Navigatie verlichting Smit Hunter

Wie kan mij helpen aan de functies van de navigatie verlichting in de mast op het stuurhuis van de het schip.

volgens mij zijn de kleuren aan SB van boven naar beneden :

rood -- :?:
wit -- :?:

en aan BB van boven naar beden:

morselicht -- spreekt voor zich
signaallicht groen -- :?:
signaallicht wit -- :?:
groen licht -- :?:

nu zou ik graag de functionaliteit van boven staande verlichting weten, wanneer brandt wat. Zodat ik een aantal functie's kan combineren met de juiste verlichting.

Ik heb al het een en ander terug gevonden op de site van Drebo, maar voor bovenstaande verlichting is het mij nog niet geheel duidelijk.

Alvast dank

Gr Martin

Hoi Martin,

Met rood-wit-rood kan ik je helpen;

Als alle drie die lampen branden betekend het dat het schip beperkt manoeuvreerbaar is. Bij een sleper zie je deze lampen vaak branden als er gesleept wordt.

Dan kan het ook nog zo zijn dat alleen de twee rode lampen branden. Dat is niet zo best, want dan is de boot onmanoeuvreerbaar :?.

Die andere lampen weet ik ook niet :oops:.

Groetjes, Danny.

misschien kun je het op het tugspotters forum vragen die weten het vast wel :P

of heb juh een tekening van de mast en waar die lampen dan prescies zitten, kan ik het misschien op zoek in de wateralmanak :)
hoeft niet een hele uitgebeuide tekeing te zijn gewoon iets in paint of zo.
bij de happy hunter was de indeling (voor zo ver ik weet) zo
normal_lichtkleuren%20maststuurhuis%20happyhunter.jpg
is dit bij de smit hunter ander dan

Martin '70 zei:
Wie kan mij helpen aan de functies van de navigatie verlichting in de mast op het stuurhuis van de het schip.

volgens mij zijn de kleuren aan SB van boven naar beneden :

wit -- :?:

en aan BB van boven naar beden:

morselicht -- spreekt voor zich
signaallicht groen -- :?:
signaallicht wit -- :?:
groen licht -- :?:

nu zou ik graag de functionaliteit van boven staande verlichting weten, wanneer brandt wat. Zodat ik een aantal functie's kan combineren met de juiste verlichting.

Ik heb al het een en ander terug gevonden op de site van Drebo, maar voor bovenstaande verlichting is het mij nog niet geheel duidelijk.

Alvast dank

Gr Martin

dat witte licht kan je toplicht zijn (slb is langer als 50 meter dus 2 toplichten voormast en achtermast.)
kan ook je ankerlicht zijn.
2 x groen, weet ik zo niet.
op het kielcanal heb je wel groen nodig maar dat lijkt me sterk met de smit hunter.
kijk nog eens goed of het echt 2 x groen is.

@ danny

Ok bedankt dan ben ik in ieder geval weer iets opgeschoten :wink:

Ik heb er een tekeningen van gemaakt in word maar moet eens even uitvogelen hoe ik daar een afbeelding van maak en die dan weer hier in het topic kan plakken, bedoel dan wordt het duidelijker hoop ik :lol:

GR Martin

@ Frank

:thumbsup: bedankt,

maar de signaal verlichting groen / wit dat is nog het probleem zijn dit signalen die volgens een bepaalde frequentie kinperen en wat is de juiste functie daar van, die vraag blijft nog overeind :wink: bedoel dat heb ik nog nergens gevonden :?

De rest van de functie's is me wel duidelijk geworden en dan bedoel ik voor het slepen, toplichten, ankerlichten e.d

ver.jpg

GR Martin

Het enige waar ik groen/wit bij tegenkom, is een visserijschip. Lijkt me, dat Auke hier meer verstand van heeft.
Wel heb ik deze link gevonden, een officiele US uitgave.

Misschien heb je er wat aan?
[edit]Mijnen opruiming... maar wel continue groen, en aan beide zijden

ik heb me boeken even door gelezen maar kom verder niks tegen.
het enige wat ik weet is dat het voor het kielerkanaal verplicht is. geeft de verkeers groep aan.
mischien is het in het pannamakanaal en suezkanaal het zelfde, dat ze de hunter het hebben gegeven voor in de kanalen.

Back