Dat duurde wat langer dan aanvankelijk gehoopt maar de "Guided Mite" en de "Medicine Man Electro" hebben allebei hun maiden flight gehad.
Ik had het advies opgevolgd om naar de plaatselijke modelvliegclub te gaan, maar die hadden zoals ik eerder had gemeld net een vliegverbod opgelegd gekregen. Aanvankelijk zag het ernaar uit dat dat spoedig hersteld zou zijn, maar dat is helaas niet zo. Er werd na weken nog steeds niet gevlogen.
Toen heb ik maar besloten het risico van splinters voor lief te nemen en bij de boerderij van een vriend op een windstille avond de "Medicine Man Electro" uitgeprobeerd. Het resultaat van de maiden vlucht van 30 seconden :rolling:zie je op onderstaande foto. En ik dacht toch echt dat ik voor die boom langs vloog.
Hoe haal je een vliegtuig uit de boom, wat er op 16 meter hoogte in hangt? Met een ladder? .....nee....Met een voetbal?.......nee......Met een bladblazer, waaraan 6 meter rioolbuis is gekoppeld?....nee..... Uiteindelijk is het gelukt door eerst een 6 meter lange ladder tegen de schuur naast de boom te zetten. Vervolgens aan een geleende 11 meter lange carbonhengel een plakkaat heel kleverig bekisting tape binnenstebuiten bevestigd. Met de hengel kon ik dat plakkaat tegen de vleugel kleven, waarna de "Medicine Man Electro" volledig onbeschadigd

uit de boom kon worden getakeld. Toen was het wel bijna donker inmiddels.
Vervolgens 2 weken later bij mooi weer de Medicine Man Electro weer gelanceerd. Conclusies waren toen dat het motor vermogen onvoldoende was en het zwaartepunt 2 cm te ver naar achteren lag. Dat vliegt nogal beroerd kan ik melden. Door er een wat zwaardere LIPO in te doen werd het zwaartepunt beter, maar klimmen was maximaal 5 meter per rondje, wat op zich voor een zelfstartende motorzwever misschien op schaal wel realistisch is, maar zorgt voor iemand die 25 jaar niet heeft gevlogen behalve wat recente simulator ervaring voor natte oksels. Het is allemaal goed gegaan en inmiddels heb ik nog een paar keer met de "Medicine Man Elektro" gevlogen en zelfs met de motor uit "gethermiekt" en ik vind het nu wel best zo met het motorvermogen.
Dit weekeinde weer met de "Medicine Man Elektro" gevlogen, waarbij dat niet in de smaak viel bij een koppeltje scholeksters, die ergens in de buurt kennelijk een nest hadden. Die vielen mijn vliegtuig constant aan en het was een hoop kabaal in de lucht. Maar ik vond het eigenlijk wel leuk om een beetje in formatie met de scholeksters mee te vliegen. Vanwege het opgebouwde zelfvertrouwen brak voor de "Guided Mite" het uur der waarheid aan. Na een paar handstarts zonder motor, om globaal vast te stellen of het zwaartepunt goed lag heb ik hem gewoon maar vol gas de lucht in gegooid. Het ding was niet te vliegen, althans niet door mij. Met het korte rompje en de vergrootte stuurvlakken werd het een soort wilde 8-baan in de lucht. Dit gaat helemaal fout dacht ik en toen heb ik de motor dicht gezet en door stom geluk een redelijke landing kunnen maken waarbij er een plankje van z'n kromme neus brak, maar verder was alles nog heel. Wat nu? Weggooien is zonde. Dan maar splinters dacht ik, maar wel met een plak lood in de neus, want ik vermoedde dat het zwaartepunt volkomen verkeerd lag. Dat hielp!
De Guided Mite vloog ! Niet voorbeeldig, maar hij is bestuurbaar en je kunt er zelfs mee zweven. Een looping lukt niet, omdat hij halverwege de looping constant al z'n snelheid kwijt is, zelfs volgas na hard aanduiken. Ik vind het maar een merkwaardig vliegtuig. Bij de derde vlucht hadden de scholeksters beet. Ik hoorde "pok" in de lucht en constateerde beneden op de grond een gat in de vleugel bekleding van spanpapier.
Ik heb ze toen verder hun rust maar gegund en ben op de goede afloop een biertje gaan drinken.
Bedankt aan alle mensen hier die me van goede adviezen hebben voorzien. Jullie hebben me absoluut geholpen om het plezier van modelvliegen te herontdekken.
Het hout en tekeningen voor de Vliegboot "Wave" heb ik inmiddels in huis.
Hans