Nabewerking geprinte modellen

Discussie in '3D geprinte vliegtuigen' gestart door GJVO, 16 apr 2020.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Misschien een topic voor tips?
    Want ik heb een tip nodig.

    Na het printen blijft er altijd die rand zitten waar de print me op de bodemplaat zat.
    De brim.
    Zie foto.
    Hoe verwijderen jullie die?
    Ik doe het zelf met een scalpel, zo veel mogelijk wegsnijden en dan met een vijltje de rest weghalen maar misschien zijn er betere en vooral snellere methodes?
    Graag tips!

    CIMG3819.JPG

    GJ
     
  2. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Veldhoven
    Geen antwoord op je vraag, maar is een brim noodzakelijk i.c.m. een verwarmd bed?
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, je hebt een extra oppervlak nodig om de print strak op het bed te houden.
    Brim, Raft... de brim is bij mij 2 lagen dik, dus ongeveer 0,4mm en best wel taai.
    Als je het er met geweld afscheurt gaat er wel eens een stuk print mee, dat had ik in het begin, dus nu doe ik het maar voorzichtiger met een mesje.
    Ik ben ook al aan het experimenteren met een schuurtrommeltje van Dremel op een langzaam draaiende boor, maar dat geeft wisselend resultaat.

    GJ
     
  4. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Veldhoven
    Dat zal een inderdaad een hele klus zijn om dat netjes weg te halen. Zou toch proberen een goede hechting te verkrijgen met je bed dan is een brim volgens mij niet nodig. Wat voor print oppervlak gebruik je?
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik gebruik de glasplaat van Creality, zonder toevoegingen.
    Dat is een plaat met een soort keramische coating.
    Het bed staat op 58 graden bij PLA, dat hecht ie goed.
    Met een lagere temperatuur wil ie wel eens loskomen.
    Ik ben nu aan het testen op 42 graden, met brim.
    Zonder extra aanhechting gaat ie gegarandeerd los, dat heb ik al geprobeerd.
    Al had ik de glasplaat ingesmeerd met haarlak, verdunde witte houtlijm. prittstift, het kwam los.

    GJ
     
  6. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik print ook op glas i.c.m. 3Dlac. Regelmatig was ik het bed schoon met warmwater en wrijf het droog en daarna met aceton ontvetten. Dan een dun laagje 3Dlac erop. Misschien help ontvetten met aceton bij jou ook.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal eens een bus 3D lac open.
    Ik ben nu toch maar die randen aan het snijden en vijlen.
    Monnikenwerk.

    GJ
     
  8. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
    Ik breek hem er gewoon af ging altijd goed. Gebruik zelf een pritstift voor hechting bevalt prima.
     
  9. matthijsfh

    matthijsfh verslagschrijvers

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Waalre
    Hier zelfde. Brim met scherp mesje afsnijden. Zie je niets van.

    Probleer zelf geen vijl of schuurpapier te gebruiken. Dat zie je te veel.
    Brim helpt ontzettend veel en zo veel werk is het niet.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Net geprobeerd zonder brim maar met 3Dlac te printen, dat gaat niet, hij trekt krom.
    Helaas.
    Moet dus toch nabewerken.
    Nu nog een goede lijm vinden want dat secondenlijm met activator vind ik ook maar niks.
    Hier in de winkel kreeg ik de tip Uhu Por.. lijkt me heel raar...

    GJ
     
  11. Marin01

    Marin01

    Lid geworden:
    6 apr 2020
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Peize
    kun je de brim niet met een kartelrand voorzien?
     
  12. Peet43

    Peet43

    Lid geworden:
    3 jun 2012
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Stellendam
    Ik gebruik 10 seconden lijm met activator geeft net genoeg tijd om resten weg te vegen met een doekje en corrigeren is ook mogenlijk.
     
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En dan?
    Dan moet ik hem nog steeds van de print verwijderen.
    En andere opties zoals een raft werken ook niet fijn.

    Ik heb nu medium secondenlijm met activator maar vind dat niet geweldig.
    Gisteren 5 minuten epoxy gebruikt om te testen en dat was wel fijn maar die 5 minuten is weer te lang.
    1 minuut epoxy zou ideaal zijn, of UV uithardende.

    GJ
     
  14. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Veldhoven
    Print je met PLA?
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, gewoon PLA
    Bed start op 58 graden en gaat dat als de print een mm of 5 hoog is terug naar 35 graden.
    Ik ben hem nu aan het testen naar 30 graden.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2020
  16. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Veldhoven
    Krom trekken is toch geen eigenschap van PLA. ABS en HIPS wel.
    Staat de printer in een ruimte waar het tocht of met een erg lage omgevings temperatuur zoals een kelder? Dat kan ook voor problemen zorgen.
     
  17. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    PLA krimpt dus gaat het kromtrekken.
    Nee, de printer staat op kamertemperatuur.

    GJ
     
  18. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Veldhoven
    Ben blij dat het PLA filament dat ik gebruik niet (zoveel) krimpt dat het krom trekt. Lijkt me erg vervelend. Een goede methode om de brim snel te verwijderen heb ik helaas niet.
     
  19. coen_l

    coen_l

    Lid geworden:
    27 dec 2014
    Berichten:
    514
    Locatie:
    Veldhoven
    Zou het dan aan het materiaal van je bed liggen dat de print niet goed blijft zitten?

    Zelf print ik o.a. ook op glas en ondervindt geen problemen met kromtrekken bij PLA. Dit geldt ook voor mijn andere printer met een PEI oppervlak.
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    11.642
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op een hoogte van 20cm krimpt ie 1 a 2mm, en dat doet elk PLA, ik heb verschillende merken gehad en deze (Owl) is het beste en print het mooiste.
    Ik heb printer nummer 2 even veranderd. ipv een 0,4 nozzle heb ik er nu een 0,3 op gezet en de glasplaat even met jif schoongemaakt en daarna met ethanol ontvet.
    Hij rook nog naar haarlak, misschien dat er toch wat resten opzaten.
    Het lijkt beter te printen, het is in ieder geval nog mooier dan hij al printte.
    Nu kijken of ie zichzelf lostrekt.
    Ik hou gewoon de gegevens van Eclipson aan, printbed 58 graden, nozzle 220.
    Bij testen bleek hij mooier te printen bij 215 graden, dus nu print ik daar op.
    Als hij niet lostrekt dan ga ik eens met een koud bed proberen te printen.

    GJ
     

Deel Deze Pagina