Mustang P51D Great Planes

Hallo allemaal,

Ik ben zo'n 2 jaar geleden begonnen met de bouw van een Mustang van Great Planes. Het project heeft lang stil gelegen. Ben inmiddels verhuisd, met betere (grotere) hobbyzolder en heb mezelf nu voorgenomen om eerst alle projecten af te maken. Ik had toen geen zin om een bouwverslag te maken, maar ik vind het ook leuk om een ander zijn werk te bekijken, dus dan moet ik er ook maar aan geloven!

Het model heeft een span van 1450mm en er komt een Saito 82A op. Kleuren stelling ben ik nog niet uit.
Hier wat foto's van wat ik tot nu toe gedaan heb.
full

Eerste vleugel opbouwen.
full

full

De gleuf is voor het plaatje wat er tussen komt om de vleugels aan elkaar te bevestigen.
full

Beplating opbouwen
full

full

full

Inmiddels 2 vleugels gedaan!
full

full

Hier de blokken voor het LG. Er komt een vast landings gestel op. Daar heb ik toen voor gekozen en heb er nu niet veel zin meer in om de boel te gaan slopen en er een ander systeem in te zetten.

Foto's van de romp zijn er ook al; die zal ik later plaatsen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor de eerste reacties!

Hier de foto´s van de bouw van de romp.
De romp word eerst op zijn kop gebouwd.

De tekening op de bouwplank onder de keukenfolie;)
full

Het eerste gedeelte van de romp:
full

De spanten aan de achterkant:
full

Zijkant van de romp + de spanten aan de voorkant.
full

full

Romphelften tegen elkaar aan:
full

full

Motorschot erin gelijmd:
full

Plaatje voor vleugelbouten:
full

Motorsteun passen:
full

Verdere ribben + beplanking aanbrengen
full

full

Toch wel erg makkelijk al die spelden!!!

Sorry voor de soms slechte kwaliteit van de foto's. Ze zijn met mijn mobiel genomen.

dat ziet er een vrij straight forward en snelle rompconstructie uit, niet? zo lang je de foto's laat komen kan ik best wel leven met de mindere kwaliteit (ik neem ze ook met men blackberry hoor :) )

Dit gedeelte van de romp is inderdaad erg makkelijk te bouwen ja. Zolang dat je de voor en achterkant maar goed vastpint op je tekening. Het tweede gedeelte zal wel mooelijker worden denk ik. Dan komt de bovenkant erop.

Hier de foto's van de vleugel zo als hij nu is.
In de nieuwe hobbykamer!!!!!!

Vleugels tegen elkaar gelijmd.
full

De naad voor het lijmen. Deze is goed gevuld met bruislijm. Er komt nog een glasmatje overheen.
full

De naad na het lijmen:
full

Heb de lijm inmiddels al weggehaald en geschuurd. Wel kleine deukjes gemaakt met het schuren, omdat de lijm harder is als het hout. Dit ga ik later wel oplossen met plamuur.

Hier de balkjes voor het aansturen van de rolroeren.
full

Dit was het wel weer voor deze keer.

Is het echt aan te bevelen voor een model ban deze grote? Echt heel veel grote krachten komen er toch ook niet op?

Neen :nooo:, Ik dacht dat het hier om een 2 meter toestel ging, rond 1.4M kan je gewoon 1 servo' gebruiken. rond de 3kg...

1 servo rond de 4kilo moet zeker wel volstaan denk ik. Ik gebruik op men piper cub van 1.8m op elke aileron 1tje van turnigy 3kg en is meer dan genoeg.

Er komt gewoon 1 servo in. S3001 denk ik. Die heb ik nog liggen van mijn verdronken Calmato! Deze week niet veel kunnen doen. veel werken en vandaag hele dag ziek op bed.

Zal de volgende keer de foto's van het hoogte roer plaatsen.

Hier de foto's van het al gemaakte hoogteroer.

full

full

Ik heb de scharnieren vervangen voor pen scharnieren. Dit waren eigenlijk glasvezelscharnieren.

Ja is al gebeurd, Is goed gelukt! Ik zal de volgende keer de foto's posten.

Het bouwen gaat nu wel minder hard nu ik 2 keer in de week over werk.

loose canon

Hallo

Ik heb ooit een mustang gehad met de noseart LOOSE CANON
Weet iemand van welk merk die kist is geweest want ik zou er graag een terug hebben.(vloog erg goed)

Heeft wel niets met dit draadje te maken maar zo vind ik de Mustang lefhebbers .

mvg Eric

Hoi Kluifje, bedankt voor de tip van je bouwdraadje...
Ziet er goed uit en je gaat snel.
Gaat de bouwtafel leegmaken -)

Lange tijd niets aan gedaan, maar vanavond eindelijk weer een keer wel!

Op de vleugels zit inmiddels het glasmatje. Was nog lastig om dat goed zonder luchtbellen eronder te krijgen. Onderkant is ook beter gelukt.

Glasmat geplakt.
full

Hier zit het stuk hout voor de scharnieren van de rolroeren er al in gelijmd. Hier ben ik vergeten foto's van te maken.

Glasmat geschuurd.
full

leugeltips erop gelijmd. Deze had ik al eerder gemaakt.
full

full

Het volgende is nu de rolroeren er met scharnier in pas maken. Dit zal wel volgende week worden.

@ eric hendriks:
Ik heb ook nog even voor je gezogd, maar ik kan je niet helpen. Al in de schaal afdeling geprobeerd?

@ SAVAGE35:
Succes met bouwen!

Leuk

Leuk! Ga ik volgen!

Ik heb dezelfde kist staan, vleugel en romp zijn zover klaar, nu nog verder afmaken!

Ik heb hem in de huidige staat gekocht, incl motor en cover, alles geheel nieuw maar moet nog verder afgemaakt worden.

Ik ga dit volgen, en zal zelf ook eens een draadje starten, al staat er nu nog een 2 mtr extra 300 op de bouwtafel die wat onderhoud nodig heeft, zodra hij er af is ga ik ook met de mustang beginnen!

Succes, het ziet er goed uit!

Zo! Na alle andere projecten die tussendoor kwamen nu eerst deze afmaken!

Ik heb de vleugel inmiddels pas gemaakt. Alles uitgemeten en de paspennen plus de gaten geboord voor de vleugelbouten.

Ben nu verder met de romp.

Ribben + spanten voor achter de cockpit:
full

Beplanking erop. Natgemaakt en rond gevouwen.

full

En ruw geschuurd!
full

Voorkant hetzelfde!
full

full

full

full

full

full

Ik ben best tevreden met het resultaat!

Morgen verder met de bovenkant van de motorkap!

Back