MultiWii fröbel project

Micropuller

Forum veteraan
Eind vorig jaar ben ik me een beetje gaan verdiepen in electronica en dan met name de arduino.
Vooral het experimenteren met sensoren vond ik erg leuk, en zo bouwde ik begin dit jaar een opstelling uit het Scheepvaartmuseum na:

Deels als gevolg hiervan, leek het me wel wat om eens een multicopter te gaan bouwen. Maar aangezien ik totaal geen ervaring had met vliegende modellen, leek het me verstandig om eerst iets te kopen wat ready to fly was, zodat ik wat vliegervaring kon opdoen zonder me al te veel zorgen te hoeven maken over de techniek van het model. Dus kwam er een Flamewheel 450 met een Dji Naza:

full

Nu is het vliegen met zo'n ding (zowel live als op de simulator) best leuk, maar prutsen en bouwen vind ik nog leuker. Dus maar eens de rommelbak ingedoken en daar vond ik nog een handvol bruikbare sensoren.
Even snel op een breadbordje gezet met een Boarduino als controller en ja hoor, het werkte!

Omdat je nu eenmaal moeilijk een breadbord op een multicopter kunt bouwen, bestelde ik bij MultiWiiCopter een Paris-board, met het idee daar alles op en aan te plakken.

In afwachting van het board, kwam ik echter een post tegen, waarin iemand bezig was om MultiWii op een arduino pro micro te laten draaien. Dat leek me ook wel een mooie uitdaging, dus de boarduino vervangen door een pro micro en ook dat werkte prima.

Inmiddels was het Paris board binnen, maar helaas kon ik daar de pro micro niet op kwijt, aangezien deze een andere pin-out heeft dan de pro mini (en deze is niet softwarematig aan te passen)

Nu had ik ook nog het binnenwerk uit een originele Wii nunchuck en motion+ liggen, dus die heb ik inmiddels samen met een pro mini op het Paris board zitten en ook dat werkt prima.

PARIS_v3_BMA020_front_grande.jpg

(even een plaatje van het internet gepikt, want ik heb geen foto van de mijne)

De vraag is nu: hoe nu verder met de pro micro? Het wordt of een allegaartje van break out boards op een experimenteerprintje, of zelf een pcb maken. Dat laatste wil ik nog wel eens proberen, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik niet over een tijdje nog iets toe wil voegen en dat dat dan niet kan, of dat het alsnog een dradenbende wordt.

Nu was volgens mij de enige sensor die ik nog miste een GPS, dus vanavond de stoute schoenen aangetrokken en een combi-bordje met een arduino en een GPS module besteld: Navigatron - I2C GPS for MultiWii and Others - FLYTRON

En omdat het erop lijkt dat multicopterbouwers/vliegers gek zijn op lijstjes, hierbij de mijne. Veel had ik al liggen en sommige dingen zijn nog onderweg:

- Software: MultiWii 2.0
- Microcontroller: arduino pro micro
- Accelerometer: ADXL345
- Gyroscoop: L3G4200D
- Magnetometer: HMC5883L
- Barometer: BMP085
- GPS: FGPMMOPA6B (Navigatron)
- Logic Level Converter: Sparkfun BOB-08745
- Ubec: TURNIGY 3A UBEC w/ Noise Reduction
- Frame: XAircraft X450 Pro
- ESC's: Hobby King 30A ESC 3A UBEC (de bedoeling is om hier de Simonk firmware op te zetten)
- Motoren: NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 250w
- Props: Graupner e-prop 8x5
- Lipo: ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 30C

Aangezien er een aantal onderdelen in backorder staat, kan het nog wel even duren voordat alles binnen is. Ik hoop dat de GPS een beetje vlot hier is, want als ik daar de maten van heb kan ik het ontwerp van de pcb afmaken en daarmee verder.

Als er meer nieuws is laat ik het wel horen.
Tips en opbouwende kritiek zijn welkom!

Laatst bewerkt door een moderator:
Zojuist het frame binnengekregen. Ziet er leuk uit, heeft veel weg van mijn Flamewheel.
In ieder geval genoeg ruimte om elektronica te monteren.

full

@KeesvR: ok, ben benieuwd hoe het jou met deze GPS vergaat. Heb begrepen dat de mogelijkheden (nog) wel wat beperkt zijn, maar ik heb goede hoop dat dat op korte termijn gaat veranderen.

Inmiddels een hoop spullen binnengekregen.
Het wachten is nog op een setje esc's die wel te flashen zijn, de Frsky DYI module en wat andere rommeltjes (connectoren, bedrading etc.)

Ondertussen alvast wel wat gedaan, o.a. wat aanpassingen aan de zender (LiFe pakket, backlight kit en connector om hem te kunnen flashen)

full

full

full

full

Verder puur om te zien hoe het staat alvast de (verkeerd bestelde) esc's en de motoren op het frame gezet.

full

GPS is gisteren ook binnengekomen, dus ik kan me in afwachting van het volgende pakketje bezig gaan houden met het ontwerpen van de pcb en het flashen van de zender.

Mmmh, GPS heb ik inmiddels aan de gang, maar zodra hij meer dan 5 satelieten ziet, blijven de waardes in de GUI stilstaan.
@KeesvR: ik zag dat jij hetzelfde probleem had, ben je daar inmiddels al iets verder mee?

Als ik in de code kijk, zie ik wel het volgende:
if (_i2c_gps_status & I2C_GPS_STATUS_3DFIX) { //Check is we have a good 3d fix (numsats>5)
GPS_fix = 1; //Set fix
GPS_numSat = (_i2c_gps_status & 0xf0) >> 4; //Num of sats is stored the upmost 4 bits of status
Oftewel; in de code wordt aangegeven dat er pas een betrouwbare GPS fix is, als er meer dan 5 satelieten zijn gevonden. Het lijkt wel of de code daarna vastloopt?

Inderdaad ik heb het zelfde probleem en nog geen oplossing.
Ik zag dat de schrijver (EosBandi) van de I2C-GPS software weer terug is na een verhuizing en bezig is met verbeteringen en ik hoop dat hij dan wel goed werkt.

Het aanpassen van de code zoals voorgesteld gaat mij boven mijn petje. misschien kun jij er iets mee.

Ik heb het idee dat er ergens een vertraging optreed hij loopt niet volledig vast, want af en toe beginnen de waardes weer wel te veranderen boven de 5 satellieten.

de eerste keer een een tijd duren voor dat i genoeg info heeft om zijn plek te bepalen als het goed is slaat i dat op.
ik zou hem zeker 30 minuten buiten zetten en niet te dicht bij het huis zo dat i goed kan kijken zeg maar.

Net even de "quick fix" geprobeerd, maar dat maakt geen verschil (tenminste niet binnen)
Ik zal zo mijn netbook eens opsnorren en dan zet ik de boel wel even buiten, kijken wat hij dan doet.

It seems that your gps has something with the 3d fix indicator (it could be even a code error on my side) for a quick fix, you can use 2DFIX checking....

if (_i2c_gps_status & I2C_GPS_STATUS_2DFIX) { //Check is we have a good 3d fix (numsats>5)

Ik heb al even zitten zoeken waar in de code die 3dFix wordt gedefinieerd, maar dat kan ik nog even niet vinden.
Zometeen nog maar eens een tijdje schermstaren.

welke verzie van arduino draai je de laatste verzie zet de taal om en heb gemerkt dat dat niet altijd goed gaat over het algemeen pak ik verzie 22 of 23 dan heb je dat probleem niet.

Ik gebruik versie 1.0
Ik weet dat er veel is veranderd toen er is overgestapt van 023 naar 1.0 Voor een aantal elementaire functies zijn andere namen gebruikt, dus daarom werken de meeste libraries (en dus oudere sketches) niet meer.
Is MultiWii 2.0 compatibel met oudere Arduino versies dan? Ik dacht juist te hebben gelezen dat mensen problemen hadden, omdat ze 2.0 wilden flashen, maar nog geen Arduino 1.0 hadden draaien ?

Edit: even geprobeerd, maar je kunt MultiWii 2.0 (en hoger) dus inderdaad alleen maar openen in Arduino 1.0. Sketches voor 1.0 hebben als extensie .ino en niet .pde, zoals de sketches voor oudere Arduino versies.

Laatst bewerkt:
Ik heb net ook de Fix geprobeerd zonder resultaat.
Buiten zetten levert ook niets op, ik heb binnen (in het achterhuis) trouwens ook zonder problemen 9 satellieten dit is ook weleens 11 geweest.

Flashen van de zender is inmiddels ook gelukt.

full

Het flashen van de zender stelde niet zoveel voor. De programmer van Sparkfun aan de praat krijgen was nog het meeste werk.
Nu weer verder met het GPS verhaal...

Volgens de makers van de Navigatron is er niets aan de hand met de GPS of de code ervoor, maar moet de GUI nog ge-update worden.
Het wordt dus rustig afwachten tot de programmeerwhizkids hier tijd voor hebben gevonden (gaat helaas mijn pet te boven)
In de tussentijd gaan we dan maar verder met het ontwerpen van de pcb.

Zojuist de Frsky DIY module en bijbehorende ontvanger binnengekregen, dus vanavond of morgen de soldeerbout maar weer eens tevoorschijn halen!

Laatst bewerkt:
Ik heb hem ook binnen met zo'n mooi klein 4 kanaals (PPM 8 kanaals) ontvangertje en een voltage sensor.
Dus heb ik van het weekend ook weer wat te doen.

Hij zit er al in. Nu eens niet op de "standaard" manier, maar ik heb hem in de lege behuizing van de Turnigy module gebouwd.

full

Ja, da's nou jammer...

Ik wilde vandaag wat experimenteren met mijn zender, dus even de ontvanger aan de zender gebonden, servo aan de ontvanger, maar geen leven?
Al zoekend op het net, kom ik ergens een post tegen waar wordt gepraat over een diode?
Nog eens goed gekeken naar de originele draden (die ik vervangen had door een servosnoertje, omdat dat nu eenmaal veel mooier paste), en verdomd, het uiteinde van de signaaldraad is niet vertind (zoals ik dacht gezien te hebben), maar het is het pootje van een diode! En de diode zelf is keurig ingepakt met een krimpkousje in precies dezelfde kleur geel als de draad.

Verder zoeken op het net leerde me dat dit sinds ergens in 2010 een standaardoplossing is voor het probleem dat het ppm signaal van sommige zenders op een hogere spanning werkt dan de 3,3V die de electronica van de Frsky module aankan. In het geval van de 9x is dat zo'n 5V, dus waarschijnlijk is de DIY module naar de eeuwige jachtvelden.

Nou ja, helaas pindakaas en weer wat geleerd. Gelukkig is het spul allemaal niet te duur. Een nieuwe module is inmiddels besteld (in Engeland) en komt met een beetje geluk nog voor het weekend binnen. Nu alleen hopen dat er niet meer stuk is gegaan, maar dat lijkt me niet, anders had Frsky destijds een hoop zenders mogen vergoeden en daarvan heb ik niets kunnen terugvinden.

Oh ja, @BasTijs: waarschijnlijk is de GPS waar jij naar linkt alleen geschikt om serieel data over te brengen. Aangezien ik ga werken met een adruino pro micro gaat dat niet lukken. Je hebt dan een arduino mega nodig (die heeft meerdere seriele poorten) De module die ik besteld heb, beschikt eigenlijk over een "eigen" arduino, waar een stukje code op draait die de data van de GPS omzet in data die via I2C naar de arduino pro micro wordt gestuurd.

Back