Roel van Essen
Forum veteraan
Jááááren lang was ik op zoek naar een goede 1:35 kit van de AMX-13 met 105mm kanon. Reden: eind jaren '70 ben ik een tijdje commandant op dit ding geweest. Jawel, met m'n 1,93m lengte... Een collega was uitgevallen en men moest een tankcommandant hebben. De eenheid waar ik toen geplaatst was, TSOC-Zuid in Roermond, bood niet de uitdagingen die ik verwachtte binnen de Landmacht, dus stak ik mijn vinger op. Ik was niet gehinderd door enige kennis van de "Mix", maar al doende leert men snel. Het voertuig begon als gepantserd antitankgeschut bij de Artillerie, ging vervolgens over naar de verkenningsbataljons van de brigade's, onder de vlag van de Cavalerie, maar uiteindelijk werden de "Mixjes" ingedeeld bij de Infanterie: bij de PAAT (PAntser Anti Tank) compagnieën van de Pantserinfanteriebrigades. In een van die eenheden, 11 PAAtCie, werd ik er commandant op. Ik hoorde in feite niet op een AMX: ik was veel en veel te lang. Als ik op de bodem van het voertuig stond, kwam mijn hoofd nog ruim boven het commandoluik uit. Binnen zitten met het luik dicht was ook een probleem: ik heb menige blauwe plek en kneuzing op m'n kop opgelopen als ik weer ergens tegenaan stootte. Toch een leuke tijd gehad bij 11 PAAT. Een kleine eenheid, hecht, en met 3 man in één voertuig leer je elkaar snel en goed kennen. Ondanks dat de Cavaleristen nog neerkeken op "het pistool met hoogmoedswaanzin" (een van de bijnamen van de Mix) kon het dingetje een beste klap uitdelen. De 105mm granaat had een redelijke dracht (voor die tijd) en een aardig doordringingsvermogen. En bovendien: door de autolader kon de Mix snel achtereen schieten. Een doorsnee actie bestond uit: stelling nemen (liefst op de flank van de vijand) een schot afgeven, achterwaarts, snel een nieuwe stelling betrekken en van daaruit weer schieten. Mocht het eerste schot niet raak zijn, kon binnen 3 seconden een 2e schot afgegeven worden. Dat lukte de Centurions of de toen nieuwe Leopards niet...
Ooit, in de jaren '70 van de vorige eeuw, had Heller een kitje uitgebracht met een 75mm kanon, maar die kit zou een prima excuus zijn om acuut te stoppen met modelbouw: wát een waardeloos prul. Daarna werd het lange tijd stil. Zelfs Tamiya, normaal goed voor de wat "exotische" modellen, vond het niet de moeite om een AMX-13 uit te brengen. En nu, sinds een jaartje, komt Takom met de complete serie AMX-tanks: de 75, de 90 en uiteindelijk de 105mm. In ieder geval één modelbouwer blij.
Hoe ziet de kit er uit? Een vrij kleine doos (logisch... 't is een klein voertuig) volgepropt met sprues. Losse trackschakels maken het grootste deel van de onderdelen uit, inclusief (jawel!!) losse "pads", de rubberblokken op de schakels. "Da's veul wark!" zou men in Salland zeggen. Heel veel kleine onderdelen: alle zaken die je bij andere fabrikanten vast aan de onderromp gegoten ziet, zijn hier los. Netjes gegoten overigens. Dat geldt ook voor de overige onderdelen: vrijwel geen flash te zien. Wel zijn de aanhechtingspunten van de onderdelen vrij groot. De sprues zijn netjes voorzien van uitgestanste letters: makkelijk om te identificeren. Een klein ets-setje is bijgevoegd, evenals een mooie sprue met doorzichtige onderdelen. De instructies zijn redelijk goed, maar zouden wat groter mogen. (Of ligt dat aan mijn wat ouder wordende ogen??) Kortom: er zit genoeg in de doos voor een paar weken plakplezier.
Even een vergelijking: de romp en toren van de Mix naast een M2A2 Bradley:
Oké, even een betere vergelijking: de Mix naast de Pz KfW 38(T) Hetzer, ook zo'n mini-ding.
Een stukje track, vergeleken met 5 eurocent: let wel: dit zijn 36 onderdelen! (één sprue met tracklinks en pads)
Bouwbeschrijving met daarop de (losse) bandjes van de loopwielen.
Indruk van de bouwbeschrijving: een boekje op A5 formaat met 2 losse inlegvellen in kleur.
Inhoud van de doos, met slechts één sprue met tracklinks weergegeven. Anders werd het onoverzichtelijk.
Ooit, in de jaren '70 van de vorige eeuw, had Heller een kitje uitgebracht met een 75mm kanon, maar die kit zou een prima excuus zijn om acuut te stoppen met modelbouw: wát een waardeloos prul. Daarna werd het lange tijd stil. Zelfs Tamiya, normaal goed voor de wat "exotische" modellen, vond het niet de moeite om een AMX-13 uit te brengen. En nu, sinds een jaartje, komt Takom met de complete serie AMX-tanks: de 75, de 90 en uiteindelijk de 105mm. In ieder geval één modelbouwer blij.
Hoe ziet de kit er uit? Een vrij kleine doos (logisch... 't is een klein voertuig) volgepropt met sprues. Losse trackschakels maken het grootste deel van de onderdelen uit, inclusief (jawel!!) losse "pads", de rubberblokken op de schakels. "Da's veul wark!" zou men in Salland zeggen. Heel veel kleine onderdelen: alle zaken die je bij andere fabrikanten vast aan de onderromp gegoten ziet, zijn hier los. Netjes gegoten overigens. Dat geldt ook voor de overige onderdelen: vrijwel geen flash te zien. Wel zijn de aanhechtingspunten van de onderdelen vrij groot. De sprues zijn netjes voorzien van uitgestanste letters: makkelijk om te identificeren. Een klein ets-setje is bijgevoegd, evenals een mooie sprue met doorzichtige onderdelen. De instructies zijn redelijk goed, maar zouden wat groter mogen. (Of ligt dat aan mijn wat ouder wordende ogen??) Kortom: er zit genoeg in de doos voor een paar weken plakplezier.
Even een vergelijking: de romp en toren van de Mix naast een M2A2 Bradley:
Oké, even een betere vergelijking: de Mix naast de Pz KfW 38(T) Hetzer, ook zo'n mini-ding.
Een stukje track, vergeleken met 5 eurocent: let wel: dit zijn 36 onderdelen! (één sprue met tracklinks en pads)
Bouwbeschrijving met daarop de (losse) bandjes van de loopwielen.
Indruk van de bouwbeschrijving: een boekje op A5 formaat met 2 losse inlegvellen in kleur.
Inhoud van de doos, met slechts één sprue met tracklinks weergegeven. Anders werd het onoverzichtelijk.