Nationale kampioenschappen lijnbesturing, 22-23 september 07

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door stunthenk, 25 sep 2007.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    We hebben afgelopen weekeind de mooiste en beste LB Nats ooit beleefd. Geweldig weer, meer dan 70 deelnemers aan 11 klassen, en iedereen leek zich uitstekend te vermaken. Hier een paar foto's van de modellen:
    [​IMG]
    De Nobler van Ulrich Kappler, loopt op 3 cel lithium. Ultra licht gebouwd, neusje met motor en accu zit met twee boutjes vast en klikt dan los. Vloog in Old Time Stunt.
    [​IMG]
    We hadden OTS net zo goed de Nobler cup kunnen noemen. Hier die van Mark Berckmans.
    [​IMG]
    Pieter Paul van der Meer had zijn oude oranje Nobler meegenomen. Ik vindt dat iedere stuntpiloot een oranje Nobler moet hebben...
    [​IMG]
    Christoph Holtermann heeft OTS gewonnen met een Grondal Nobler.
    [​IMG]
    Er waren ook nog deelnemers die profijt hadden van de bonuspunten regeling. De Bluepants van Jan Odeyn scoorde op drie vlakken: ontwerp uit 1955, 2,5cc motor, wat ook nog eens een diesel was.
    [​IMG]
    Het leukste en malste model was deze vliegende schotel van de Jetsons (wie kent die tekenfilmserie nog?) Heeft helaas niet in de wedstrijd gevlogen.
    [​IMG]
    Ook in Carrier rukken de electromodellen op. Het zal geen insider verbazen dat Jan Odeyn hier voorop loopt.
    [​IMG]
    Ook altijd al willen zien hoe zo'n eenvoudige drielijns tuimelaar er uit ziet?
    [​IMG]
    En dit is het bijbehorende handvat.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jazeker, zeer memorabel!
    We konden helaas slechts op zondag, maar hebben wel voor 2 dagen lol gehad. :banana:
    Vooral dat heen en weer draven met onze stoelen tijdens de beginners en gevorderden stunt. :schrik:
    Jammer van de bries die de tweede ronde stunt een beetje dwarszat. :bad-words:
    Ook had ik me nooit voorgesteld de derde ronde geheel onvrijwillig weer met een 12x6 prop te vliegen.
    Maar het ging nog net.... :yes: :D
     
  3. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Vooral vies zo te zien :D

    En kijk ik nou scheel of zit de prop op dat carrier model verkeerd om?
     
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Hier een foto van de andere kant van de neus van hetzelfde model. Wat is je conclusie?
    [​IMG]
     
  5. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Een rechtsdraaiende prop als ik nog wakker ben. Zit daar een speciale reden achter of was de maat gewoon handig?
     
  6. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Klopt een electro motor kan eenvoudig omgedraaid worden.
    Deze draairichting geeft meer lijntrek.
    Vroeger vlogen de modellen de ander kant op ik weet niet of dit er mee te maken heeft en waarom dit veranderd is.

    Ook wij hebben ons buitengewoon goed vermaakt.
    Totaal hebben we in 4 classes meegedaan.
    Het was wel even door werken.
    Even een oefen vluchtje en dan wedstrijd etc.
    En zoals gewoonlijk komen er bij de wedstrijd problemen naar boven die je anders nooit hebt.
    Maar met een aantal (nood) reparaties hebben we geen wedstrijd verstek hoeven laten gaan.
    Ik heb zelfs nog iemand geholpen met een reparatie omdat ik een 80 watt soldeerbout met 12/230 VAC omvormer mee had.

    En 's avonds gezellig aan het bier kijken hoe het team pepi en kokki hun model denkt te gaan repareren.

    De gemoedelijke sfeer maakt het tot een top evenement. Toppunt is natuurlijk het mini team racen. Als hier een jury was dan waren er wel heel weinig teams over.
    Ik wil langs deze weg nogmaals alle organisatoren medewerkers jury leden en collega vliegers bedanken voor wederom een top NK.

    Groet Roert-Jan
     
  7. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Wie was dan die man die ons diskwalificeerde tijdens Mini Team Race??
     
  8. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Dan hebben jullie het wel heel bont gemaakt.
     
  9. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Tja ik vond het ook wel een beetje flauw dat je niet eens een pitvrouw mocht raken bij het landen.
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Inderdaad daar zijn die pitters toch voor om te raken.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Mmm.. :roll: Voor mij was F2B toch echt het topevenement... :wink:
     
  12. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    En dat terwijl F2B gewonnen werd door Luc Dessaucy met een plankrompmodel!
    [​IMG]
    Maar, de jury was het er over eens: Luc heeft erreg goed gevlogen.
    Een andere internationale deelnemer was Barry Robinson, met een model met een tuned pipe motor. Daarnaast zie je Bruno's Blue Pearl met electro aandrijving.
    [​IMG]
    Wolfgang Nieuwkamp, een in Duitsland wonende Nederlander, vloog ook met een electro model. Hij had echter iets nieuws bedacht: Zijn model had een G-krachten meter, die dmv de regelaar verbonden was met de accu. De regelaar zorgde ervoor dat de accu steeds zoveel stroom aan de motor leverde, dat de lijntrek gelijk bleef. Dit betekent dat de motor meer vermogen gaat leveren zodra het model figuren gaat vliegen; of juist 'gas' terugneemt als de lijntrek in de figuren toeneemt. Volgens mij een briljant idee, wat in de praktijk verder uitgetest moet worden.
    [​IMG]
    Het was prettig om ook een aantal jongeren te zien vliegen: Hier Michael Nohn in de Beginner Stunt klasse.
    [​IMG]
     
  13. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Is er ook F2B gevlogen dan? :roll: :roll: Geintje!!!

    Behalve dat we tot drie keer toe een F2B vlieger de teamrace cirkel uit hebben moeten jagen die vond dat ze met 3 stunt cirkels nog niet genoeg ruimte ter beschikking hadden weinig van het Kunstvlucht mee gekregen.

    Wie was dat die vergat up te sturen aan het eind van zijn figuur op zondag? Wat een klap zeg met zo'n grote kist.
     
  14. John Schoen

    John Schoen Guest

    Zijn er ook mensen die foto's hebben gemaakt van andere klassen of zijn er tegenwoordig elf soorten stunt? :wink:
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nog niet, maar we gaan de goede kant op... :lol: Het blijft natuurlijk met afstand (21,5 m) de mooiste LB klasse.... :wink:
     
  16. Owen

    Owen

    Lid geworden:
    29 sep 2005
    Berichten:
    762
    Locatie:
    Broek op langedijk
    Even een kleine quote uit de huisregels voor het NK F2 klasse:
    9. Fotograferen /filmen is niet toegestaan op de gehele vliegbasis.

    :D ;)
    Overal lak aan die stunters!! :)
     
  17. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Welkom John doe je ook aan LB ?

    Groet Robert-Jan
     
  18. John Schoen

    John Schoen Guest

    Niet meer. In de jaren 80 en 90 vloog ik diesel combat en F2D bij Daedalus in Amsterdam, mijn laatste wedstrijd was in '94.
     
  19. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.236
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoi John, ik ken je nog wel. Welkom terug!
    Voor wat betreft foto's van de Ned Nats, ik heb alleen in mijn interesse gebied foto's gemaakt (en er voor gezorgd dat er niets militairs te zien was). Misschien dat er anderen op de zelfde manier foto's van combat hebben gemaakt en ze willen delen. Overigens waren er bij combat dit jaat twee 'debutanten': Ben Jordaan en Fred Meijer! Dus je kunt zo weer invoegen...
     
  20. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hebben Jullie al uit het raam gekeken.
    Wat hadden we een mazzel met het weer.

    Groet Robeert-Jan
     

Deel Deze Pagina