Na 25 jaar toch maar weer eens een vliegtuigje bouwen. "Guided Mite" uit 1958

Vandaag heb ik de besturing in de romp gebouwd. Zoals verwacht moest alles zo veel mogelijk voorin ingebouwd worden, vanwege het zwaartepunt. De remote (2e) ontvanger kon echter mooi een plaatsje in de staart krijgen. Volgens het ontwerp is er ook een apart batterijvak, wat er voor zorgt dat bij het batterij wisselen de vleugel er niet af hoeft. De scharnieren in het hoogteroer heb ik van het plastic van een floppy disk schijfje gemaakt. Met een scheermesje het balsa ingesneden en vervolgens met secondenlijm vastgelijmd.
Het gewicht inclusief vleugel is nu 170 gram. Het zal er nog om spannen of ik onder de 200 gram blijf. Er moet nog een richtingsroer op, een batterijdeksel, eventueel een landingsgestel en de romp moet nog gelakt.
(klik op de foto voor grotere versie)
4395410816_e8e759d086_o.jpg

4394683787_b7e8a823d0_o.jpg

(klik op de foto voor grotere versie)

Laatst bewerkt:
De "Guided Mite" is op het lakken van de romp na klaar en het gewicht inclusief 460 MAh accu is nu 170 gram (soms 180 gram). Zodra ik een betere weegschaal heb ga ik hem nogmaals wegen.

De bespanning van de vleugel is functioneel wel ok, maar over het uiterlijk ben ik niet enthousiast. De Parket Plus methode moet ik denk ik nog wat beter onder de knie krijgen want de laag is niet egaal. Ik had nog meer (nu 12 lagen) maar dunnere lagen moeten opbrengen om zo de uitlopers aan de binnenkant van het spanpapier te voorkomen. De Parket Plus loopt naar binnen toe, door het papier heen en gaat daar dan naar het laagste punt lopen. Ik heb inmiddels in Engeland ouderwetse cellulose spanlak en lak voor de romp besteld.

Ik heb het kielvlak behoorlijk wat groter gemaakt dan op de bouwtekening, omdat ik denk anders onvoldoende rudder te kunnen geven. Mocht dat niet nodig zijn dan kan ik er later aan de bovenkant nog een centimeter afhalen.

Even een paar foto's
4407467562_07b0895b32_b.jpg

(Guided Mite)

4407468996_951efa5740_b.jpg

Zoals getoond 170 gram. Als ik genoeg heb aan 10 gram lak voor de romp geeft dit 180 gram vlieggewicht. Met de vleugel van 75 x 12 cm heb ik dan een vleugelbelasting van 20 gram per vierkante decimeter.

4407470444_d438774fbe_b.jpg

(Achteraanzicht, klik op de foto's voor groot formaat)

4407471830_b90ecd85d8_b.jpg

(Vooraanzicht "Guided Mite")

4406707491_b15b9864f7_b.jpg

(Pushrods zijn van 3x3 mm balsa gemaakt)

4407474890_d8ee5ccafb_b.jpg

(De accu is verwisselbaar dmv een scharnierend luikje, waarbij de vleugel kan blijven zitten. Het luikje wordt met een extra elastiekje vastgezet)

Laatst bewerkt:
Na ruim 3 weken onderweg te zijn geweest kwam dan eindelijk de bestelde spanlak binnen uit Engeland. Bestellen in Hong Kong ging tot nu toe sneller. Ik had meteen maar alle soorten spanlak besteld, zodat ik er mee kan experimenteren. Er zit ook zogenaamde "banana oil" bij, die wat dunner is dan de spanlak. De romp heb ik behandeld met een laagje "Sanding Sealer", 2 lagen "Non-Shrinking Cellulose Dope" en een extra laag "Butyrate Dope" voor de glans. Alles is transparant dus hij blijft naturel.
4481923211_221f856919_b.jpg

Inmiddels is de electronische weegschaal er ook en het vliegklaar gewicht incl. 450 MAh accu is 177 gram. De "Guided Mite" is nu dus klaar. Nu nog wat extra oefenen op de simulator, moed verzamelen en dan maar kijken wat er in het echt gebeurt.
4481921517_01e375918e_b.jpg

Omdat het allemaal zo lang duurde, ik toch nog balsa hout had en de set-up voor de Guided Mite dubbel had gekocht als reserve, ben ik nog maar een vliegtuig gaan bouwen. Ik las hier op het forum over de "Medicine Man" en dat leek me wel wat, maar dan met een electro motortje.

4481924963_30f9f858e3_b.jpg

(Medicine Man in aanbouw)

4481926417_b561ab9be8_b.jpg

Als alles in de romp is gebouwd bepaal ik hoe ver de vleugel verder naar voren geplaatst moet worden om het zwaartepunt weer goed te krijgen. Mijn eerste indruk is dat de vleuegel helemaal niet verder naar voren hoeft, omdat de Medicine Man kennelijk ontworpen is voor nogal wat ballast in de neus. Daar zit nu de motor en de accu in mijn geval. Ik denk met een 50 grams accu van 900 MAh precies goed uit te komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
oei, een klein vliegtuigje van balsa, voor een herintreder? Dat worden splinters, vrees ik. Nu kan ik het aan de ene kant wel begrijpen waarom je bij balsa blijft (dat had je vroeger ook?), maar aan de andere kant bouwt de meerderheid in die gewichts klasse gewoon met depron.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden, vliegen of plakken... ;)

oei, een klein vliegtuigje van balsa, voor een herintreder? Dat worden splinters, vrees ik.
Die splinters zie ik er eigenlijk ook wel van komen. Niet dat ik daar nou erg tegenop zie (want dan kan ik weer bouwen), maar wellicht is het gewoon slimmer dat ik eerst de "Medicine Man" z'n luchtdoop geeft, omdat die natuurlijk een stuk minder zenuwachtig vliegt. Mocht die z'n eerste paar vluchten overleven, dan is de "Guided Mite" aan de beurt.
Alternatief is dat ik of bij een club of via dit forum iemand vraag om de "Guided Mite" in te vliegen.

-edit- Waar is die tweede ontvanger voor?

Die 2e ontvanger is de satelliet ontvanger van mijn 2.4GHz Hobbyking ontvanger. Da's dus het blokje wat je bovenin de foto ziet. Zorgt voor een stabielere ontvangst, omdat het onwaarschijnlijk is dat beide ontvangers gelijktijdig een signaal block krijgen. Andere types ontvangers hebben om dezelfde reden bijvoorbeeld een dubbel antenne draadje
HK-TR6A.jpg

Laatst bewerkt:
........., Suppi, ............ Zegt een van deze namen u iets? Dan bent u vast ook inmiddels stemgerechtigd. Het zijn de namen van de kistjes die ik vroeger gebouwd en gevlogen heb en waarvan ik de tekeningen onlangs weer tegenkwam.
Het moet wel gek lopen als er zaterdag over twee weken geen suppi's of andere modellen uit die serie -al dan niet vliegend- te bewonderen zijn.

8 mei, 1e Landelijke LB dag, Almere, zie ook de kalender

Je bent van harte welkom.

Die Guide Mite lijkt wel wat op een micro uitvoering van de Mini Hog...

Laatst bewerkt door een moderator:
als je spinters wil voorkomen, er zijn zat ervaren modelbouwers in Barneveld!.
Hoi Wilbert, Vorige week tijdens de watervlieg meeting op Zeumeren kreeg ik de tip om eens bij de vliegclub van Renswoude te gaan kijken. Toevallig hebben die vorige week hun nieuwe veld (maar nu in Barneveld) in gebruik genomen. Dus meteen een afspraak gemaakt om daar vandaag te gaan kijken.

(Edit, 3 uur later) Niet dus, want de plaatselijke "Boevoegd Opsporings Ambtenaar" had vrijdag een onmiddellijk vliegverbod afgekondigd, omdat er kennelijk nog iets besproken moest worden met de gemeente. Nog even wachten dus.

Hans

Laatst bewerkt:
wat voor setup is dit
wat voor zender heb jij
en wat is de prijs van alle bij elkaar

wat voor setup is dit
wat voor zender heb jij
en wat is de prijs van alle bij elkaar

Ik neem aan dat je de "Guided Mite" bedoelt en niet de "Medicine Man" die ik ook heb gebouwd.

Setup staat hier
Deze zender

Propeller heb ik later deze genomen, omdat die minder lomp is.

Alles bij elkaar ongeveer 100 euro. Sorry, Ik houd geen exact kasboek bij, maar de prijzen kun je zien als je de links volgt. Dan mag je zelf optellen.

"Medicine Man" is ongeveer 25 euro duurder vanwege de Oracover

Hans

Dat duurde wat langer dan aanvankelijk gehoopt maar de "Guided Mite" en de "Medicine Man Electro" hebben allebei hun maiden flight gehad.

Ik had het advies opgevolgd om naar de plaatselijke modelvliegclub te gaan, maar die hadden zoals ik eerder had gemeld net een vliegverbod opgelegd gekregen. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat dat spoedig hersteld zou zijn, maar dat is helaas niet zo. Er werd na weken nog steeds niet gevlogen.

Toen heb ik maar besloten het risico van splinters voor lief te nemen en bij de boerderij van een vriend op een windstille avond de "Medicine Man Electro" uitgeprobeerd. Het resultaat van de maiden vlucht van 30 seconden :rolling:zie je op onderstaande foto. En ik dacht toch echt dat ik voor die boom langs vloog.
4706332549_8950c15598_b.jpg

Hoe haal je een vliegtuig uit de boom, wat er op 16 meter hoogte in hangt? Met een ladder? .....nee....Met een voetbal?.......nee......Met een bladblazer, waaraan 6 meter rioolbuis is gekoppeld?....nee..... Uiteindelijk is het gelukt door eerst een 6 meter lange ladder tegen de schuur naast de boom te zetten. Vervolgens aan een geleende 11 meter lange carbonhengel een plakkaat heel kleverig bekisting tape binnenstebuiten bevestigd. Met de hengel kon ik dat plakkaat tegen de vleugel kleven, waarna de "Medicine Man Electro" volledig onbeschadigd :thumbsup: uit de boom kon worden getakeld. Toen was het wel bijna donker inmiddels.

Vervolgens 2 weken later bij mooi weer de Medicine Man Electro weer gelanceerd. Conclusies waren toen dat het motor vermogen onvoldoende was en het zwaartepunt 2 cm te ver naar achteren lag. Dat vliegt nogal beroerd kan ik melden. Door er een wat zwaardere LIPO in te doen werd het zwaartepunt beter, maar klimmen was maximaal 5 meter per rondje, wat op zich voor een zelfstartende motorzwever misschien op schaal wel realistisch is, maar zorgt voor iemand die 25 jaar niet heeft gevlogen behalve wat recente simulator ervaring voor natte oksels. Het is allemaal goed gegaan en inmiddels heb ik nog een paar keer met de "Medicine Man Elektro" gevlogen en zelfs met de motor uit "gethermiekt" en ik vind het nu wel best zo met het motorvermogen.

Dit weekeinde weer met de "Medicine Man Elektro" gevlogen, waarbij dat niet in de smaak viel bij een koppeltje scholeksters, die ergens in de buurt kennelijk een nest hadden. Die vielen mijn vliegtuig constant aan en het was een hoop kabaal in de lucht. Maar ik vond het eigenlijk wel leuk om een beetje in formatie met de scholeksters mee te vliegen. Vanwege het opgebouwde zelfvertrouwen brak voor de "Guided Mite" het uur der waarheid aan. Na een paar handstarts zonder motor, om globaal vast te stellen of het zwaartepunt goed lag heb ik hem gewoon maar vol gas de lucht in gegooid. Het ding was niet te vliegen, althans niet door mij. Met het korte rompje en de vergrootte stuurvlakken werd het een soort wilde 8-baan in de lucht. Dit gaat helemaal fout dacht ik en toen heb ik de motor dicht gezet en door stom geluk een redelijke landing kunnen maken waarbij er een plankje van z'n kromme neus brak, maar verder was alles nog heel. Wat nu? Weggooien is zonde. Dan maar splinters dacht ik, maar wel met een plak lood in de neus, want ik vermoedde dat het zwaartepunt volkomen verkeerd lag. Dat hielp!
De Guided Mite vloog ! Niet voorbeeldig, maar hij is bestuurbaar en je kunt er zelfs mee zweven. Een looping lukt niet, omdat hij halverwege de looping constant al z'n snelheid kwijt is, zelfs volgas na hard aanduiken. Ik vind het maar een merkwaardig vliegtuig. Bij de derde vlucht hadden de scholeksters beet. Ik hoorde "pok" in de lucht en constateerde beneden op de grond een gat in de vleugel bekleding van spanpapier.
Ik heb ze toen verder hun rust maar gegund en ben op de goede afloop een biertje gaan drinken.

Bedankt aan alle mensen hier die me van goede adviezen hebben voorzien. Jullie hebben me absoluut geholpen om het plezier van modelvliegen te herontdekken.

Het hout en tekeningen voor de Vliegboot "Wave" heb ik inmiddels in huis.

Hans

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen schaf een paar euro meer balsa aan en maak een MiMi (zie het DLG gedeelte van dit forum). Geen motor nodig, super eenvoudig te bouwen en zweeft en thermiekt als de beste! En DLG'en is erg, erg verslavend... ;)

welke plaatselijke club in barneveld dan (ik werk in barneveld ).

het verhaal komt me bekend voor idd als herintreder .

Hoi Wilbert, Vorige week tijdens de watervlieg meeting op Zeumeren kreeg ik de tip om eens bij de vliegclub van Renswoude te gaan kijken. Toevallig hebben die vorige week hun nieuwe veld (maar nu in Barneveld) in gebruik genomen. Dus meteen een afspraak gemaakt om daar vandaag te gaan kijken.

(Edit, 3 uur later) Niet dus, want de plaatselijke "Boevoegd Opsporings Ambtenaar" had vrijdag een onmiddellijk vliegverbod afgekondigd, omdat er kennelijk nog iets besproken moest worden met de gemeente. Nog even wachten dus.

Hans

Dat was dit bericht, dat ik hierboven had gepost. Het veld was aan de Helweg (maar nu dus niet meer), ze hebben geen operationeel veld momenteel.

Foto's Guided Mite in vlucht

Als afsluiting voor dit draadje even wat foto's van de "Guided Mite" in actie.

4728021158_051ee02e3d_b.jpg

4728021712_d321c0e045_b.jpg

4727376825_71bb511bc3_b.jpg

4727376933_6d926227c8_b.jpg

4728022238_1c589f1c18_b.jpg

Laatst bewerkt:
Back