na servo gears vervangen geen strakke staart

hallo allemaal ik zit weer met een probleempje
en wel het volgende:

bij het overschakelen van normal na idle up (op de grond) heeft mijn staart iets geraakt waardoor mijn staart hevig begon te schudden,nu bleek dat mijn staartservo niet goed meer werkten deze bewoog niet soepel meer.
nu heb ik er gisteravond nieuwe tandwielen in gezet de servo werkten weer na behoren (althans na mijn mening) op de grond getest dus niet vliegend.

vandaag wilden ik gaan test vliegen heli steeg strak op maar begon in een keer weer te schudden en rond te draaien weer noodlanding gemaakt waardoor weer de staart roter kapot tailshaft krom lagers waarschijnlijk ook een tik gekregen torque tube waarschijnlijk ook na de haaien want ik kan de staart draaien zonder dat de torqeu tube aan de voorzijde mee draait:confused:

dit alles kwam waarschijnlijk door de staart servo, is er een aparte manier om de tandwielen erin te zetten hiermee bedoel ik het grote tandwiel (waar een aanslag opzit) zou hierdoor mijn staart kunnen gaan slaan ?
of had ik de gain weer opnieuw moeten afstellen?
alle hulp welkom
gr nick

wat kan:
- vuil tussen de tandjes in de servo, dit komt nl best erg nauw. 1 zandje oid en een tandje loopt iedere rondgang even vast.

- servo heeft misschien een tijdje tegen zijn eindpunt opgelopen, is misschien verbrand en dus zijn kracht en snelheid deels kwijt. zeker bij goedkope kan dit zomaar het geval zijn.

- iets anders in de staart kapot
denk aan lagers, tandwielen, assen etc. misschien loopt de aansturing niet soepel, dan krijg je ook gekke dingen.
Misschien die eerste keer op de grond toch meer schade gemaakt dan je dacht..

Maar waar praten we over?
Heli, servo's, gyro etc, wat is het?
En wat is je ervaring met cp's?

Over de tt, normaal bij een staartlanding breken de voor of achtertandwielen af. Vaak voor (in het frame), dit is bij align een overzettandwiel, wat van de tt afgehaalt kan worden en een vervanging opgezet kan worden.
Een snaar is aan te bevelen als je nog veel staartlandingen maakt, die kan daar beter tegen..

wat kan:
- vuil tussen de tandjes in de servo, dit komt nl best erg nauw. 1 zandje oid en een tandje loopt iedere rondgang even vast.

- servo heeft misschien een tijdje tegen zijn eindpunt opgelopen, is misschien verbrand en dus zijn kracht en snelheid deels kwijt. zeker bij goedkope kan dit zomaar het geval zijn.

- iets anders in de staart kapot
denk aan lagers, tandwielen, assen etc. misschien loopt de aansturing niet soepel, dan krijg je ook gekke dingen.
Misschien die eerste keer op de grond toch meer schade gemaakt dan je dacht..

Maar waar praten we over?
Heli, servo's, gyro etc, wat is het?
En wat is je ervaring met cp's?

Over de tt, normaal bij een staartlanding breken de voor of achtertandwielen af. Vaak voor (in het frame), dit is bij align een overzettandwiel, wat van de tt afgehaalt kan worden en een vervanging opgezet kan worden.
Een snaar is aan te bevelen als je nog veel staartlandingen maakt, die kan daar beter tegen..

ik vlieg al ruim 2,5jaar ,ervaring genoeg met vliegen (rond vliegen )het is een align trex 500esp
servo ds520
gyro gp780
tandwielen in servo zijn vernieuwt
kan inderdaad zijn dat van de tt een tandje was afgebroken maar weet ik niet zeker. bij de test vlucht en laatste noodlanding in iedergeval wel een tandje van de tt en de aandrijf tandwiel paar tandjes gestript weet niet zeker of voorheen hier ook wat mis mee was.
nu alles weer vernieuwt en zal weer eens rustig opstijgen niet gelijk de hoogte in en kijken hoe de heli zich houd.
verder draait alles nog soepel servo heeft ook zeker geen snelheid verloren werkt na mijn mening goed zit toch te denken dat de tt er iets mee te maken heeft gehad waardoor trilling is ontstaan en de gyro heeft over gecorigeerd maar dit moet nog uit wijzen
in iedergeval bedankt voor je reactie:D

Je neutraalpunt is niet goed meer: het asje van de positieterugkoppeling is verdraaid t.o.v. uitgaande tandwiel. Ik ken de servo niet, weet niet hoe je die goed moet stellen. Foto's van de vertraging doen wonderen :)

Edit: laat maar, de heli steeg in eerste instantie goed op lees ik nu, dan kan bovenstaande niet de oorzaak zijn.

Wat vaak gebeurt is dat 1 tandje het puntje afbreekt
Dan loopt op de grond, onbelast, alles gewoon over elkaar zonder dat je haperingen ziet
Heb ik een keer bij ons op het veld gezien bij iemand
Verklaarde me voor gek en ging vliegen (was ook zo weer terug) :mrgreen:

Ga je vliegen, wordt het belast en slipt de aandrijving op dat ene tandje wat mist
Dan krijg je ook gekke zwiepen in de staart, en grove kans dat de rest meteen stript

Voor de servo, de eindpunten moeten goed zijn.
Dus na een revisie heb je kans dat het nulpunt verschoven is, en kun je dus niet zomaar je hevel erop terugzetten
Ff opnieuw op je eindpunten letten en zo, en ff opletten dat de servo goed naar zijn eindpunten loopt zonder vast te lopen onderweg

Verder kan ik ff niets verzinnen
Als je beide tandwielen van de tt vernieuwd hebt, en de andere twee gecheckt kan er mi weinig misgaan

(en excuseer dat ik naar de ervaring vraag, een onervaren persoon kan wel eens gekke foutjes maken zonder het te weten, terwijl een wat ervarener persoon deze niet maakt)

Wat vaak gebeurt is dat 1 tandje het puntje afbreekt
Dan loopt op de grond, onbelast, alles gewoon over elkaar zonder dat je haperingen ziet
Heb ik een keer bij ons op het veld gezien bij iemand
Verklaarde me voor gek en ging vliegen (was ook zo weer terug) :mrgreen:

Ga je vliegen, wordt het belast en slipt de aandrijving op dat ene tandje wat mist
Dan krijg je ook gekke zwiepen in de staart, en grove kans dat de rest meteen stript

Voor de servo, de eindpunten moeten goed zijn.
Dus na een revisie heb je kans dat het nulpunt verschoven is, en kun je dus niet zomaar je hevel erop terugzetten
Ff opnieuw op je eindpunten letten en zo, en ff opletten dat de servo goed naar zijn eindpunten loopt zonder vast te lopen onderweg

Verder kan ik ff niets verzinnen
Als je beide tandwielen van de tt vernieuwd hebt, en de andere twee gecheckt kan er mi weinig misgaan

(en excuseer dat ik naar de ervaring vraag, een onervaren persoon kan wel eens gekke foutjes maken zonder het te weten, terwijl een wat ervarener persoon deze niet maakt)

heli is reeds gerepareerd op de tailhub na deze hebben ze me verkeerd gestuurd.balen dus nog geen test vlucht kunnen maken.
eindpunten stel ik zowiezo iedere keer af als ik wat aan de tail gedaan heb:D bedankt voor de reactie

vandaag eindelijk test vlucht gemaakt en heli vliegt weer goed alleen nog een klein beetje finetunen:D
heeft blijkbaar toch aan tt gelegen:rolleyes:

Back