multiwii pro en turnigy 9xr

Hallo,
Ik ben deze week bezig geweest om alles van mijn quadcopter in elkaar te zetten. Alle draden zijn gesoldeerd en in het frame verwerkt, motoren staan op het frame enzovoort. Nu ben ik bij het punt aangekomen van de afwerking dus het laten draaien van de motoren door de zender. Hierbij stuit ik vast want dit wil hij niet, via de multiwii GUI op de PC krijg ik geen respons op het veranderen van throttle, rudder enzovoort. Kan iemand mij uitleggen wat ik fout doe, ik heb dit namelijk allemaal al gedaan:
-esc gekalibreert ( weet niet of het goed gedaan is, afro ESC)
-als ik esc direct op de receiver aansluit dan begint de motor te draaien.
-de afro ESC's piepen om de zoveel seconden als ik ze aansluit op de lipo.
-receiver en zender zijn gekoppeld.
-multiwii is ingesteld op quad-X, Gps werkend gemaakt (niet meer verbonden, dus dat kan de oorzaak niet zijn, denk ik?)

Wie kan mij helpen?

edit1: esc biepen niet meer nu ik ze in flightcontroller heb gestopt, de groene lampjes van de afro esc blijven nog wel constant branden, zoals ik in de handleiding lees is betekend dit dat hij geen goed signaal binnen krijgt dus ik denk dat of
-de multiwii niet het goede signaal doorgeeft of
-de esc zijn niet goed gecalibreert.

Mvg,
Wout

Laatst bewerkt:
Esc's kalibreren gaat zo:

PROPS ERAF!!!!

1 zender aan, vol gas
2 lipo aansluiten op je quadcopter
3 wachten op de piepjes (duurt 3 seconden max)
4 Throttle (gas) stick helemaal naar beneden
5 wachten op de bevestigings piepjes
6 lipo losmaken
7 zender uit

Dit doe je bij elke ESC

Wil je je input zien van je zender als je hem heb aangesloten aan de computer moet je ook je lipo hebben aangesloten. denk er wel aan dat je je props er altijd vanaf haalt als je hem aansluit aan de computer, er hoeft namelijk maar iets fout te gaan en je hele hand ligt open (spreekt helaas uit ervaring)

Super bedankt voor je reactie, het kalibreren probeer ik straks als ik terug thuis ben. Propellers zitten allemaal nog netjes in de zakjes, ik heb foto's van de wonden gezien die door propellers komen en daar wordt je niet blij van :P.
De input zie ik niet terwijl de lipo gewoon aangesloten was, dus wat zou dit kunnen veroorzaken. de zender en ontvanger doen het gewoon want esc direct op throttle kanaal laat hem werken.

Als je de ontvanger rechtstreeks op je ESC prikt werkt ie omdat ie stroom krijgt van de BEC in de ESC.

Als je de ontvanger alleen met de signaal kabels op de multiwii aansluit loopt er geen plus en min en zal het geheel niet werken.

Daarom word meestal het throttle kanaal met alle 3 de draden aangesloten.

Verder is het op sommige ontvangers mogelijk om de zwarte stekkertjes er (per ongeluk) op zn kop in te steken, als dat het geval is gaat er niks kapot, maar werkt t ook niet.

Hoe moet ik dan kijken of de ontvanger het signaal goed doorstuurt naar de multiwii want de ontvanger krijgt wel stroom van de multiwii( rood lampje van ontvanger brandt) ?

Als de multiwii signaal van je ontvanger krijgt dan zie je in de gui de balk bewegen van het kanaal waarvan je de stick beweegt.

Dat gebeurt dus niet, ik heb alle kabels verbonden vanaf de multiwii met de 3 kabels per connector deze aangesloten op de 5 kanalen (1 t/m 5) vd frsky D8R-II plus en bij multiwii op a8 t/m 12.
Alles+ op + en - op -, s op s ( rood +, bruin -, oranje op s)

Ja deze werkt, het kompas ook.

ESC's zijn gekalibreerd. De connectiedraden tussen multiwii en receiver heb ik ook omgedraaid om te testen (signal -> ground, ground -> signal) maar hij geeft nog steeds niks aan bij de balkjes van de zender.

Ja dan brandt het rode lampje van de ontvanger dus hij heeft stroom.

edit: ik lees nu iets over ppm (sum), zou het hier aan kunnen liggen?
-op mijn zender kan ik ppmsim in en uitschakelen (deze stond bij mij ingeschakeld)
-mijn ontvanger is een frsky D8R-II plus en is 2de hands gekocht dus het kan zijn dat de vorige eigenaar hem aangepast heeft?

op mijn multiwii pro branden een paar lampjes, naast de usb poort een rode (5V) die is continu aan. Daar rechts van een groen/gele die lichtjes brandt en een blauwe die continu aan is. misschien helpt het?

edit: ik ben de multiwii config.h file aan het aanpassen geweest, alles met ppm sum eruit gehaald en nu krijg ik wel input in de balkjes. Nu nog zien hoe ik hem ge-armd krijg want naar rechts onder pakte hij niet.

Laatst bewerkt:
Armen nu via knop werkend gemaakt, bij proberen op te stijgen kantelt de quadcopter gelijk om naar links. ESC's zijn goed gekalibreert. Alle motoren werken (getest door direct aan te sluiten op throttle van de ontvanger.
De horizon in de multiwii GUI is ook prima recht. Iemand een idee?

Midden en eindpunten van je zender afstellen ;)

Als je sticks in het midden staan moet je in de balken een waarde van 1500 af kunnen lezen.
Het hoogste en laagste punt moet even hoog zijn als je in Config.h ingesteld hebt bij je regelaars.

Verder kan je checken of je kanalen de goede kant in werken door je sticks naar rechtsboven te duwen, als ze allemaal naar de maximum positie gaan staat alles goed, zoniet moet je in je zender de kanalen reversen tot het wel goed gaat.

Armen nu via knop werkend gemaakt, bij proberen op te stijgen kantelt de quadcopter gelijk om naar links. ESC's zijn goed gekalibreert. Alle motoren werken (getest door direct aan te sluiten op throttle van de ontvanger.
De horizon in de multiwii GUI is ook prima recht. Iemand een idee?

volgens mij zit je pb vol

Een kort vraagje, mijn quadcopter blijft telkens omvallen bij het opstijgen. Misschien komt dit door de motor setup? Ik heb nu quad-x configuratie met de pins 2,3,5,6.
De richtingen en propellers zijn allemaal goed gemonteerd maar ik zie op internet verschillende plaatjes, aan de ene kant 2,3,5,6 en aan de andere kant 3,9,10,11. Welke moet ik nu hebben?

Ligt aan de benummering op je FC.
Multiwii kan op verschillende FCs draaien namelijk.

Als het goed is zou de benummering die in de GUI verschijnt de goede moeten zijn.
Anders even een bouwbeschrijving op youtube zoeken waarin iemand precies dezelfde FC gebruikt.

Bedankt voor je antwoord het is een multiwii pro en ik zie nergens nummers staan alleen FRONT_L FRONT_R REAR_L en REAR_R.
Ik heb nu al meerdere malen gekalibreert met de functie van de multiwii in de code van config.h maar de esc blijven telkens verschillend gas geven.
De waarden van de zender zitten tussen 1000 en 2000, bij alles minimaal verschilt het onderling telkens 1 a 2. Ook zijn de middenpunten niet precies 1500 maar 1502 en dan weer 1501. Ik begrijp er niks meer van..

Die kleine afwijkingen zijn normaal, zolang het onder de 5 a 10 blijft merk je er niks van.

Heb je wel gecontroleerd of je kanalen de juiste kant uit sturen?

Als je beide sticks naar rechtsboven duwt zouden in de GUI alle balken naar 2000 moeten gaan.

Back