FOX35
PH-SAM
Deze is voor de mensen met échte motorkennis. Ik vrees dat van de mensen die hier vaker bijdragen Loet een van de weinige in aanmerking komenden is om daar iets echt zinnigs over te zeggen, met uitzondering misschien van Owen. Ik heb dus een MVVS 2,5 diesel, de 'moderne' zoals die ik geloof tot vorig jaar gemaakt werd. Er is ook een glowversie. Ik weet niet als wat hij ontworpen is, glow of diesel, maar als hij als glow is ontworpen kan het zijn dat de spoeling voor de problemen zorgt die ik heb. Bovendien kun je hem als zij- en als achterinlaat krijgen. Ik heb destijds de zijinlaat besteld. Later bleek dat het dezelfde motor is, waarvan je de cilinder een kwartslag kunt draaien. Ik wist dat niet, en mijn motor heeft denk ik al te veel gelopen om hem nu nog om te draaien. Van iemand van wie ik heb gehoord dat hij de kop wel van zij naar achteruitlaat heeft gedraaid heb ik gehoord dat de spoelkanalen in feite ontworpen zijn op achteruitlaat, en dat ze een beetje raar uitpakken als je hem in zijuitlaatconfiguratie hebt. De sproeier zit als bij een Super Tigre naast de venturi'. De venturi heeft een vrij kleine diameter (ik heb de motor thuis, dus kan nu niet opmeten, maar ik schat 2-3 mm), en van de buitenkant naar de binnenkant loopt die als een soort ondiepe trechter. Het tegenovergestelde dus van de hoge venturi van een Oliver of moderne PAW. Misschien is het ook de venturivorm of diameter die de problemen geeft. Een eigenschap van de motor is dat hij makkelijk en veel brandstof kan aanzuigen als je je vinger op de venturi legt en de prop ronddraait. Je verzuipt de motor dan makkelijk en dan start hij absoluut niet meer. De enige mogelijkheid is dan de naald dichtdraaien, compressie terug, en eerst het overschot aan brandstof laten opdraaien. Je kunt hem koud ook niet starten in de compressiestand waarin hij het laatst heeft gedraaid. Hij moet koud een kwartslag meer compressie hebben en als hij dan loopt moet je hem snel terugdraaien anders loopt hij vast (het is een ABC motor geloof ik). Dat terugdraaien is lastig omdat de compressieschroef heel zwaar gaat als de motor loopt. Ik heb er een T-sleuteltje voor gemaakt. Op die manier is hij op de grond goed te starten en gaat dan als de brandweer. Warm starten is een stuk gemakkelijker dan koud. Hij draait dan mooi op toeren de tank leeg. Ik gebruik een 8x6 Taipan nylon prop en mijn standaard diesel brandstof met 25% olie. Misschien is de prop voor deze motor te groot of de olie voor deze motor te veel? Ik geloof dat hij kogellagers heeft. Wat is nu het probleem? Hij zit op een jaren '70 combatter (de Trident voor de liefhebbers). Telkens als de motor wordt gestart en gelanceerd gaat hij een halve ronde als de brandweer om daarna volkomen in te storten. Volgens John loopt de motor dan heet. Hij kan de combat dan nog nauwelijks in de lucht houden. We hebben allerlei afstellingen geprobeerd, maar niets helpt. Wat zou het probleem of zouden de problemen kunnen zijn en wat zou ik kunnen doen om het op te lossen? Ik weet van foto's uit de AMI dat er Engelsen zijn die met deze motor aan dieselcombat meedoen, dus het moet kunnen.