Navigatie verlichting voor vliegtuigje en heli

Ik zoek echter een alles-in-één oplossing voor de combinatie van een 74HC164 en ULN2003 (beiden SMD/SMT) in één behuizing die goed te verkrijgen en betaalbaar is zodat ik meer dat 5 LED-groepen aan kan sturen. Iemand suggesties? :? :D

Ik zat eigenlijk gewoon te denken aan en groter chippie als ik meer leds aan zou willen sturen. Zo duur zijn die dingen niet.

:P een led-array display zou natuurlijk wel cool zijn op een vliegtuigje of heli.

Ik zat eigenlijk gewoon te denken aan en groter chippie als ik meer leds aan zou willen sturen. Zo duur zijn die dingen niet.

:P een led-array display zou natuurlijk wel cool zijn op een vliegtuigje of heli.
Nee, zo'n 5x7, 8x8 of 16x16 blok is veel te zwaar door al het extra plastic er omheen. Dan wordt het SMD/SMT LEDs en heel fijn apenhaar solderen. ;)

Ik wil eigenlijk 9 tot 15 uitgangen hebben om zo een 3 tot 5 groepen te maken om RGB-LEDs aan te sturen. Dan kun je allemaal woeste kleurcombinaties maken tijdens de vlucht. 8O Maar ook kun je dan denken aan geel/rood effecten voor straalmotorsimulatie of een golvende beweging van kleuren (regenboog) over de hele lengte van de romp. 8)

Vanwege de toepassing op Depron nachtvliegertjes moet het extreem licht van gewicht zijn. Anders was het niet zo'n probleem. :?

Nee, zo'n 5x7, 8x8 of 16x16 blok is veel te zwaar door al het extra plastic er omheen. Dan wordt het SMD/SMT LEDs en heel fijn apenhaar solderen. ;)

Ik wil eigenlijk 9 tot 15 uitgangen hebben om zo een 3 tot 5 groepen te maken om RGB-LEDs aan te sturen. Dan kun je allemaal woeste kleurcombinaties maken tijdens de vlucht. 8O Maar ook kun je dan denken aan geel/rood effecten voor straalmotorsimulatie of een golvende beweging van kleuren (regenboog) over de hele lengte van de romp. 8)

Vanwege de toepassing op Depron nachtvliegertjes moet het extreem licht van gewicht zijn. Anders was het niet zo'n probleem. :?

Klinkt wel onwijs gaaf, zoiets!!

Navigatieverlichting

Geweldig project. Ik ben onder de indruk en ga Sander vragen een setje voor mijn bolkow te maken. Zie hiervoor het draadje Project PH-RPX onder vliegende schaalmodellen.

Grz.

Bonechopper

Geweldig project. Ik ben onder de indruk en ga Sander vragen een setje voor mijn bolkow te maken. Zie hiervoor het draadje Project PH-RPX onder vliegende schaalmodellen.

Hier voorlopig het resultaat van een avondje programmeren:
<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/wkBXcZkumas&hl=en&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/wkBXcZkumas&hl=en&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>

Ik neem aan dat je voor het dimeffect ook pwm hebt gebruikt, let wel even op dat je e.e.a. goed test op storing.

Ik neem aan dat je voor het dimeffect ook pwm hebt gebruikt, let wel even op dat je e.e.a. goed test op storing.
Sterk punt. Zorg dat de PWM-frequentie niet hoger dan 100Hz is. In mijn verre verleden de fout gemaakt om op zo'n 5kHz wat LEDs te gaan dimmen. Dat veroorzaakte een enorme klap harmonischen die vreselijk stoorden op o.a. de VHF band (marifoon/scheepscommunicatie). Erg vervelend als juist dat stukje elektronica in een boot komt (converter om diverse soorten protocollen van navigatiesystemen om te zetten naat NMEA183/GPS gegevens).

Inmiddels heb ik een wat realistischer setje gemaakt met landingslichten. Te schakelen op een vrij kanaal, of een kanaal wat al bezet is (alleen moet je dan wel op de grond staan om de lichten aan en uit te zetten ;-) )

Je kan ook kiezen tussen langzaam aan/uit en knipperende lichten.

Het lijkt erop dat er behoorlijk wat schaalmodel vliegers geintereseerd zijn, omdat ik op deze manier iedere configuratie kan maken die gewenst is.

Heb op deze ook geleerd dat er geen generieke standaard verlichting is voor alle modellen.. Ieder specifiek vliegtuig/heli schijnt zijn eigen verlichtings eigenschappen te hebben.

filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
Het is een printplaatje van ongeveer 2 bij 3 cm (heb het hier even niet bij de hand, als je het precies weten wilt, dan meet ik het vanavond wel even). De ledjes zijn 5mm leds, maar ik heb ook 10mm leds ;-)

Heb je der ook fototje van en heb je ze verzendklaar liggen?

Bonechopper had een foto gemaakt van het setje wat ik voor hem gemaakt heb. Je kan het vinden in hetvolgende draadje: [37669] project-rpx-mbb-bo-105-cbs-4-a-6

Omdat ik voornamelijk custom made verlichtingen heb zitten maken, heb ik geen standaard setjes op voorraad (Westland Modelbouw heeft er wel een paar). Ik kan ook een standaard setje voor je samenstellen (hoeft niet al te lang te duren, een dag ofzo).

In het standaard setje zitten de volgende onderdelen:
- printplaatje met chip, weerstanden en servodraad erop gesoldeerd
- 3 witte leds, 3 rode leds, 1 groene led
- krimpkousjes om om de pootjes van de leds te doen
- krimpkous om om de printplaat te doen als je de ledjes gesoldeerd hebt
- handleiding en bouwhandleiding

Dubbel aderig draad (voor de leds) zal je apart moeten bestellen of zelf regelen, want iedereen wil andere draadlengtes. Bij de meeste modelbouwwinkels is het te koop (van graupner), de betere electronica winkel ook en ik kan het ook regelen.

De standaard set heeft de volgende setup:
- knipperende witte led voor op de staart
- twee rode leds voor onder en bovenop (deze kunnen op twee manieren ingesteld worden: knipperend en langzaam aan/uit)
- twee witte landings lichten (aan/uit te zetten via een vrij kanaal op de zender)
- rood en groen continu brandend op de vleugels

Het geheel is ook aan te sluiten wanneer je niet over een vrij kanaal beschikt. Je hebt dan wel een Y-kabeltje nodig.

Navigatie verlichting set van Konyn op de Logo 10

Hier een filmpje van het resultaat van de testopstelling, ik weet dat het groene ledje aan de verkeerde kant zit, dat pas ik nog aan en de bekabeling moet ook nog anders, voor de rest ziet het er wel aardig uit dacht ik.

http://nl.youtube.com/watch?v=orZDXwBX3vg

Ik heb nog nog een vraag, zoals je wellicht kunt zien of horen moet ik 2 maal de schakelaar over halen om de landingslichten aan te zetten, hoe kan dit?

Laatst bewerkt:
Ziet er erg cool uit!!

De standaard software heb ik zo proberen te maken dat deze werkt op zowel een vrij kanaal als een reeds gebruikt kanaal. En ook nog eens dat je gebruik kan maken van een 2 standen en 3 standen switch.

Op een reeds gebruikt kanaal sluit je de verlichting aan met een Y-kabeltje. Je kan dan alleen de verlichting aan/uit schakelen.

Wanneer het setje op een vrij kanaal wordt aangesloten dan kan je met een 2 standen switch schakelen tussen de volgende opties:
- alles uit
- alleen nav lichten aan
- nav lichten + landingslichten

Dat schakelen doe je door de switch heen en weer te halen. Ik begrijp je opmerking dat dat wat lastig is... Ik ga de standaard software zo aanpassen dat je kan kiezen uit 6 configuraties:
1. tussen een gebruikt kanaal: nav lichten langzaam aan/uit
2. tussen een gebruikt kanaal: nav lichten flitsen
3. op een vrij kanaal, 2 standen switch: nav lichten langzaam aan/uit
4. op een vrij kanaal, 2 standen switch: nav lichten flitsen
5. op een vrij kanaal, 3 standen switch: nav lichten langzaam aan/uit
6. op een vrij kanaal, 3 standen switch: nav lichten flitsen

Het leukste is het nog om het programma steeds aan te passen voor specifieke wensen.

Als ik bovenstaande geprogrammeerd heb, dan post ik wel weer een filmpje. Misschien dat ik dan ook een schemaatje post, zodat je zelf een verlichtingssetje kan bouwen.

Hier een filmpje van het resultaat van de testopstelling, ik weet dat het groene ledje aan de verkeerde kant zit, dat pas ik nog aan en de bekabeling moet ook nog anders, voor de rest ziet het er wel aardig uit dacht ik.

YouTube - Navigatie lichten test op Logo 10

Ik heb nog nog een vraag, zoals je wellicht kunt zien of horen moet ik 2 maal de schakelaar over halen om de landingslichten aan te zetten, hoe kan dit?

Ik heb de software voor de standaard verlichting aangepast zoals ik eerder aangegeven heb. Er zijn nu 6 configuraties waaruit gekozen kan worden:
1. tussen een gebruikt kanaal: nav lichten langzaam aan/uit
2. tussen een gebruikt kanaal: nav lichten flitsen
3. op een vrij kanaal, 2 standen switch: nav lichten langzaam aan/uit
4. op een vrij kanaal, 2 standen switch: nav lichten flitsen
5. op een vrij kanaal, 3 standen switch: nav lichten langzaam aan/uit
6. op een vrij kanaal, 3 standen switch: nav lichten flitsen

In configuratie 1 en 2 staat de verlichting altijd aan, en kunnen de landingslichten geschakeld worden.
In configuratie 3 en 4 kan de verlichting uitgezet worden en kunnen de navigatie lichten aangezet worden en kunnen de landingslichten erbij geschakeld worden.
In configuratie 5 en 6 kan hetzelfde als in 3 en 4, echter is het schakelen dan een stuk eenvoudiger (schakelaar naar beneden: alles uit, schakelaar midden: navigatie verlichting aan, schakelaar hoog: landingslichten aan + navigatieverlichting).

Ik ben ook nog even aan het stoeien geweest met storingen die door de PIC chip veroorzaakt werden op de voedingslijnen. Sommige ontvangers lijken hier last van te hebben. Oplossing is uiteindelijk een 100nf condensator op de chip, een 10uF condensator en een extra smoorspooltje. Verder heb ik over de ingang van de chip voor de zekerheid nog een extra weerstand gezet.

Hier nog wat filmpjes van het eindresultaat.
Langzaam aan/uit:
Nav lichten knipperen:
Instellen van de configuratie:

navigatielichten

Hoi,

Erg mooi!!!!!!!

Je hebt een PB.

Groetjes, Erik

Wauw...

Ik vind het wel onwijs gaaf.
Lijkt mij leuk zoiets te hebben als voor bereiding op mij lidmaatschap bij de vliegclub woerden.
daar moet ik toch eerst helemaal in training voor mijn brevet.
Maar alsvast een idee voor als ik een eigen kist heb.
is ie in productie of is het makkelijk te maken??
als het een productie is zou ik graag willen weten wat het gaat kosten.

Grt Martin

Back