MVVS 2,5

FOX35

PH-SAM
Deze is voor de mensen met échte motorkennis. Ik vrees dat van de mensen die hier vaker bijdragen Loet een van de weinige in aanmerking komenden is om daar iets echt zinnigs over te zeggen, met uitzondering misschien van Owen. Ik heb dus een MVVS 2,5 diesel, de 'moderne' zoals die ik geloof tot vorig jaar gemaakt werd. Er is ook een glowversie. Ik weet niet als wat hij ontworpen is, glow of diesel, maar als hij als glow is ontworpen kan het zijn dat de spoeling voor de problemen zorgt die ik heb. Bovendien kun je hem als zij- en als achterinlaat krijgen. Ik heb destijds de zijinlaat besteld. Later bleek dat het dezelfde motor is, waarvan je de cilinder een kwartslag kunt draaien. Ik wist dat niet, en mijn motor heeft denk ik al te veel gelopen om hem nu nog om te draaien. Van iemand van wie ik heb gehoord dat hij de kop wel van zij naar achteruitlaat heeft gedraaid heb ik gehoord dat de spoelkanalen in feite ontworpen zijn op achteruitlaat, en dat ze een beetje raar uitpakken als je hem in zijuitlaatconfiguratie hebt. De sproeier zit als bij een Super Tigre naast de venturi'. De venturi heeft een vrij kleine diameter (ik heb de motor thuis, dus kan nu niet opmeten, maar ik schat 2-3 mm), en van de buitenkant naar de binnenkant loopt die als een soort ondiepe trechter. Het tegenovergestelde dus van de hoge venturi van een Oliver of moderne PAW. Misschien is het ook de venturivorm of diameter die de problemen geeft. Een eigenschap van de motor is dat hij makkelijk en veel brandstof kan aanzuigen als je je vinger op de venturi legt en de prop ronddraait. Je verzuipt de motor dan makkelijk en dan start hij absoluut niet meer. De enige mogelijkheid is dan de naald dichtdraaien, compressie terug, en eerst het overschot aan brandstof laten opdraaien. Je kunt hem koud ook niet starten in de compressiestand waarin hij het laatst heeft gedraaid. Hij moet koud een kwartslag meer compressie hebben en als hij dan loopt moet je hem snel terugdraaien anders loopt hij vast (het is een ABC motor geloof ik). Dat terugdraaien is lastig omdat de compressieschroef heel zwaar gaat als de motor loopt. Ik heb er een T-sleuteltje voor gemaakt. Op die manier is hij op de grond goed te starten en gaat dan als de brandweer. Warm starten is een stuk gemakkelijker dan koud. Hij draait dan mooi op toeren de tank leeg. Ik gebruik een 8x6 Taipan nylon prop en mijn standaard diesel brandstof met 25% olie. Misschien is de prop voor deze motor te groot of de olie voor deze motor te veel? Ik geloof dat hij kogellagers heeft. Wat is nu het probleem? Hij zit op een jaren '70 combatter (de Trident voor de liefhebbers). Telkens als de motor wordt gestart en gelanceerd gaat hij een halve ronde als de brandweer om daarna volkomen in te storten. Volgens John loopt de motor dan heet. Hij kan de combat dan nog nauwelijks in de lucht houden. We hebben allerlei afstellingen geprobeerd, maar niets helpt. Wat zou het probleem of zouden de problemen kunnen zijn en wat zou ik kunnen doen om het op te lossen? Ik weet van foto's uit de AMI dat er Engelsen zijn die met deze motor aan dieselcombat meedoen, dus het moet kunnen.
 
Heb je al geprobeerd, de motor te laten draaien met iets minder compressie op de grond en dan de buitentip verticaal naar beneden? Het kan zijn dat er een blokkering is in de brandstoftoevoer in de tank. Als hij op de grond wel doorloopt maar niet in de lucht, heb je echt een probleem.
 
Hoi PP

Lijkt meer een tank probleem dan een motor probleem. Ik had ook een (glow) motor die steeds armer ging lopen gedurende de vlucht. Klooien niks hielp. Toen vond ik een tip op het stuka forum. Laat de brandstof slang van de tank om de romp heen lopen en dan naar de spoeierbuis. Wat denk je hij liep van begin tot eind als de brandweer.
Ik heb voor mijn stunter een nieuwe blikken tank gemaakt. Hij liep zwaar piep. Ook een slang om de romp gedaan het hielp wel maar nog niet genoeg.
Misschien helpt dit ook voor Diesel.

Als de motor arm loopt in een combat kan het ook zijn dat de tank te ver naar buiten zit. Het is vaak een soort plank romp model als je de tank inbouw bekijkt. Probeer de tank meer naar het midden te krijgen.

Hoe zit de ontluchting. Probeer met een stukje slang deze in de vlieg richting te zetten. En dan in het midden van je combat zodat de brandstof er niet uit gezogen wordt.

Groet Robert-Jan
 
Klinkt als een vastloper van drijfstang op het big end.
Je zou deze speling eens bij Loet of Robbie kunnen nakijken... Een heeeeel klein beetje uitboren wil dit wel eens oplossen.
 
Dank je jongens, maar voorlopig heb ik het meest aan de suggestie van Owen, al ben ik zelf bang dat het een aanzuig/spoeling-probleem is. Owen: ik denk niet dat het een big-end probleem is, want waarom loopt hij anders op de grond als een zonnetje? Gerben: om dezelfde reden denk ik ook niet dat het een blokkade in de tank is, en het is ook geen geval van te veel compressie, weer om dezelfde reden. Op de grond loopt hij goed. Het kan dus ook niet zijn dat de prop de motor te veel belast, want in de lucht vermindert die belasting (vanwege het 'unwind'-effect zoals de engelsen dat noemen, ik weet er geen hollands woord voor). En Robert-Jan: het gaat niet om een stunter, maar om een combat. Iets met de slang doen zou neerkomen op hem een keer rond de motorpod heenwinden en daar zie ik het gunstig effect niet van in. Ik kan de tank ook niet verplaatsen en die is van het klassieke jaren '70 tank-ontwerp. De tank zit gewoon tegen de middenrib aan, dus ik kan me ook nauwlijks voorstellen dat het dat is, hoewel, het zou specifiek voor deze motor een probleem kunnen zijn door het ventrifugale moment. Een ontluchtingsprobleem kan het ook niet zijn. De buisjes staan al naar voren om siphoneren te voorkomen. Overigens is uit hebben verschillende mensen met experimenten geconstateerd dat het luchtdrukeffect via de buisjes zó gering is dat het niet aannemelijk is dat dit veel effect op de motorloop kan hebben.
 
Ik heb je niet over de brandstof of uitlaat horen praten. De diesel heeft een stalen cylinder met mehanite zuiger. Als er een plastic achterdeksel op zit, moet dit vervangen worden door een nieuw CNC gedraaid deel. Als brandstof, heeft hij beslist IPN nodig.
Eenmaal juist afgesteld en een niet te grote prop (7x5 of zo) gaat het als de gesmeerde bliksem.
 
Halle meneer Reivers,
Ik ken uw naam, volgens mij bent u een tijd (of nog steeds) betrokken geweest bij de import van MVVS in Nederland, niet? Zo te zien is dat een kwestie van liefhebberij van u, maar ik ken u niet uit de lijnbesturing. Ik wil de motor voor lijnbestuurd (fun-)combat gebruiken (voor de modellen waar men in de jaren '60 en '70 Oliver Tigers voor gebruikte).
Op het forum van een engelse lijnbesturingsclub (Barton Model Club) had ik al gelezen dat de plastic carterdeksel nogal eens haarscheuren wilde vertonen en/of zou lekken. Ik begreep dat de latere motoren van hetzelfde type wel een metalen deksel hadden. Weet u of dat misschien nog via de fabriek te krijgen is?

Mij is bekend dat MVVS (helaas) alle kleine motoren (onder de 15cc of zo geloof ik) heeft afgestoten. Ik heb vorig jaar in Duitsland (de Lampertheim Börse) waar een stand was van MVVS (of de duitse importeur) een van de allerlaatste motoren van hetzelfde type gekocht, maar die zit nog nieuw in de doos. Als het goed is moet die dus een metalen carterdeksel hebben, ik heb nog niet gekeken.

Verder meen ik ergens anders op het net te hebben gelezen dat het gat van de venturi eigenlijk te groot is om goed aan te kunnen zuigen. Dit omdat de motoren in de eerste plaats voor snelheidstoepassingen zouden zijn ontworpen en niet in de eerste plaats voor teamrace (zuingheid) en combat (betrouwbaarheid in manouevres). Dat de functionele opening van de venturi groter is dan bij de meeste ander motoren is mij nooit opgevallen, maar het wordt veroorzaakt omdat de sproeierbuis niet door de venturiopening loopt, zoals bij de meeste andere motoren. Ik zou dus nog kunnen proberen de venturiopening te kunnen verkleinen.

Ik ben onlangs in Tsjechie geweest en met vintage-speed (LB) mensen gepraat. Dat ging dan wel om glow motoren, maar die hadden carterdruk door een heel kleine opening nodig (buisje in maken, dan dichtmaken met soldeer en daar een opening van 0,3mm in maken). Ik heb echter iemand met zo'n motor op een sportmodel gezien en het was zeer kritisch en stopte steeds na enkele rondjes in de vlucht.
Tenslotte de prop: misschien belast ik hem te veel, want ik had er een 8x6 op. Ik zal het nog eens met een 7x5 proberen.

Bedankt voor het meedenken! Ik vind MVVS toch wel een leuk merk en vindt het jammer dat ze geen diesels en kleinere motoren meer maken. Ik heb een lading 1,5cc's, een deel daarvan is niet geweldig (vooral contrazuigers met te ruime passing), maar een aantal doet het prima. Ik wou dat ik meer 2,5cc's tegenkwam, met name de D7 zou een geschikte motor zijn voor vintage fun combat.
 
Ik ben nog steeds dealer voor MVVS.
De kleine diesel is afgestoten. Misschien wordt nog eens een serie cylinder sets gemaakt, zodat gloeimotoren omgebouwd kunnen worden naar diesel.

Motoren met plastic achterdeksel:
Dit achterdeksel was gemaakt van Nylon, dat enigszins zwelt by aanraking met olie. Daardoor drukte het tegen de drijfstang aan en liep de motor niet meer goed. MVVS heeft nu metalen achterdeksels, en ik heb enkele op voorraad.

Venturi:
De venturi wordt als set geleverd met twee maten. Groot voor ballontanks, en klein voor normale aanzuiging. karterdruk alleen voor speed! Het is veel te kritisch. Zeker voor combat en teamrace.
De kleine venturi zou ook uitstekend voor diesel geschikt moeten zijn bij normale aanzuiging. Met de normale 5.5mm carburateur loopt de motor uitstekend als diesel. De MVVS regelnaald heeft een slanke kegel, en is niet erg kritisch, zeker niet in combinatie met uitlaatdruk of constant-flowtankje (chicken feed principe). De motor heeft wel IPN in de brandstof nodog, en draait graag boven 16000 rpm. Dus geen te zware prop erop. 8x6 is goed voor een Webra 2.5, maar is te veel voor een MVVS. Beste vermogen is bij 22.000 rpm met passende uitlaat!
Voor teamrace zou ik zelf diverse venturi's en tanks maken en uitproberen. Ik ken geen enkele motor die zo uit de doos hiervoor geschikt zou zijn.
 
Hallo meneer Reivers,
Over uitlaat en IPN was ik vergeten iets te zeggen. IPN heb ik altijd in mijn dieselbrandstof zitten. Als ik zelf meng voeg ik 1,5-2% bij. Ik koop ook vaan kant-en-klare dieselbrandstof in engeland, maar daar staat het recept dan niet op, maar IPN of een andere ignition improver zal er zeker in zitten (ze willen tenslotte dat motoren met hun brandstof goed lopen!).
Hoe groot de venturiopening momenteel is weet ik niet, ik zal het eens meten door er boortjes in te passen, dan kan ik zo de diameter aflezen.
Er zijn wel diesels die recht uit de doos als teamracemotor geschikt zijn, vroeger met name Olivers (jaren '50) en recent natuurlijk de Mazniaks, maar ja dat zijn zeer gespecialiseerde motoren waar je ook het nodige voor neer moet tellen, en voor absolute topprestaties moet je dan ook weer gaan sleutelen en experimenteren, maar dat hoeft voor mij helemaal niet. Ik wil de motor in de eerste plaats voor ouderwets combat gebruiken en niet voor teamrace. Er zijn in Engeland wel mensen geweest (te zien aan foto's in AMI en Flyer) die MVVS'en met succes in vintage combat hebben gebruikt, dus het moet kunnen.
Zelf venturi's draaien kan ik helaas niet. Als ik via u een metelen carterdeksel zou kunnen krijgen zou dat mooi zijn, en hetzelfde geldt voor venturisets, want misschien kom ik nog eens tweedehands motoren met drossel tegen die ik daarmee kan ombouwen.
Het eerste dat ik eens zal gaan proberen is een kleinere prop monteren en het toerental meten en de diameter van mijn huidige venturi meten.
 
Mijn snelle webra tje heeft het zelfde.
Op de grond loopt hij goed.
In de lucht pruttelen.
Tijdens de NK had ik een propje van bram ingekort het was een 7x6.
Bij Genk ging het Rik niet snel genoeg. Er zat een 7x4 op.
Oude NK prop er op.
En zie daar janken op de grond janken in de lucht.
Aan Rik zijn grijns te zien ging het hard genoeg.
Dus afkippen die handel en laat ons weten wat het resultaat is.

Ik heb overigens ook een MVVS 1,5 cc
Zelfs Bram kon hem niet laten lopen.
Starten geen probleem hij liep prima op een spuitje.
Maar blijven lopen ho maar. Er zit ook zo’n kunststof deksel op.
En een raar ding ipv de venturi.
Een RC vlieger zij dat dit een drossel was????

Groet Robert-Jan
 
RJ:
Ik heb inmiddels wel gemerkt dat motoren echt kunnen verslijten. De 1,5cc MVVS'en die ik heb waren deels gebruikt en deels leken ze nieuw (wel tweedehands gekocht en niet in doos). Mijn ervaringen zijn wel van het draaien op een bokje, hoe ze in de lucht lopen weet ik nog niet. Bij de enige 1,5's die op de bok niet wilden lopen kwam dat omdat de contrazuiger veel te los zat, niet afdichtte en dat de zuiger ze zelfs mee heen en weer zoog. Die kan ik gebruiken voor onderdelen, of ik pas er andere contrazuigers in. Als ik het goed heb gehoord deden enkele duitse teams die in de jaren '70 combat vlogen met D7's hetzelfde. Ze bestelden ze 'en masse', haalden ze uit elkaar en gingen de onderdelen vervolgens blueprinten (bramen verwijderen en zo) en de onderdelen zo bij elkaar zoeken, zodat ze er vervolgens een aantal goede motoren uithaalden die sneller waren dan Olivers. Ook al vielen er zo een aantal motoren af, dan waren ze nog goedkoper uit.
Verder merk ik dat je bij tweedehands motoren nooit precies kunt nagaan wat de mate van slijtage is. Ik heb enkele PAW's gekocht die in Engeland voor vintage combat zijn gebruikt. Ze zullen niet voor niets zijn weggedaan. Koud lijken ze genoeg compressie te hebben, maar als ze enkele seconden gelopen hebben gaan ze moeilijk doen en slaan ze af. Dan hebben ze vrijwel geen compressie meer. Die hebben dus nieuwe cilinderbus/zuigersets nodig.
Jouw snelle Webra is misschien snel gemaakt, en vaak komt dat neer op het op de juiste wijze vervroegd laten slijten. Nadeel is dat ze daarna niet zo lang meer meegaan. De Copeman getunede Oliver was gebaseert op hetzelfde principe. Een standaard Oliver ging heel lang mee, maar een Copeman getunede ging niet zo lang mee (maar was gedurende die tijd wel sneller!).
Met de 1,5cc MVVS'en is de fabriek al veel vroeger gestopt, en helaas zijn mij daar geen metalen achterdeksels van bekend.
Ik ben benieuwd naar dat 'ding' op de venturi. Je weet toch wel hoe een drossel er uitziet (ook wel carburateur,m gasklek, smoorklep of iets dergelijks genoemd)?
 
FOX35 zei:
Met de 1,5cc MVVS'en is de fabriek al veel vroeger gestopt, en helaas zijn mij daar geen metalen achterdeksels van bekend.

de 1,5cc zoals ik die ken bestaat in 2 uitvoeringen, de 1e had een alu achterdeksel, de latere variant een kunstof met intern een zeskant om de deksel te demonteren.

ik heb op zich (nu) geen problemen met starten van de 1,5cc mvvs.
heeft mogelijk te maken met inlopen, duurde wel een paar runs voordat ie vlot wilde starten en goed bleef doorlopen.

dezelfde verschijnselen, goed lopen op een spuitje maar daarna stoppen.
 
zelf heb ik ook een1,5 MVVS ,starten is makkelijker als het beestje goed warm is ,en loopt dan ook goed ,deze heeft ook een kunstof carter deksel,is wel gevoelig op de settings ,wil nog wel eens een flinke tets over je vingers verkopen
voor de rest blijft deze wel goed doorlopen
Het motortje start ook makkelijker dat je de bij geleverde demper niet gebruikt,weet niet waar dat aan ligt,je moet wel oppassen met primen ,je geeft hem al snel te veel
 
Herbert: ik wist niet dat er 1,5cc MVVS'en waren met bijgeleverde demper, ben ik wel benieuwd naar. Kun jij foto's op het forum zetten (anders kun je ze naar Robert-Jan mailen, dan kan die ze er op zetten).

Nog even voor dhr. Reivers: ik was alsnog vergeten op dempers in te gaan. Verreweg de meeste diesels in lijnbesturing worden zonder dempers gevlogen. In de internationale wedstrijdklasse F2D (lijnbesturing combat) waar met glowmotoren wordt gevlogen, is een demper verplicht, maar de regels zijn voor zover ik weet zo dat dit eigenlijk een formaliteit is, de dempers zijn zo gemaakt dat van enige geluidsdemping (wat tenslotte vermogen kost) weinig of geen sprake is. Op vintage combatmodellen (waarbij gevlogen wordt met modellen uit de jaren '50-'70) worden eigenlijk nooit dempers gebruikt. Die werden in die tijd niet gebruikt omdat ze er meestal niet eens bestonden voor de motoren waarmee gevlogen werd, en bovendien omdat ze zwaar en kwetsbaar waren.

Ik heb bij mijn MVVS destijds de 'tuned silencer' besteld. Die was echter langer dan een eenvoudig dempertje, en daarmee kon ik het zwaartepunt niet ver genoeg naar voren krijgen. Ik heb later nog een andere demper er bij gekocht, wel een eencoudig dempertje (lijkt een beetje op de vorm van de oude ENYA dempers), die met een geintegreerde klem om de ronde uitlaatpoort moest worden bevestigd. Dat werkte bij mij niet. Ik kan hem er nauwelijks omheen krijgen, en als dat lukt en ik draai hem zo vast mogelijk is het toch mogelijk hem er met de hand af te draaien. Ik ben hem bij het proberen tweemaal in de lucht verloren, dus ik ben gestopt het te proberen. DUS ... ik hoop de 2,5cc MVVS zonder demper te kunnen vliegen.

Ik heb de nieuwste motor die ik (nog nieuw in doos) heb opgezocht. Deze heeft een blauw geanodiseerde cilinderkop (alleen het bovenste deel, niet de koelvinnen) en twee ook blauw geanodiseerde venturi's en een metalen carterdeksel. De oudere motor die ik op mijn combat heb dateert van 1999 (althans, toen heb ik hem nieuw gekocht, maar hij kan eerder gemaakt zijn) en is helemaal metaalkleurig, werd niet met extra venturi geleverd en had een plastic carterdeksel. De twee venturi's bij de nieuwste motor zijn respectievelijk iets meer dan 4 en 6 mm doorsnede (boortjes van 4 en 6 passen er ruim in, maar 4,5 en 6,5 zijn te groot). De grootste is volgens mij voor mij ontbruikbaar, maar ook die van 4mm, dezelfde maat als op de oudere motor, is denk ik nog veel te groot, zodat je onvoldoende aanzuiging hebt. Ik ga daar even over zoeken op internet. Ik heb eerst een 7x5 propje gemonteerd en ga dat eerst nog eens uitproberen omdat ik geloof dat je niet meerdere dingen tegelijkertijd moet veranderen. Daarna ga ik het achterdeksel vervangen door de metalen van de jongste motor, en als dat nog niet het gewenste resultaat oplevert ga ik de venturi verkleinen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Ik moet nog bepalen welke ik daarvoor ga kiezen.

PP
 
PIC_0013.jpg


Zie hier hoe je een plaatje plaatst zelfs ik kan het.

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23899
 
Ik ken die dempertjes niet, zou er graag een willen hebben. Is zeker alleen geschikt voor 1,5cc. Het dempertje dat ik voor de 2,5cc heb (ronde uitlaatpoort aan de zijkant), werkt vanwege de klembevestiging niet goed (of ik monteer hem niet goed).

Qua foto's uploaden, het is vrij normaal dat je van iets dat je nog nooit geprobeerd hebt denkt dat het moeilijk is. Ik heb het zelf ook nog noot gedaan en was blij dat RJ het laatst voor me wilde doen!
 
Back
Top