet meewerkt:-)

Klinkt in ieder geval al goed.
Zomenteen maar eens onderzoeken wat ik allemaal nodig heb,
Zeker die RTH is heel handig idd.

Back