NACA profiel roer

• Topicstarter Topicstarter Kylix
  • Startdatum Startdatum
K

Kylix

Guest
Heeft iemand enig idee waar ik tekeningen (in autocad) kan vinden van NACA profielen. Het enige wat ik kan vinden op internet zijn ingescande tekeningen. Dit schiet niet echt op, omdat ik de tekening moet verschalen voor mijn roer.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Met Profili kun je NACA profielen genereren en exporteren als DXF. Wanneer je aangeeft wat je nodig hebt (mocht je Profili niet hebben) en dan kan ik wel een paar DXFs maken van de door je gezochte profielen.

Super bedankt voor de antwoorden. Ik heb vandaag het programma gedownload en een mooi profieltje eruit gehaald. Nu maar hopen dat het profiel van het roer er net zo mooi op komt zoals het op de tekening staat.

Voor de kiel en roer moet je gaan kijken naar het naca profiel 0006 / 0009 en dan proberen naar een dikte van de 6% van de koorde
DE kielplaat maken van 2 maal 2 lagen carbon van 160 of 180 gr dan is deze sterk genoeg
In de Iom klasse ziet je steeds meer de rechte kielplaat boven en onder even breed
Ik heb zelf jaren gelden de kielplaat voor de m klasse gemaak en dat ging zeer goed balsa kern en daar buiten 2 keer 2 lagen carbon daar kon gemakkelijk 4.2 kg aan hangen.
Je moet wel per laag carbon 1 mm dikte aan houden
een kleine beschrijving van het maken er van
Kielplaat uit de balsa hout op maat maken voor en achterzijde 5 mm kleiner de carbon er over plakken nat op nat niet eerst de eene laag laten drogen gewoon nat op nat genoeg hars gebruiken
Nu komt de truc het persen er van jeneemt twee planken van 25 cm breed en een goede dikte dat ze niet door buigen twee platen piepschuim in de klus markt zijn deze te koop die zijn ongeveer 2 cm dik of dikker ook op de breedte van de planken maken en de lengte
Je gaat als volg te werk plank daar op de piepschuim daar over een laag comozak plastic je smeert het balsa kielplaat goed in dar over de twee lagen carbon om draaien het zelfde met de andere kant de comozak plastic er op zorgen dat deze mooi glad zit piepschuim plaat er op de plank
En nu komt het met lijm tangen alles goed vast zetten en goed is lekker strak kijken dat de planken goed zitten met overal de zelfde tussen ruimten je ziet dan dat de epoxy hars er tussen uit loopt dat geeft niet welzorgen dat deze niet op de lijmtangen komen
Laat dit 24 tot 30 uur drogen op een warm plekje
Als het droog is op maat maken je ziet dan war de balsa zit pas op voor de splinters die van de carbon af komen

Tom

Dank je voor je antwoord. Ik had ook al geinformeerd wat het ideale profiel zou zijn. Zij vertelde mij ook dat ik de 009 moest nemen.

Back