NAZA V2 motortest werkt niet met nieuwe ESC

Beste,

Zonet heb ik een doorgebrande Octocopter 30 A ESC van Welcome to Multicopter in mijn X8 vervangen. Deze ESC's komen voorgeflashed met de SimonK firmware. Wanneer ik de motor wil testen via de Naza assistant reageert deze niet.

Wat heb ik al gedaan?
  1. ESC gecalibreerd
  2. ESC op een andere motor aangesloten
  3. ESC gecalibreerd met aangepaste eindpunten van de throttle (had ik ergens gelezen dat dit kon helpen)
  4. Andere ESC op zelfde uitgang Naza aangesloten om te kijken of daar niets fout liep

De ESC's werken goed (had er 2 nieuwe besteld) want na het calibreren kan ik de motor rechtstreeks aansturen via de ontvanger.

Maw ESC rechtstreeks op ontvanger: OK
ESC op Naza: motortest werkt niet.

Iemand een idee waar ik moet gaan zoeken naar de mogelijke fout?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Met vriendelijke groet,
Geert

Stekkers er goed in?, alles nagelopen....

Vermoedelijk moet Idle speed omhoog in ass software, maar dat moet dan voor ALLE esc gelden en niet voor een aantal... Dus ze moeten dan ALLEMAAL niet werken zeg maar....

Als de nieuwe afwijkt vna de rest heb je een probleem...

Dus ALLEMAAL opnieuw calibreren, en enkel DEZELFDE regelaars gebruiken als je een vervangt. Maar ook dan kan je nog onderling verschil hebben!
Als dat nog niet goed is, en er wijkt er een af, heb je echt een probleem...

Beter kun je dus dan een paar extra kopen, bij aanschaf. Zo heb je altijd regelaars uit dezelfde batch. Want soms zit er onderling toch wel verschil in.

Komt meestal met n/p fet regelaars, met interne occilator. ipv wat je liever hebt nfet only externe occilator.

Hier besteed ik er wat meer aandacht aan....
bouwverslag-team-black-sheep-discovery__-maiden-flight-post-4-_update-19-12-2012-a

Wellicht is het de oplossing van je probleem..

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Emil,

Bedankt voor je toelichting. Idle speed staat momenteel op recommended maar zal ze straks even verhogen.

Wat betreft het calibreren van de andere "oude" ESC's: Ik heb geen verdeelstekker om ze allemaal tegelijk op de ontvanger aan te sluiten. Maakt het dan wat uit als ik ze een voor een aansluit? Ik denk het niet...

Heb nu 2 nieuwe regelaars besteld die dus allebei hetzelfde probleem hebben. De andere ESC's zaten al er al op...

Goed, vanavond meer nieuws! Verdere tips blijven welkom.

mvg,
Geert

Beter is met een verloop, idd ALLES tegelijk doen, maar anders 1 voor 1 op de ontvanger kan ook....

Feit blijft wel als er 1 achterloopt, of zichtbaar langzamer loopt dan de rest, niet mee vliegen!

Dus zeg maar nu draaien er 2 niet mee, omdat dit de nieuwen zijn. na alles gekalibreerd te hebben op DEZELFDE manier, blijft er 1 of 2 niet mee komen met de rest....
Dan heeft het geen zin de idle hoger te zetten om die 2 alsnog mee te laten komen..
Omdat ze dan wel allemaal draaien maar niet even snel, en dat mag ABSOLUUT NIET!

Pas hier wel mee op

Kleine update:

Idle speed verhogen

Dit had inderdaad effect. De bewuste ESC reageerde dan ook op de motor test. Alle andere 7 ESC's natuurlijk ook maar die deden dat al op de recommended setting

Calibratie ESC's
Het eindpunt van m'n throttle staat op 120%. Bij de calibratie van de 7 "oude" ESC's beginnen de motoren de draaien NADAT ik de zender uit heb gezet. Maw zender uit: motoren staten vanzelf met draaien wanneer aangesloten op ontvanger.

De enige ESC die dat niet heeft is de nieuwe....

Enfin er zit dus een verschil op hoe de ESC's reageren op throttle input. Best lastig. Ik heb hier nog een RCtimer ESC liggen daar ga ik het nu eens mee testen.

Nieuwe update
Zonet test gedaan met RCTimer ESC die ik ook had besteld (ook SimonK). Deze werkt identiek aan de 7 andere ESC's en doet het zoals te verwachten is.

De vraag van 1 milj:
Wat is het effect van die ene afwijkende (qua merk) ESC in een X8 setup?

Mijn redenatie:
Volgens mij moet dat kunnen. Verschillen in het gedrag van de ESC zouden normaal moeten opgevangen worden door de FC.

Jullie mening is van harte welkom.

mvg,
Geert

Heel simpel uitgelegd, het klopt niet maar gaat om het idee...

Ja het werkt ook wel,echter dat is NIET de oplossing...
Als jij normaal met 2 emmers water loopt, 1 in iedere hand, en ik geef je aan 1 hand een emmer met de helft water.. loop je scheef. je moet dus CONTINU anticiperen/ werken, om nog recht te lopen. Dus je belast alles veel meer.. En dat kan met snelle bewegingen en snelle correcties heel anders lopen dan dat jij dacht ;)

Want hij corrigeert op basis van een goede setup. wat je nu doet is ACHTERAF correcties maken, dus je loopt in principe altijd achter de feiten aan...

NIET DOEN!

Heb net reactie van multicopter.gr die raadt me aan om de Firmware te upgraden (dat ik daar nog niet aan gedacht heb).

Daarvoor heb je echter een USB linker nodig die bij HK niet meer in stock is. Iemand een idee waar ik deze nog kan krijgen?

mvg,
Geert

Zelfde firmware is natuurlijk ook een vereiste.Ging ervanuit dat er overal al dezelfde firmware op stond. Maar goed idd wel een goed om dat expliciet te melden , dan wel te vragen. Leerpuntje voor mij ;)

Maar vraag me serieus af of het werkt.., want zover ik weet is min en max thr. hetzelfde qua range, onderling qua firmware. En daar is ook de calibratie voor.

Zal me niets verbazen dat er toch wat andere componenten gebruikt (vermoedelijk zijn het n/p fets, en dan is het een interne oscillator), denk dat deze afwijkt van de rest eerlijk gezegd....

Maar goed word dus ouderwets testen...

Anders op de ouderwetse manier flashen. met de stempel. maar dan moet de krimpkous er wel af... VEEL WERK!, via de linker is het makkelijker. Ik hoop wel dat ze de bootloader hebben meegedaan, anders kan je met de usb linker ook nog eens niets.... Das wel heel zuur.

Bootloader staat op alle ESC's. USB linker via Ebay besteld uit USA.

Dat wordt helaas weer even wachten. Denk wel dat ik hem wel volledig ga opbouwen en dan nadien de ESC's flash via de servo kabels.

mvg,
Geert

Mocht iemand ooit dit draadje lezen:

De oplossing was inderdaad alle ESC's upgraden naar de laatste SimonK firmware versie.

Je staat daar niet bij stil dat wanneer je vervangonderdelen koopt de software misschien niet meer dezelfde is.

Bedankt aan ieder die dit draadje gelezen heeft!

Back