Naze32 controle kwijt na dalen of loop

yup in cleanflight kun je deze uitslagen zien , en deze moeten precies zijn!
anders corigeerd je quad anders en ook stuur je dan bijv scherper na links dan na rechts zeg maar

bijv rol stick na links moet 1000 zijn (bij te stellen met eindpunten in je zender)
stick in het midden moet 1500 zijn (bij te stellen met subtrim in je zender)
stick na rechts moet 2000 zijn (bij te stellen met eindpunten in je zender)

Lama

Weet niet of het bij cleanflight ook moet.
Maar ook je sensors eens opnieuw gekalibreerd.
ACC op zijn minst.

En probeer het nog eens op acro. Zoveel moeilijker vliegt dat niet alleen moet je wel zelf level sturen. Dan sluit je even de horizon/level mode uit.

Kijk op de pc ook eens wat de handmatige bewegingen doen met je sensoren en rotatie gedrag.

Ik kan acro vliegen, zal de test ook in die mode doen. De orientatie enz is in orde. De uitslagen waren aardig in de buurt van de genoemde getallen, beetje sub-trimmen om ze er precies op te zetten.

De tests die ik ga uitvoeren:
Ik ga eerst me nieuwe pid testen, op controller 1.
En vervolgens zal ik de voorgestelde pids proberen
en als laatste in acro mode.

Ben benieuwd, wordt vervolgd. bedankt zo ver!

Ik kan acro vliegen, zal de test ook in die mode doen. De orientatie enz is in orde. De uitslagen waren aardig in de buurt van de genoemde getallen, beetje sub-trimmen om ze er precies op te zetten.

De tests die ik ga uitvoeren:
Ik ga eerst me nieuwe pid testen, op controller 1.
En vervolgens zal ik de voorgestelde pids proberen
en als laatste in acro mode.

Ben benieuwd, wordt vervolgd. bedankt zo ver!

Dat is net verkeerd om, je eerste stap is ACRO mode.

De eerste stap bij het stabiliseren van eender welke multirotor gebeurd op basis van de GYRO. Dan de ACC en daarna eventueel nog MAG/GPS/BARO/...

je PIDs juist tunen gaat enkel als je eerst in ACRO (rate) mode gaat, dit omdat acro mode enkel op de gyro sensor werkt. Dus geen enkel andere sensor heeft invloed heeft op het vlieggedrag. In acro mode stel je dan eerste je basis PIDs (ROLL/PITCH/YAW) in zodat je in acro mode deftig kan vliegen. Als je hem in deze mode niet getuned krijgt dan scheelt er iets (extern).

Als pid tuning in acro mode klaar is ga je over naar een ANGLE mode (stable/level). Deze flightmode gebruikt ook je ACC sensor. Deze sensor moet eerst gekalibreerd worden. In deze mode dien je de LEVEL PID te tunen. Als dat klaar is zou horizon mode ook moeten werken. Horizon mode is een flightmode die ACRO en ANGLE mode combineert.

Cleanflight is een afkooksel van MultiWii. Misschien kan dit je verder helpen bij het tunen: http://www.multiwii.com/wiki/?title=PID

Mijn eerste pogingen waren inderdaad dat ik angle mode ging inregelen, inmiddels doe ik het in acro mode. Die pid controller 1, die geeft een heel vreemd resultaat. Heb ik de pids redelijk ok (in acro mode), maar in angle/horizon mode kan ik genees opstijgen omdat hij direct omkantelt. Dus ben direct weer met pid controller 0 aan de gang gegaan.

Eerst in acro mode, default instellingen, en dan valt hij alleen met sterke pitch en roll uit de lucht. Ik heb daarna de I verlaagd, en D verhoogd. Met nog een beetje P erbij heb ik hem helemaal stabiel, zonder dat hij uit de lucht valt. Super! Alleen in angle/horizon is het nog lastig. Bij sterke roll/pitch valt hij nog uit de lucht. Ik heb er een filmpje van gemaakt:

Ik had vooraf de ACC gecalibreerd, ook nog in het veld gedaan. Ik wist eerlijk gezegd niet dat er een aparte PID voor Angle/Horizon was. (Zal me verder inlezen op de multiwii site).

Dit zijn nu mijn pids (controller 0):
ROLL 4,4 / 0,025 / 30
PITCH 4,7 / 0,025 / 30
LEVEL 9 / 0,010 / 100

Lijkt me dat D bij LEVEL veels te hoog is, misschien dat hij daardoor overschiet? Mag ik vragen hoe hebben jullie deze staan tegenover de Acro pids?

Blijft raar.

Normaal gezien moet je op horizon mode net zp goed moeten kunnen vliegen als acro betreft pids.
Voor angle mode wil je vaak wat lagere pids voor een rustiger vlieggedrag.

Waarom hij zo sterk over corrigeert is een raadsel.

ik denk een te hoge P gain waardoor hij hevig gaat trillen , vandaar een flip of rol

of hij vliegt helemaal niet en staat het bordje verkeerd om in CF

het is mij gelukt om hem te laten flippen en rollen in horizon mode.. het enige waar ik nog mee zit is dat hij wat dwijlerig op de auto level reageert en de expo op de yaw vind ik vervelend.. expo op pitch en roll is heerlijk, maar de yaw niet. denk dat ik de expo in de zender ga zetten ipv baseflight

Ik kom uiteindelijk op P LEVEL van 3.7 uit. Dan blijft hij stabiel, en geen overcorrectie, I en D op 0.010 en 100 gelaten, maar vliegt en reageert hij wel wat sloom. Misschien is dat de bedoeling in angle/horizon mode?

In acro mode vliegt hij fantastisch, lekker scherp, krijg er steeds meer vertrouwen in, en me drie lipo's zijn er zo doorheen :-)

lekker in acro blijven vliegen ;)

tip met rc rate te verhogen wordt ie wat feller
of pitch en rol rate verhogen word ie ook wat feller

gisteren ook ff lekker gevlogen

Al moet de rest normaal ook goed werken.
Vind die 100D erg hoog maar dacht dat cleanflight wat andere verhoudingen heeft.

Heb je ook iets ingesteld aan looptime? Is voor baseflight "2500"

Anders maar eens een keer afspreken met iemand in je buurt om te kijken wat er is.

Kijk ook eens zo'n filmpje over PID instellingen op youtube.
Wat alles doet om het beter te begrijpen.

Ziet er goed uit Lama!

Qua pids ben ik er wel, ik zal nu naar die overige instellingen gaan kijken.

De looptime staat nog default, 3500. Ik kan namelijk niets vinden over de frequentie waar mijn ESC maximaal op kan draaien. En wat ik lees is de verlaging van de looptime toch nagenoeg niet merkbaar. Tenzij je ESC's 500 of 600hz aankunnen, maar dat zijn er maar en paar.
3500 = 286hz
3000 = 333hz
2500 = 400hz
2000 = 500hz
1500 = 600hz

Back