Mustang PSS slope 1,20 m span. Vol glas.

Ik ben aangestoken met het helling virus.

En omdat ik een 2 m zwever 4 kleppen wil bouwen met het vacuüm methode baggen, leek het me verstandig om eerst een een proef model te maken in glas. Zeker omdat het voor mij de eerste keer is om vleugels te baggen.

Toen is mijn keuze op een Mustang gevallen. Via contact op dit forum kwam ik aan een adres van een Fransman. Die heb ik een mail gestuurd en kreeg twee tekeningen van hem. De ME-109 en de Tucano.
Ik heb deze tekening gebruikt als basis voor mijn Mustang, en heb zelf een nieuwe tekening gemaakt. Inclusief de mallen voor het snijden van de vleugels.



Uploaded with ImageShack.us

Dan begint het ruw uit snijden van een schuim blok.


Uploaded with ImageShack.us



Uploaded with ImageShack.us

Groet, Gerhard
 
Vleugels snijden

Op de volgende foto snij ik de vleugel.
Het snij apparaat is ook zelfbouw.

TIP. Neem een halogeen trafo, sluit er een halogeen dimmer op aan en koop weerstand draad bij een electro zaak. Beugel maken en klaar is kees.



Uploaded with ImageShack.us

De vleugel nu nog uit vier delen.



Uploaded with ImageShack.us

Vleugel aan elkaar geplakt. Voorzien van een balsa rib.



Uploaded with ImageShack.us

Hier zie je mooi hoe dun je kunt snijden in piepschuim.:p
Er mist wel een stukje schuim uit de vleugel maar daar heb je geen last van.



Uploaded with ImageShack.us

Update-2
 
Romp maken

Om een mooie op schaal gevormde romp te krijgen heb ik mijn rompblok in 4 stukken gesneden. Voor die stukken heb ik houten mallen gemaakt waar de vorm van de romp in zit. Nu was het een kwestie van twee mallen tegen het blokje schuim plakken en met de gloeidraad erlangs.;)



Uploaded with ImageShack.us

Hier zie je goed de vier stukken grof uitgesneden.



Uploaded with ImageShack.us

En na wat schuurwerk krijg je een mooie romp als beloning. (vervelend klusje:( Alles onder het piepschuim stof/korrel.)



Uploaded with ImageShack.us

Nu zie je ook de vleugel verloop in de romp. Tevens zijn hoogte- en richtingsroer ook gesneden.



Uploaded with ImageShack.us

Update-5
 
Romp deel 2

Als het snijden goed gaat, (temperatuur en snelheid) dan krijg je er lol in.;)



Uploaded with ImageShack.us

Ik heb gekozen voor een lekkere grote cockpit opening. Als ik deze eraf haal dan kan ik overal lekker makkelijk bij. Om dit mooi gelijk uit te snijden plaats ik 2 vuren latjes langs de zijkant. Hier kan dan de gloeidraad mooi overheen lopen.



Uploaded with ImageShack.us

Klaar om te gaan snijden.:p



Uploaded with ImageShack.us

En klaar is kees


Uploaded with ImageShack.us

Update-6
 
Romp voorzien van glasvezel

De romp heb ik gewoon bekleed met glasvezel.
Ik moet zeggen dat het aardig gelukt is.
Nadat dit droog was heb ik een papje van epoxy en micro glas bubbles gemaakt en met een kwast de romp ermee ingesmeerd.



Uploaded with ImageShack.us

Cockpit cap zit nu ook in het glas.



Uploaded with ImageShack.us

Na een heleboel schuurwerk ben ik met het spuiten van de kleuren begonnen.



Uploaded with ImageShack.us

Update-7
 
De vleugels

De vleugels heb ik voorzien van een carbon vezel strook.
Voor het mooi scharnierend maken van de airelons heb ik kevlar gebruikt.



Uploaded with ImageShack.us

Hier zie je goed hoe de leading eggs met glasvezel is ingepakt.

TIP: dit lijm ik er gewoon op door de leading eggs in te smeren met een beetje UHU por. Dan de glasvezel erop en een beetje aandrukken. Op een gegeven moment blijft het mooi vast zitten.



Uploaded with ImageShack.us

En dan het grote moment. De vleugel mag in de vacuüm zak.
Met een nog grotere vraag, hoe komt die eruit? :rolleyes:



Uploaded with ImageShack.us

Update-8
 
Vleugel uit de vacuum zak

En dan na 12 uur wachten mag de vleugel eruit.:p

Zie hier het resultaat.
De mylar heb ik zilver gespoten met Acryl verf.
Dit wordt mooi door de epoxy opgenomen.



Uploaded with ImageShack.us

Onderkant vleugel
De airelon heb ik erin aangebracht.
Aan de onderzijde insnijden tot aan de kevlar. Boven zijde met een klein vijltje langs een aluminium lat in vijlen totdat de epoxy weg is.



Uploaded with ImageShack.us

Update-9
 
Staartstuk

Nu is het staartstuk aan de beurt.:p

Ook in een vacuüm zak.
TIP: De puin zakken van de Action voldoen prima ;)



Uploaded with ImageShack.us

En dan is er weer een verrassing.
De staart stukjes mogen uit de zak.:banana:


Uploaded with ImageShack.us

Ook hier is de gele verf op de mylar gespoten en heeft de epoxy het mooi opgenomen.



Uploaded with ImageShack.us

Ik heb voor het staartstuk 110 grams glasvezel gebruikt.
op de achtervleugel zit een stuk carbon roving. Dit is echt een plank geworden. :p



Uploaded with ImageShack.us

Onderkant mooi uitgesneden.
TIP: gebruik een nieuw scherp mes. Dat snijd mooi glad.;)



Uploaded with ImageShack.us

en niet te vergeten het richtingsroer.



Uploaded with ImageShack.us

Update-10
 
Wat een beetje schilderen al niet doet

Ik had plannen om met een airbrush te gaan schilderen.
maar zover ben ik niet gekomen. Dan maar met de kwast.

Het zal van dichtbij minder strak lijken. Het is een helling kist is die kans maakt om snel beschadigd te worden. Vanaf een kleine afstand voorbij scheuren zal dit alles doen vervagen en heb je een prima uitziende kist.:cool:



Uploaded with ImageShack.us

Wat een plaatje ;)

Groet, Gerhard
 
Back
Top