MX16 instellingen voor heli?

Hoi,

Zojuist geprobeerd om de Art-tech hughes 300 op mn MX 16 te krijgen maar kom er ff niet meer uit.

Stuur kanalen zitten verders goed maar gyro en pitch willen niet zo lukken.

Pitch zit nu op een vaste stand en kan ik met een trim schakelaar veranderen.
Gyro zit op kanaal 4 en 6 op de ontvanger. en kan de gevoeligheid enigzins regelen met de draai potmeter.

Ik zou toch denken dat de gyro op 4 en 5 moet of is dit alleen bij de MX 12.
En in de handleiding NL staat weer op kanaal 7.

En voor de pitch dit zou toch ook mee moeten kunnen gaan lineair op gasgaven.
Dus van negatief tot positief alleen in het negatieve deel geen motor vermogen.

3dsetting hoeven allemaal nog even niet.

Hoop dat iemand wat basis instellingen heeft.

Swash: instelling op 1 servo = 1 rol en 1 nick.

Pitch wordt aangestuurd door een holle aandrijfas en staat dus op zichzelf.

Gr. Dennis

De standaard instelling voot de MX16 is kan. 1 pitch, kan. 2 roll, kan. 3 nick, kan. 4 gyro, kan 6 ESC en kan. 7 gevoeliheid gyro (gain).
En deze gyrogevoeligheid bedien je dan met Ctrl 5,
De draaiknop bedient of begrenst, hoe je het noemen wilt, het maximum toerental, dus knop geheel linksom is een soort throttle hold.
Verder kun je bv throttlehold (heet hier autorot.) toewijzen aan een gewenste schakelaar bv sw2, die zit dicht bij de draaiknop, dubbele veiligheid.
Zo werkt het bij mij in elk geval prima.
Dit zijn de standaardinstellingen, je kunt echter zelf aan elk kanaal een andere functie toewijzen.
Ik hoop dat je er hiermee uitkomt,
Succes.

Hoi,
Ben er na een belletje volgens mij redelijk uit gekomen.
Al werkt het schakelen van headlock nog niet helemaal lijkt het.

Probleem zat hem inderdaad in het kanaal nummer van de Gain/Gyro.

Deze is standaard toegewezen op kanaal 7 en met een 6 kanaals ontvanger heb je dan toch echt een probleem.

Oplossing kanaal 7 100% in mixen naar kanaal 5.
Schakelfuncties kan je zelf opgeven op welke schakelaar tip of potmeter.

Pitch zit nu op 6 en kan je ook zelf toewijzen. Wat je hier mee regeld is dan de pitch cuver t.o.v. het gas.

Met trim kanaal 6 kan je dan de bladhoek verder afregelen.

Nu zit deze curve op de 3 standen schakelaar op de uiterste boven stand werkt je pitch dan mee met het gas. De andere standen doet hij niets meer.
Dit zal dan wel in geprogrammeerd moeten worden voor 3d mode enzo.

Nu zit het dus als volgt.

ESC gas op kanaal 1
Roll op 2
Nick op 3
Gyro op 4
Gain op 5 (gemixed vanuit 7) (nu te regelen op tipswitch rechts.)
Pitch op 6. (nu te regelen op tipswitch links.)

De rest komt dan later wel.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Fijn dat het in elk geval werkt, heb je trouwens een nederlandse handleiding van de MX16? ...dat maakt het misschien gemakkelijker,
zeker als je de kanalen moet veranderen ivm de 6 kan. ontvanger.

Hoi,

Ben er achter dat er toch weinig van klopte.

Kan nu eindelijk een beetje vliegen en dan kom je toch dingetjes tegen wat beter zou moeten kunnen.

Heb veel staart drift ten gevolge van de accu spanning. Vraag me af of hij wel HH staat.
Volgends de giro handleiding zou hij bij +50 op HH moeten over gaan maar zou niet weten waar hij staat. Nu doet ie even helemaal niets meer :S in het nieuwe programmeer geheugen)

Ook heb ik veel problemen met vanuit vlucht naar hover te gaan. Moet dan ineens heeel erg veel gas bij geven om hem af te vangen wat soms maar net goed gaat. Toert wel op maar denk te weinig pitch.

Nu heb ik inmiddels gevonden dat pitch in kanaal 1 moet en de regelaar (gasservo) in kanaal 6.

giro gevoeligheid zou dan weer moeten worden doorverwezen van kanaal 7 naar 5 aangezien ik een 6 kanaals ontvanger heb.

Probleem is nu als ik de potmeter (speedcontrol) iets opendraai gaat inderdaad de rotor draaien tot een bepaald toerental maar dus wel precies verkeerd om. Dus gas dicht (negatieve pitch) is gas bij en posieve pitch is gas eraf. Inverse ik kanaal 6 gaat de regelaar zijn menutjes door en keer ik kanaal 1 om dan keert alleen de pitch om.

Zal morgen met een lid verder rommelen maar als iemand een basis afregeling weet dan hoor ik het graag.

Hoe je de giro nu moet inregelen hoor ik ook graag ( gain via de zender)

Heb ik de heck rotor koppel compensatie als je gas geeft nodig als je een giro hebt?

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Ben er inmiddels achter hoe de motor de juiste beweging aan te krijgen.

In de grondinstellingen Pitch van Hinten naar Vorne zetten en dan bij servo instellingen weer S1 te reversen. Nu klopt hij wel. Gas naar beneden is geen motor met negatieve pitch en gas naar voren is positieve pitch met motor. Met CTRL7 draaiknop kan je het toerental begrenzen/beveiligen.

Basis is nu goed, nu de curves nog. En de giro aan de praat krijgen.

Gr. Dennis

Hoi,

Ik heb er vanavond weer mee gevlogen. Pitch klopt nu veel beter icm motorvermogen.

Rotor loopt veel rustiger en nu is er nauwelijks een verschil in gas tussen hoveren en vliegen. Nu kan ik hem ook veel sneller afremmen als hij daalt.

Heb nog 1 probleem. Ik kreeg de giro op head lock niet goed dus maar weer op normaal gevlogen. Wat dus problemen geeft met de accu spanning.

Net nog bezig geweest met stellen. Probleem bleek te zijn dat de giro met alles neutraal niet als nulpunt zag en dus ging lopen. Met sub-trim op +8 ofzo staat hij op headlock wel stil.

Maar nu klopt de instekhoek van de heckrotor niet op normale mode. En ik kan deze mechanisch niet stellen.

Is er een manier om de 0 punten anders te zetten zonder dat Head lock daar problemen mee heeft?

En kan je de gevoeligheid bij normaal en headlock apart instellen?
Nu kan ik met CTRL5 (tip toets) de gevoeligheid instellen maar heb het idee dat beide modes dan mee gaan. En wat is de optie GYRO in het instelmenu bij helimix GYRO -100 tot +100% kan je er instellen en hij staat nu op +65 dacht ik.

Liet net wel het tandwiel die de heckrotor aandrijft los bij het testen :S dacht al wat raars te horen bij volle pitch op heck. Grote tandwiel zit met 2 imbusjes zonder plat kantje op de hoofdas.
Gelukkig niet tijdens het vliegen :)

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Back