Naze32 controle kwijt na dalen of loop

Hallo,

Ik heb een Diatone laser 230, mini guad, uitgerust met een naze32 met baseflight firmware. Board is zo'n minimum versie zonder baro en gps.

Hij vliegt opzich prima, wel tevreden met de pids. Ik merk alleen een probleem op. Als ik in angle of horizon mode vlieg, en ik sterk vertikaal daal, dan verliest hij zijn stabiliteit, ook na het geven van trhottle, dan lukt het hem niet meer om horizontaal te stabiliseren en crasht. En ik geef hem redelijk hoog de tijd om weer stabiel te komen, zo'n 20m+. Hetzelfde gebeurt na een loop of roll. Dan kan het zijn dat het hem niet meer lut te stabiliseren.

Vraag me af of zo'n lichte quad uberhaubt zichzelf na een duikeling kan stabiliseren, maar anders kan dit aan firmware of pids liggen? Iets anders?

Alvast bedankt voor de hulp.

Grtn,
Bastiaan

Das vreemd, hij moet namelijk prima stabiliseren in angle en hz mode.

Kan je eens controleren of je Naze32 nog wel goed vast zit ?

Hier mijn mini H Los vluchtje, na een loop off roll komt hij netjes recht in horizon mode.

Zorg ervoor dat Acro / Angle en Horizon niet gelijktijdig aan kunnen staan op je board. Kan problemen geven.
Dus niet Acro en Angle inschakelen en dan proberen te loopen want dan zou de firmware een conflict kunnen krijgen en valt ie uit de lucht.

Instabiel door snel dalen kan komen omdat je in je propwash vliegt.
Gelijkmatig in glijvlucht naar voren dalen is beter.

Eventueel is er misschien toch ergens iets met je PID instellingen.

Ik heb hier ook last van en krijg het niet opgelost.

Sta op het punt om een nieuwe naze te bestellen. Aangezien de rest al vernieuwd is.

Zou het aan misschien aan me wat goedkopere zender kunnen liggen? Ik denk persoonlijk van niet.

wat doet de quad dan precies ?? begint ie te trillen met dalen?

kun je je pid lijst laten zien?

Nick

Hij krijgt hem niet meer level. Motoren starten niet goed op lijkt wel.

Met de sn 20a met blheli is het wel beter geworden maar nog krijgt hem af en toe niet level.
Met als gevolg dat de quad crasht.

In acro mode weet ik niet of hij daar last van heeft want ben nog niet zover[emoji3].

ImageUploadedByTapatalk1441038836.614930.jpg

Ik ben verder gegaan met testen en proberen. Ik heb dus een laser 230, en die hebben rubbers tussen het frame en het onderste deel waar de mototren op gemonteerd zijn. Dit had ik al ligt gefixeerd, maar heb het nu helemaal vervangen met vaste bussen. Dus er is geen speling meer mogelijk, naze en frame is rotsvast, toch blijft het probleem.

Ik heb gister het bord voorzien van cleanflight 1.9.0. Ik heb het alles ingesteld behalve de pids. Als ik nu auto tune kort aanzet, dan is het met 3 wiebels al gebeurt en valt hij uit de lucht. Dus lijkt alsof de motoren/props/esc niet voldoende thrust/snelheid hebben om te kunnen corrigeren.

Ik vlieg 1300mah 30c 3s, met 2300kv motoren, 12a plush esc, genfan 5030 plastic props.

Zijn die props misschien te flexibel? Iets anders?

Zijn er zat die met gemfan props vliegen dus dat niet.

Regelaars allemaal gekalibreerd?
Goede solderingen.
Motor timing op alle regelaars gelijk?
Slippen de props niet door?

Test de regelaar met motor eens direct op de ontvsngef.. Kijken of je motor wel goed loopt. Timing e. d.

Laatst bewerkt:
wat voor motors heb je precies? 2204 of 1806 of heb je eerder een kleiner formaat zoals 1804 of 1306
(kv waarde alleen is niet voldoende)
Plaats eventueel ook wat fotos van je build en/of filmpje van een vlucht.

Ik heb de regelaars gecalibreerd, ze starten allemaal op het zelfde moment. Hij vliegt ook verder stabiel.
Soldering is in orde, gebruik geen pdb maar een draadboom, lijkt me ok. Props zitten strak en koppen zijn aangedraaid. Ik zal de motors checken.

Wat bedoeldel je precies met motor timing gelijk? Looptime?

Het zijn multistar elite 2204 motoren.

Ik zal wat foto's uploaden, en probeer een filmpje te maken. Bedankt voor de hulp zover!

Bij iedere regelaar kan je de timing (onsteking) instellen.
Dit moet gelijk zijn. Veelal medium of high bij deze motoren.

Testje met iedere motor onafhankelijk kan je horen of ze goed draaien tot vol gas.

Als dit allemaal goed werkt dan zit het toch ergens in je board/afstelling.

pid controller 0 is beter als je in level / horizon vliegt.
geloof dat de pid 1 geen goede level heeft
en zet de P van level eens op 5.0 ipv 9.0
en probeer dan nog eens

mvg Nick

De motor timing stond inderdaad op low, die heb ik nu op high gezet. Het maakt helaas nog geen verschil. Ik heb een filmpje gemaakt met het probleem, helaas is de belichting niet helemaal optimaal, maar waarschijnlijk kunnen jullie hier wel iets uit opmaken.

De eerste twee hovers zet ik de switch om van auto tune. Je ziet dat hij direct groots uitslaat en niet meer stabiliseerd, ook niet als ik direct de auto tune weer uitzet. Bij de 3e keer valt hij gewoon zomaar uit de lucht nadat ik hem iets laat zakken.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie :

Ik zou zeggen gooi je pitch P pid eens een stuk omlaag.
Vond hem al wat hoog tov je roll maar zo lijkt het nu ook.

Zodra jij input geeft gaat de quad in over correctie.

Icm een lagere D kan ook.

Ben ook niet een pro betreft PIDs maar daar lijkt het nu wel op.

PIDs wel afstellen in Acro mode tot jij het gevoel hebt dat hij goed reageert.

Te laag is zwabber gedrag. Reageert slecht en traag op je commando's.
Van daaruit steeds hoger zetten tot hij begint te resoneren.
Eerst alleen hoveren. Beetje inputs geven op pitch/roll/yaw en throttle om te zien wat hij doet. Zo kan je steeds strakker afstellen.

Dus hoveren en dan korte input geven op pitch naar voren en dit ook gelijk tegen corrigeren naar achter
Dit ook voor roll. Links rechts.
Yaw zie je dit minder. Bij een te hoge P/D voor yaw kan hij klimmen.
Zou op gelijke hoogte moeten blijven.

Met kort snel gas geven zie je of het geheel een beetje werkt.
Gaat het bij deellast goed, vol gas niet dan beetje TPA verhogen

Laatst bewerkt:
Ik had mijn pids nog niet gepost, die zijn van Paulus. Ik heb alle pids op cleanflight standaard gelaten. Daarmee dus dit probleem. Ik heb de pids en volledige config nu toegevoegd. Ik zal zo ie zo zelf me pids tunen.

Bijlagen

• pids.png
    pids.png
    61,7 KB · Weergaven: 138
  • dump.txt
    dump.txt
    6,3 KB · Weergaven: 230
Ok dit is dus in autotune ? Maar wat doet hij in een normale modus...het zelfde ? Zo ja dan kan dat bijna geen PID probleem zijn maar eerder iets hardware-matigs of enorme trillingen waardoor je FC compleet de weg kwijt raakt.

De eerste twee craches zijn inderdaad direct na inschakelen auto-tune. Ik start dan in horizon mode, en schakel dan de auto-tune switch aan, en dan vrijwel gelijk valt hij uit de lucht. Bij de 3e poging start ik weer in horizon, en valt hij al uit de lucht op moment dat ik hem iets laat zakken.

Me bord zit nu met van die nylon spacers en schroeven aan me bord, is dat goed of moet er een demping tussen?

Aardige vloot heb je trouwens :)

in manual vliegen dan heb je ook geen problemen haha
pid conroller 0 geprobeerd ?????
er hoeft niks tussen de spacers en bordje

autotune ook verwijderen is bekent dat dat niet optimaal werkt

pid 0 instellen
roll = P = 4.5 , I= 0.45 D= 0.28
Pitch = P = 5.0 I=0.52 D= 0.3
Yaw = P = 10 I=0.55 D= 0
level P=5.0

stel dit eens in

kloppen je uitslagen ook 1000 , 1500 , 2000 ???

Laatst bewerkt:
Ha, ja snap ik, maar ben van baseflight, waar ik dit probleem dus ook had, naar cleanflight gegaan en dacht, auto-tune gaat me helpen. Maar daarmee dus ook al het probleem.

Het filmpje was met pid controller op 0, heb hem gister op 1 gezet, en PID wat getuned. Heb nog niet de mogelijkheid gehad om het goed te testen, hoop dat het zo droog is.

je uitslagen zijn ook heel belangijk , kan ook zijn dat je naze misschien niet meer goed werkt (gyro van de wap )

Back