Nano DLG Sequel

In navolging van mijn ander twee DLG in de Sequel serie een 1,5 en een 1 meter nu dan een Nano.
Spanwijdte 500 MM
Profiel vleugel zone 52>21
Profiel stabulo HT 08
Profiel kielvlak HT 08

besturing rol, hoogte en kleppen

Het idee van de Nano is gekomen nadat mijn Nano van PCM aan vervanging toe was http://www.pcm.at/downloads/Bauanleitungen/NANO-BA-Dtsch.pdf.
Ik wou echter een nano met iets meer dlg look.

De vleugel is gesneden uit EXP schuim dit is een wat fijner schuim dus beter geschikt voor een klein vleugeltje.

full

full

als versteviging van de vleugel heb ik een ligger van 0,8 mm koolstof
bij de rolroer heb ik ook een 0,8 mm ligger gelijmd.
als eindlijst bij het rolroer een 0,8 hol rond koolstof staaf gelijmd.

full

Ik was ook al met het stabulo en kielvlak begonnen deze zijn gemaakt uit 2mm
balsa en zijn in het HT08 profiel geschuurd in eerste instantie wilde ik ze uit depron maken echter dit werd te zwak.

full

full

het hoogte roer werk middels een pendelroer dit is uit een 6 mm koolstof pijpje waarin een alu lager buisje is in gelijmd.

full

De staart boom is een 3 mm koolstof hol staaf en de pod ben ik nog aan het verzinnen omdat ik nog twijfel wat bertreft de servo's

wordt vervolgt ............

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk!
Zal het gaan volgen. Ik ben erg benieuwd hoe de jouwe vliegt.
Ken je mijn versie?
pcm-nano-de-luxe
full

Vliegt heerlijk haal er niet meer dan 40 sec mee zonder thermiek, maar dan moet ik wel goed gooien.
Ook op de helling mee gevlogen en dat gaat ook prima.

Rick

Rick ik had de jouwe ook al gezien dat was de aanleiding om voor een meer DLG look te kiezen.
Vliegt heerlijk haal er niet meer dan 40 sec mee zonder thermiek
Je moet dit soort modellen ook meer voor de lol zien aan een kleine helling heb je al genoeg. Hoe zwaar is die van jouw?

een bonsai is ook een leuke met goede prestaties
langste wat we hebben gehaald is iets langer dan een minuut zonder termiek maar verder was het een leuk kistje had alleen iets verkeerds gedaan hoofdliggers van balsa in plaats van vuren :hammer:

Knap werk Rick,

staat ook nog op programma ;-)

- vraagje, ga je ook werken met winglets die gaan dienen voor de worp?
- Indien ja, heb je dan geen schrik dat deze zullen achterblijven in je hand?

veel plezier der mee ;-)

Knap werk Rick,

staat ook nog op programma ;-)

- vraagje, ga je ook werken met winglets die gaan dienen voor de worp?
- Indien ja, heb je dan geen schrik dat deze zullen achterblijven in je hand?

veel plezier der mee ;-)

Ja de winglets van de PCM Nano en ook die van mij zijn bedoeld als werpstift.
Het werkt redelijk, maar ik ben een heel slechte werper.
Ik heb de winglets nog nooit met het gooien beschadigd.
Wel heb ik een keer een tipje met winglet in mijn hand gehad terwijl de rest van de kist erafgeblazen is.
Het moment op de vleugel door het tegenhouden was dus kritische dan de trekkracht tijdens het (= mijn) gooien.

Rick

Ja de winglets van de PCM Nano en ook die van mij zijn bedoeld als werpstift.
Het werkt redelijk, maar ik ben een heel slechte werper.
Ik heb de winglets nog nooit met het gooien beschadigd.
Wel heb ik een keer een tipje met winglet in mijn hand gehad terwijl de rest van de kist erafgeblazen is.
Het moment op de vleugel door het tegenhouden was dus kritische dan de trekkracht tijdens het (= mijn) gooien.

Rick

Kreeg al sterk vermoeden , dat de winglets wat te verduren kregen . Sterker is ook weeral zwaarder hé. Is een pen dan niet beter?

Kreeg al sterk vermoeden , dat de winglets wat te verduren kregen . Sterker is ook weeral zwaarder hé. Is een pen dan niet beter?

men spreekt hier over amper 50gram.... hier ga je niet mee gooien als met een full size...

zelfs dat mini werp wingletje van een blaster 3 blijft er op zitten (hoe dat kan is me een groot raadsel)
dus op een nano DLGtje mag dit geen probleem geven.
zelf heb ik liever een werpblade en deze ver genoeg in de vleugel zodat de vleugel voldoende tussen de vingers zit zodat ik tijdens het lanceren de nodige controle behoud.

Vandaag in Duitsland wezen vliegen, op zoek naar een plek om een F3F wedstrijd te houden.
Op de berg van Herten Recklinghausen een lekkere vlucht van ruim 30 minuten gemaakt met mijn Nano de Luxe.
De wind was tussen de 1.5 en 3.5 m/s en dat was op deze plek goed te doen.
Twee keer kantje boord en net niet hoeven te landen, maar verder heerlijk boven blijven.

full

Foto: Pierre Rondel, Vogezen, 23 Juni, 2011
Rick

Als ik dat geweten had ik woon er 45 min rijden vandaag.
Ik hoop vandaag de vleugel te kunnen baggen dan kan hij van het weekend zijn maiden maken.

cool dlg'tje!!
heeft ie zn maiden al gehad, of is dit project nog niet klaar?\

edit:
wat voor een carbon buisje heb je eigenlijk gebruikt?, ik kan namelijk nergens een zwiep-bestendig buisje vinden in dit formaat

cool dlg'tje!!

edit:
wat voor een carbon buisje heb je eigenlijk gebruikt?, ik kan namelijk nergens een zwiep-bestendig buisje vinden in dit formaat

Als je mijn Nano bedoeld dan heeft hij zijn maiden al lang gehad. Heeft gevlogen in Nederland, Duitsland en Frankrijk.

De staartboom komt van een hengeltopje. niet het aller bovenste deel maar iets lager Gaat van rond 4.5 mm naar 3.5 mm.

In de MRA (Le Model Reduit D'Avion) van juni/juli 2014 staat een artikel met 1:1 tekening van een Micro Gee van 65 cm span en 45 gram.

Rick

Laatst bewerkt:
cool dlg'tje!!

edit:

Die van mij heeft ook al heel veel gevlogen ik ben zelfs momenteel bezig met een nieuw ontwerp met ailrons als staart boom had ik een 3mm koolstofbuisje maar ik ga nu ook op zoek naar een hengel top ( bedankt voor de tip Rick)

Ik zal hier wel even een bouw topic maken van de nieuwe

Back