Multiwii yaw probleem

Nieuws.. al weet ik nog niet wat er van te maken.

Eerst en vooral, een "change log"

- een paar busjes van mijn armen (waar de bouten in draaien) waren losgekomen, allicht omdat ik de gaten van mijn frame iets te groot heb moeten boren om het te doen passen (rctimer armen met 3mm bouten, GLB frame oorspronkelijk met 2.5mm bouten en minimien verschillende orientatie van de gaten). Vastegelijmd en met M3 rondels voor gezorgd dat ik ze er niet opnieuw kan uittrekken

- flight controller geplaatst op 1 laag servotape, die gekleefd is op silicone buisjes (heb ik erg veel success mee voor mij camera mount, vandaar)

-4-un-1 ESC 180 graden gedraaid, zodat de aansluiting naar de batterij weg van de FC is.

- 1 ogenschijnlijke (heel licht) kromme prop adapter vervangen. Had ik al eens gedaan, maar op een of andere manier heb ik die kromme er terug op gezet.

Ik heb nog niet gevlogen, maar kijk nu eens in mutlwii gui (met props, vastgebonden):

WazPB2mGa9k[/media] 4 - YouTube

Tot ~2/3e gas ziet alles er volgens mij normaal uit nu. Bij vol gas, draait de mag nog heviger dan ervoor, en naar LINKS ipv rechts vroeger. LOL. Begrijpen wie kan? De quad stond nu wel anders georienteerd, en ik heb de ESC 180 graden gedraaid. welk van de twee daarvoor zorgde weet ik nog niet.

Ik moet wel zeggen dat ie bij volgas serieus staat te denderen op zijn landingstel (een kilo of 4 lift), daar kunnen geen siliconen buisjes tegenop.

Nu goed, mijn lipo alarm ging af, dus batterij is aan het laden nu, ik zal straks eens kijken wat het geeft in vlucht.

Heeft iemand van jullie al dergelijke mag draaiingen gezien in mutliwii GUI? Nota bene, zonder props beweegt de mag sensor bij mij haast niet, ook niet bij vol gas, maar dan trilt er niks en trekken de motoren natuurlijk ook maar een fractie van het vermogen.

Het kan wat mij betreft nog steeds een trillings probleem zijn (dat zich hopelijk in vlucht niet meer voor doet nu), of EM interferentie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je wel een lpf filter aanstaan? Misschien zijn het gewoon vibraties en je hebt geen filter aan.
 
net een kort vluchtje gedaan in de tuin; eerste indruk. merkelijk beter, maar nog niet echt goed. Trims kunnen neutraal nu (~1500), yawen is veel sporadischer geworden en precies vooral tijdens snel dalen nu. lijkt veel vliegbaarder in elk geval, maar een test op een groter veld zal dat nog moeten bevestigen.

CW motoren lopen nog steeds veel warmer dan de CCW motoren, dat baart me zorgen.

Overigens heb ik als test de twee achterste motoren afgekoppeld voor een statische test, en dan beweegt er in multiwii GUI haast niets, en werkt alles zoals je zou verwachten. Als ik 1 van beide achterste motoren aankoppel (CW of CCW) begint hij te yawen in de GUI. EMI is dus bijna zeker een factor, toch voor die incorrect MAG aanduiding, want met drie motoren trilt ie eerder harder dan zachter en enkel de kabels van de achterste motoren lopen in de buurt van de FC.

Ik zal later eens proberen de kabels wat in te korten, die zijn nu nogal lang. Is er iets anders dat ik kan doen mbt EMI shielding?
 
Hij vliegt!
Ik bedoel, echt vliegen en niet constant rond dansen, waggelen en vechten met de piloot. Wat een verschil.

Wat het hem gedaan heeft? Denk ik toch. Alle ESC kabels zo kort mogelijk gemaakt, en ook de batterij kabel ingekort. Weg alle problemen. In acro vliegt ie al als vanzelf, als op rails, net een computer spelletje. Angle mode moet ik nog wat tunen, maar sjonge, wat is dit "makkelijk" vliegen nu! Alleen nog maar in het donker gevlogen, en in totale windstilte, maar zo mak en controleerbaar was ie absoluut nog nooit. En de PIDs staan allicht nog helemaal niet optimaal.

/me Happy :)
 
Mooi! Als ik je filmpje zie was het toch denk ik ook trillingen, de quad dacht dat hij aan het draaien was (je ziet het "model" rondjes gaan) terwijl hij vastgebonden was?

Gyro's zijn soms rare dingen.
 
Back
Top