nano-tech 2s meer laden dan de 5300 mah

hallo allemaal

ik heb pas een nano-tech 5300mah 30-60c discharge aangeschaft voor mijn hpi savage xs flux

nu het volgende

ik heb hem gewoon geladen met de imax b6 op 5 amp(gebruik deze lader al geruime tijd voor mijn ander lipo,s) en sloeg af bij een cel voltage van 4,2 volt
na er mee gereden te hebben en de esc in de auto de lipo cutoff was ingeschakeld de lipo er uitgehaald en even gemeten 3,2 volt over.

nu weer onder de lader gehangen en tot mijn verbazing ging er ruim 6000 mah in .
in eerste instantie dacht ik ooo nee lipo stuk maar gemeten netjes 4,2 volt per cel weer in de auto gedaan en gereden niks mis mee .

ik heb ze nu twee keer geladen met beiden het zelfde resultaat.

nu heeft mijn maatje de zelfde lipo met het zelfde verhaal.

beteken dit nu dat de lipo meer capaciteit heeft dan aangegeven of doen wij iets fout ??(gebruiken beiden een ander lader)

wie heeft hier een verklaring voor of een antwoordt

grt nick

Rendement van lader en laadproces is niet 100%, dus je moet er meer in stoppen dan je er uit haalt. Vandaar het plasje elektronen onder accu en/of lader ;)

Niks aan de hand dus :)

Niet alle capaciteit die de lader binnenkrijgt komt ook daadwerkelijk in de accu terecht. Er gaat een gedeelte verloren, onder meer door opwarming van de accu.

Groet,

Ad bakker

EDIT
OK, ik zie dat Ron al iets van de zelfde strekking heeft gezegd

rendement

hallo

maar is het niet wat veel verlies dan700 mah
of zijn het gewoon bagger lipo's

ik heb dit bij mijn ander lipo's niet, wel van een ander merk

grt nick

Of bagger laders :rolleyes:, ik heb die imax ook gehad ,vergeleken bij mijn graupner zat er wel verschil tussen de toegevoegde elektronen , dat bij verschillende lipo's ...
Maar wat is het probleem, presteert de lipo naar te vreden?, of misschien zijn de andere lipo 's wel bagger ...:wink:

Normaal trek je maar 80% uit een accu, en dan pas gaat de cut off of wat dan ook af.

Dus echt normaal laad je altijd maar 80% van die 5300 terug.
Waarschijnlijk heeft die accu gewoon meer capaciteit dan er op de wikkel staat.

Normaal trek je maar 80% uit een accu, en dan pas gaat de cut off of wat dan ook af.

De vraag is altijd wanneer is een lipo echt leeg , je kan ook zonder een lvc rijden , en dan heb je op een gegeven moment geen " power" meer, is dan de lipo 80% leeg of " overleden" ?,en hoe wordt dan het percentage berekend ?
Er zal altijd nog een lading overblijven in de cellen, maar hoeveel?, ik denk niet dat daar echt een berekening voor is , tenzij je misschien met een lvc rijdt en die ingrijpt bij een bepaalde celspanning , maar is bv een celspanning van 3V , de cel voor 80% leeg ?
Waarschijnlijk heeft die accu gewoon meer capaciteit dan er op de wikkel staat.

Ben ik ff blij, dan heb ik lipo's met een veel grotere capaciteit dan dat de verkoper weet , en ik betaald heb voor mindere capaciteit ..

Meer voor minder ...:razz:(geintje)

rendement

hallo allemaal

de lipo presteer gewoon naar behoren en geeft vermogen genoeg af, daar hoef ik niet over te klagen.
het ging er bij mij om dat het nog niet eerder was opgevallen bij de ander lipo's van daar de vraag

en wat de lader betreft daar heeft iedereen wel een mening over maar hij doet bij mij ze werk al een tijdje.

grt nick

3,2V zonder belasting? dan ga je toch echt tever aangezien 3V de ondergrens is. Met belasting duik je dus onder die 3V. Meet maar eens als je gas geeft en zie wat er dan gebeurt.

en wat de lader betreft daar heeft iedereen wel een mening over maar hij doet bij mij ze werk al een tijdje.

grt nick
Je trekt de lipo behoorlijk ver leeg maar nog niet over de grens van waar risico ontstaat.
Lijkt me wel verstandig ze op te laden tot 3.8V per cel voor je ze weg legt.
Hier nog meer discussie over hoe ver een lipo leeg trekken.

80%25-3-5v

Laatst bewerkt door een moderator:
De vraag is altijd wanneer is een lipo echt leeg , je kan ook zonder een lvc rijden , en dan heb je op een gegeven moment geen " power" meer, is dan de lipo 80% leeg of " overleden" ?,en hoe wordt dan het percentage berekend ?
Er zal altijd nog een lading overblijven in de cellen, maar hoeveel?, ik denk niet dat daar echt een berekening voor is , tenzij je misschien met een lvc rijdt en die ingrijpt bij een bepaalde celspanning , maar is bv een celspanning van 3V , de cel voor 80% leeg ?

Zonder LVC zak je gewoon terug tot 0 volt. een lipo heeft als als werkelijk absolute ondergrens 2,4 volt per cel, daaronder wil een lader hem niet eens opladen.
Die lvc is dus noodzakelijk, anders ga je altijd dik onder veilige minimale spanning van een lipo.
bij nimh kan het dan weer wel, die zijn er minder gevoelig voor.

Daarnaast heeft het ook werkelijk 0,0 nut.
misschien 1 minuutje op 20 minuten rijden. maar de tijd tussen 3 volt en 2,4 is kort... erg kort
Maar het gebeurt vaak zat dat een accu die onderspanning heeft gehad, gewoon dood blijft.
of daarna maar de helft van zijn originele vermogen kan geven.

op 80% ontlading zit je normaal altijd goed. of de accu moet echt rot worden...
die 80% wordt berekend aan het aantal ma wat de ladere terugstopt in de accu.
Dus niet aan de hand van het voltage, onder belasting kan dat namelijk heeeeeel anders zijn dan onbelast.

Lijkt me wel verstandig ze op te laden tot 7.6V per cel voor je ze weg legt.

Dat lijkt mij nu juist niét verstandig :mrgreen:.

Groet, Jan.

Oeps, ik had niet gezien dat er al een reactie geschreven was, dan is een tweede natuurlijk niet grappig meer. Sorry.

Laatst bewerkt:
Inderdaad dat moet dus 3.8V zijn.:oops:
Ik heb het even aangepast.
Ik werk alleen met 2 s lipos maar dat doet niet iedereen.

Laatst bewerkt:
Back