Mylaps RC4 transponder monteren

Ik heb van de week eindelijk een transponder gekocht. Wat ik normaal gesproken nooit doe en nu wel, is de handleiding lezen en wat ziet mijn oog staan: dat de transponder niet direct op carbon geplaatst moet worden.

Ik heb dus een T2 en die is van carbon. Advies is om deze zo ver mogelijk bij de bumper te monteren. Klinkt als een slecht idee.

Wat zijn de ervaringen hiermee? Toch voor bij de bumper monteren of misschien op het bovendek, maar hoe is het "ontvangst" dan.

tnx

Misschien met een stukkie lexan en dubbel zijdig tape. Ik heb bij mijn 1:5 de transponder al jaren op een stukkie carbon zitten. Moet alleen een gaatje onder de transponder zitten.

Waarom niet gewoon op het foam van je voorbumper?
Zit ie ook gelijk lekker vooraan, handig voor een foto-finish ;)

FYI: Stoomstrijkijzer heeft zijn RC3 transponder ook vooraan op de carbon topplate van zijn MBX6 zitten en heeft geen problemen met het signaal.

Ik heb de transponders op verschillende modellen altijd op een carbonstrip gehad en geen problemen gehad, dus volgens mij maakt dit niks uit.

In het NOMAC reglement hebben we op laten nemen dat de wedstrijdleiding niet verantwoordelijk zal zijn als je de transponder niet volgens aanwijzingen van de fabrikant gemonteert hebt en dus ook het recht op eventuele correctie van gemiste rondes komt te vervallen.
En dit is niet voor niets opgenomen als velen een juiste montage verzaken.

Als je de ruimte in je chassisplaat hebt zou ik er een gat boren ten grote van de transponder, dan heeft die vrij zicht.

In het NOMAC reglement hebben we op laten nemen dat de wedstrijdleiding niet verantwoordelijk zal zijn als je de transponder niet volgens aanwijzingen van de fabrikant gemonteert hebt en dus ook het recht op eventuele correctie van gemiste rondes komt te vervallen.
En dit is niet voor niets opgenomen als velen een juiste montage verzaken.

Als je de ruimte in je chassisplaat hebt zou ik er een gat boren ten grote van de transponder, dan heeft die vrij zicht.
was dat nou weer van een advies?
gaat mensen toch niet adviseren om een gat in een chassis te boren.

mijn idee is om m gewoon plat op het chassis te plakken met dubbelzijdig tape.
heb nog nooit een gemiste lap gehad in 10 jaar:)

In het NOMAC reglement hebben we op laten nemen dat de wedstrijdleiding niet verantwoordelijk zal zijn als je de transponder niet volgens aanwijzingen van de fabrikant gemonteert hebt.

Kan me niet voorstellen dat de wedstrijd leiding wel verantwoordelijkheid neemt als je 'm wel volgens de aanwijzingen van de fabrikant hebt gemonteerd ;). Als je transponder niet "gezien" wordt is het gewoon jouw probleem.
N.B., de RC4 transponder geeft toch al een veel sterker signaal af dan de oude transponder.

idd

ook nog nooit een probleem gehad.

gewoon met een lipje tussen een schroefje van het topdek vast gemaakt zodat hij in principe los van het chassis hangt.

NOOIT een probleem gehad :-)

Veel electro onroad chassis hebben genoeg gaten in zich en is het gewoon kwestie van een strategisch punt zoeken dat de transponder vrij zicht heeft en een klein gat boren voor de RC4 transponder is zo gedaan als je geen andere opties meer hebt.

ook nog nooit een probleem gehad.

gewoon met een lipje tussen een schroefje van het topdek vast gemaakt zodat hij in principe los van het chassis hangt.

NOOIT een probleem gehad :-)

Het is niet omdat je nog nog nooit een probleem hebt gehad maar het is dat als jij je vast houdt aan een correcte montage er een mogelijk probleem uitgesloten kan worden mocht je slechte hits hebben. De ene koolstof is de ander niet en kunnen de resultaten ook verschillend zijn.....
Bij ons had ooit iemand door gebrek aan plek zijn transponder rechtop tegen een servo geplakt, had daarbij op zijn beste heat 2 missende rondes die door de wedstrijdleiding gecorrigeerd werden, daarmee een directe plaats in de finale kreeg en daarmee een ander eruit schopte. Moet het negeren van de montagevoorschriften op zo'n manier ten nadele van een ander gecorrigeerd worden?

Ook zie ik regelmatig transponders dicht in de buurt van ontvangers en (zoals aangegeven) bovenop stuurservo's geplakt en ook hier is kans op storing van het transpondersignaal maar ook de kans op storing van je radio apparatuur wat ik al een paar keer heb gezien, een transponder is immers ook gewoon een zender.

mijn idee is om m gewoon plat op het chassis te plakken met dubbelzijdig tape.
heb nog nooit een gemiste lap gehad in 10 jaar:)

Met Brandstof 1:8 is het "zo maar op de bodemplaat plakken" niet voldoende. Ik had mijn RC4 transponder op mijn bodemplaat, maar mooi slechte signalen.... Immers hij was omsloten door aluminium en carbon.

Maar zagen in je bodemplaat is idd niet het beste...

Belangrijk is om de transponder, zoals Roelof zegt, volgens de voorschriften te monteren. Kortom "plat" (niet op zijn kant). Open "zicht" en niet omsloten door allerelei interferrende onderdelen.

Groet Robert

wat is het stroom verbruik van de rc2/3? en als ik 2 uur zou willen doen op een 1c lipo hoeveel capaciteit moet ik dan hebben?

Even Google gebruiken:

MYLAPSRC Direct Powered Transponder
[FONT=Tahoma,Tahoma][FONT=Tahoma,Tahoma]Dimensions : 22x28x7 mm approx. 0.9"x1.1"x 0.3"
Weight : 8 g. complete
[/FONT]
[/FONT]H[FONT=Tahoma,Tahoma][FONT=Tahoma,Tahoma]umidity : max. 90% relative
Max. speed : 120 km/h / 75 mph.
[/FONT]
[/FONT]T[FONT=Tahoma,Tahoma][FONT=Tahoma,Tahoma]emperature range : 0-50 C / 32-122 F
[/FONT]
[/FONT]O[FONT=Tahoma,Tahoma][FONT=Tahoma,Tahoma]perating time : Unlimited
Signal transfer : magnetic induction
Resolution timebase : 3 ms
[/FONT]
[/FONT]T[FONT=Tahoma,Tahoma][FONT=Tahoma,Tahoma]ransponder position : max. height 15 cm / 6’’[/FONT][/FONT][FONT=Arial,Arial][FONT=Arial,Arial]15
[/FONT]
[/FONT][FONT=Tahoma,Tahoma][FONT=Tahoma,Tahoma]Power : Power feed from a free receiver channel (ch3 or batt)
Connection Plug : Connect using a standard servo plug
Power consumption : 15mA @ 5VDC
[/FONT]
[/FONT]O[FONT=Tahoma,Tahoma][FONT=Tahoma,Tahoma]perating voltage : 4 –8 VDC

Groet Robert
[/FONT]
[/FONT]

Back