navigatie verlichting

wie kan mij helpen met mijn nav verlichting op mijn schaal heli.
welk ledje moet waar geplaatst worden?
welke leds moeten tegelijk branden en waar dienen ze in het echt voor?
ik heb al een verlichting set gekocht met groen led, rode led, 2x kniperend rood, 2x flits witte led.

groeten hans

Hoi, Fred

de site heeft mij een heel eind op weg geholpen maar weet je soms ook welk ledje moet knipperen en welke niet. en weet je soms ook iets van de landings lichten.

groeten hans

De lichten setup verschilt per heli. Dat is nergens gelijk, je kan zelfs verschillende configuraties hebben op hetzelfde type heli. Je zal specifiek jou schaalvoorbeeld moeten bestuderen om te weten hoe het moet zijn.

Voornaamste onderverdeling is anti-collision lights en navigation lights.

De eerste is of zijn strobes, meestal wit. De andere zijn groen en rode lampen.

Deze branden stationair en de groene zit altijd rechts, de rode links. Dit wetende kan je in het donker dus altijd opmaken of een toestel naar je toe vliegt of van je af.

Gr,Roy

Hans kijk anders op www.airliners.net en probeer je toestel in het donker of schemering te vinden.
Bij de meeste helikopters zitten de NAV lichten (een rode (links) en groene (rechts) lamp) op de horizontale stabilo (kan ook op de sponsons - Bell 222, of skits - MD500). Één witte strobe of continu lamp (type aanduiding) achter op de staart, meestal geplaatst op de staartvin. Één ACL (anti colision light, altijd rood) boven op de romp achter de hoofdrotor (of staartvin) en één ACL onder de romp.
Dit geld voor alle type Bell helikopters en vaak ook voor de rest.

In de scale trex site staat mijn Bell 222 verkeerd uitgelegt.
Maar welk toestel ben je aan het bouwen?

Groetjes Rob.

Laatst bewerkt:
hallo Rob

ik heb de link geprobeerd maar mij is het niet helemaal duidelijk.
verder is de informatie wel nutig.
ik ben een bell 206 jet ranger aan het bouwen. ik heb de rode en de groene led geplaatst en een kniperen de rode op de staat vin en een aanm de onderzijde van de heli verder heb ik aan de onderkant een landeings licht gemaakt en op de staart een wit licht achteruit schijnend maar nu hou ik 2 witte flits led's over weet je soms waar die moeten?

groeten hans

Oeps verkeerde url. De url is Airliners.net | Airplanes - Aviation - Aircraft- Aircraft Photos & News.

En anders bekijk deze twee foto's:
0465132.jpg

1325979.jpg

En als je nog wat wilt weten over de Bell 206B Jet Ranger III, lees dan dit document maar door: http://www.bellhelicopter.com/en/aircraft/commercial/pdf/206B3_PDB_low.pdf :lol:

Groetjes Rob.

Back