Nano-1 40cm Zagi like racertje.

Voor de, geslaagde, vliegshow ter ere van het 25 jarig jubileum van de Zoetermeerse luchtvaart Club wilde ik wat leuks bouwen.

Donderdag avond;

Na een beetje spitten kwam ik op www.speedwing.net de hier getoonde Micro Speedwing trok m'n aandacht. Even wat gelezen, de bouwhandleiding eens doorgenomen en besloten om zo'n dingetje te bouwen. Niks niet $40 voor een stukkie schuim, motortje en een latje balsa. Gewoon even zelf bastelen.

Als profiel heb ik Sipkill 1,7/10B gekozen. De keuze is gebaseerd op de beschijvende tekst bij dit profiel.

Coordinaten gedownload en met behulp van mij favoriet foam programma Profile een mal geprint.

Vrijdag morgen;

Op naar de modelbouwinkel en hier de volgende componenten opgehaald:

* Schulze 435 ontvanger
alb4i2.jpg

* Schulze Slim Be-05 regelaar
sl05b-2i.jpg

* Ikarus Heckrotor motortje
68251_heckmotor_pro.jpg

* Handje propellors
iprop2.jpg


Voldende had ik al liggen;

* Roofmate
* 2 Robbe FS-30 Pico
Robbe_FS30jpg.jpg


Aan de slag, mal gezaagd, schuim gesneden middenstuk gezaagd, alles geplakt, ruimte voor servo's en ontvanger gefreesd, bekleed met oracover light, flaperons uit 1,5 mm balsa gesneden afgeschuind en bekleed. tippen ontworpen en bekleed. alles samengebouwd en ziehier het resultaat.

nano-1-1.jpg


Vrijdag 23:00


Zoals aangegeven in de bouwbeschrijving van de Micro Speedwing waren de 2 LiPo cellen met klitteband aan de onderkant van de vleugel bevestigd.

Op zaterdag morgen heb ik tijdens de opbouw van de vliegshow de eerste vluchten gemaakt. Handig dat klitteband om het zwaartepunt goed te krijgen. Tijdens de vliegshow een paar mooie slots toegewezen gekregen om als enige te kunnen vliegen. De speaker wist te melden dat dit model vloog met een motortje uit een electrische tandenborstel :D

Gelukkig dat ik een FF-6 zender heb, DR op 50% en EXP op 90% want anders is het niet te doen.

Gisteren heb ik nog een kleine mod aangebracht om de accu toch wat netter op te bergen. een klein balsa bootje met daar in de accu. Hierdoor vliegt de Nano-1 een suk sneller en strakker.

Met een 2S 350 LiPo pakketje kan ongeveer 15 minuten volgas gevlogen worden. Ik persoonlijk maak vluchtjes van 5 minuten, dan is m'n eigen concentratie wel op, en laad de accu na elke 2 vluchten weer op. (de Slim be van Schulze heeft dan wel een afslag, maar dat is enkel goed voor Nicad of Nimh)


Starten is toch wel even een heikel moment. Een goede worp zodat er een flinke aanvangssnelheid bereikt word is echt nodig. Om het starten te vereenvoudigen heb ik een klein starthaaktje van 0,8mm staal (zie laatste foto) aangebracht. Afschieten met een katapult met 4 (2s2p) gewone elastiekjes gaat perfect.



nano-1-2.jpg

nano-1-3.jpg

nano-1-4.jpg

nano-1-5.jpg
 
Heel, heel, heel leuk kistje! Ik was van plan voorlopig even niets meer te bouwen maar het begint toch weer te jeuken. :lol:
 
Erg leuk voor in de tuin :) Of is ie daar al weer te snel voor? Met zo'n motor wil ik nog eens een 3s1p 350 micro pylon bouwen :) 2s is dus ook al leuk. Die dingen hebben een kracht zeg... Levensduur is dan ver te zoeken....
 
Echt heel gaaf Pieter Jan! Ik heb hem zaterdag zien vliegen en sjonge wat een leuk ding.
Redelijk snel nog voor zoeen klein toestel!
 
PieterJan

Ik zie dat jij een Schulze regelaar gebruikt. Mijn ervaring is dat deze regelaar die kleine GWS motortjes vreet. Na 4 acculadingen is de meete puf er al uit.
 
Theo,

Laat dit nou geen GWS motortje of een johnson 250 zijn maar een Heckrotor motor voor een Picolo Pro van Ikarus. Dingentje kost dus zo'n 20 euri schoon aan de haak. Ik merk nu na een vlucht of 10 (50 minuten volgas) nog geen verschil.
 
Beide t zelfde motortje.. alleen plakt ikarus er een ander stickertje op en verdubbeld de prijs.
 
Klein verschilletje is er toch wel.

Dit is de carbon versie met de grijze achterkant. Met een zwarte achterkant is een gewone draad naar collector versie.

Overigens;

Die GWS versie is een 'trekker' en die Ikarus is een 'pusher' denk ik want die loopt met de aangegeven polarisering de goede kant uit voor een pusher.

De timing zal wel andersom zitten. best mogelijk dat als je die trekker achteruit laat lopen dat je dan een kortere levensduur hebt.
 
De GWS motortjes zijn tegenwoordig allemaal met grijze achterkant ( = koolborsteltjes (hoera!)) en neutraal getimed.

Worden zowel in de IPS vertragingen achteruit draaiend en in de DD met 3x2 propje voortuit gebruikt.

Oa te bestellen bij aircraft-world.com, voor ca 9 euri
 
Back
Top