Naze32 OSD 5gr. Plug & Play o.a. voor mini quad

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door gijs, 30 mrt 2014.

  1. gijs

    gijs

    Lid geworden:
    4 jan 2004
    Berichten:
    118
    Locatie:
    gorinchem
    In navolging op dit draadje: dji-naza-lite-v1-v2-goedkope-osd-met-return-home-plug-play ben ik ook met het Naze32 Acro boardje aan de slag gegaan.

    Ik heb inmiddels de eerste test gedaan en alles ziet er tot nu toe goed uit. Deze week krijg ik een lading MinimOSD's (speciale MinimOSD zodat eenvoudig het RSSI signaal aangesloten kan worden zonder solderen op de chip) binnen en zal ik hier een bouwverslagje plaatsen voor de mensen die ook zelf willen hobbyen. Ik zal dan ook mijn Mini quad van Gerard af hebben zodat de OSD ook in de lucht getest kan worden.

    Het gewicht van de OSD is 5 gram, dus een beetje mini kan dit wel hebben.

    Mocht je nou niet zo handig zijn met solderen of een MinimOSD willen, ik heb er een paar extra besteld dus kan je me altijd ff een PB sturen ;)

    [​IMG]


    Standaard heb je de volgende functies beschikbaar op de Naze32 Acro.
    Tijd gevlogen
    Batterij Voltage
    RSSI
    Flight mode Acro; Stable
    Artificial horizon
    Motors Armed; Disarmed
    Gas percentage

    PID tuning via de zender en OSD :)

    [​IMG]

    Optioneel (GPS Functies met ublox GPS)
    Distance to home;
    Speed;
    Altitude;
    Coordinates;
    Number of acquired satellites;
    (Heading home indicator arrow. )

    [​IMG]

    Mijn filmpje zegt meer dan 500 woorden Naze Acro32 inclusief Ublox GPS (20 gram) en OSD (5gram):


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. gijs

    gijs

    Lid geworden:
    4 jan 2004
    Berichten:
    118
    Locatie:
    gorinchem
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2014
  3. gijs

    gijs

    Lid geworden:
    4 jan 2004
    Berichten:
    118
    Locatie:
    gorinchem
    Programmeren van de MinimOSD
    Benodigdheden:

    1) FTDI programmer
    2)Firmware KV_OSD en GUI om de OSD te programmerenhttps://code.google.com/p/rush-osd-development/downloads/detail?name=KV_Team_2.2.zip&can=2&q=
    3)Arduino software http://arduino.cc/en/main/software#toc2

    Stappen
    1)Installeer Arduino
    2)Open de file KV_Team_OSD
    [​IMG]
    3)Check of het board herkend wordt juiste Com Port (Extra | serial poort)
    4)Selecteer bij board Arduino Pro or Mini 5v, 16Mhz Atmega 328
    5)Druk op Uploaden (beginnen lampjes te knipperen wachten tot Arduino upload voltooid weergeeft)
    6) Sluit Arduino
    7) Open de KV_OSD Gui en connect met de juiste Com Port (linkerzijde wordt groen)
    8) FONT Klik op Browse en selecteer de file daarna Upload
    [​IMG]
    9) Stel de OSD in via de Gui. Dit zijn de standaard settings waarbij je onderstaande functies hebt:

    Tijd gevlogen
    Batterij Voltage
    Flight mode Acro; Stable
    Artificial horizon
    Motors Armed; Disarmed
    Gas percentage


    Voor RSSI moet je ontvanger geschikt zijn deze kan je ook via de GUI instellen, ik heb een Frsky en die werkt top.

    10) Sluit de OSD aan op de Naze volgens bovenstaand schema! TX = RX en RX = TX
    11) SLUIT GEEN 12V AAN OP DE OSD!! ALLEEN 5V OP DE JUISTE PIN
    [​IMG]
    12) Stel de OSD in via de zender :)

    Om in het menu te komen start je de OSD op en zet je gas half stick Yaw naar rechts en Pitch naar boven. Blader daarna naar pagina 8
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2014
  4. gijs

    gijs

    Lid geworden:
    4 jan 2004
    Berichten:
    118
    Locatie:
    gorinchem
    O zie dat deze in de verkeerde groep staat, mod even verplaatsen naar de juiste?
     
  5. renesijnke

    renesijnke

    Lid geworden:
    3 mrt 2013
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Gorinchem
    Hebben! :D
     
  6. Torquednb

    Torquednb

    Lid geworden:
    12 jul 2013
    Berichten:
    271
    Locatie:
    ergens
    Check!!!

    Vanmiddag een Lipo naar de jachtvelden geholpen omdat de buzzer los was geschoten... OSD had dan wel geholpen :rolling:
     
  7. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    Mooie sequel Gijs
    Deze volg ik ook voor mijn Naze32 mini
     
  8. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  9. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Volgens mij kan je trouwens de naze32 de rssi ook gewoon vja serieel laten uitspugen naar de minimosd, scheelt weer lelijke draden baar de minim toe. Ik heb het iig zo gedaan via mn multiwii, daarop werkt t perfect! Ik heb op die manier voltage, stroom (totale mah en Ah) en rssi naar de minimosd toe gestuurd
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  10. gijs

    gijs

    Lid geworden:
    4 jan 2004
    Berichten:
    118
    Locatie:
    gorinchem
    Wel even bij vermelden dat je 9 USD verzendkosten betaald en eventueel importkosten boven de 23 euro als je nog wat besteld omdat hij alles juist vermeldt voor de douane ;)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  11. burg

    burg

    Lid geworden:
    30 jul 2008
    Berichten:
    776
    Locatie:
    Gorinchem
    Gijs ! Held !
    Kan je dit in een mini quad kwijt ?
    Ben je eventueel van plan dit te tonen ?
    Ik wil graag een compleet setje bestellen.
    Zie je PB.
     
  12. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Dan zit je nog steeds maar op 20 dollar als je er niks exta's bijkoopt. Nog steeds een stuk goedkoper dan Hobbyking of rctimer. Voordeel van die van rtf quads is dat deze ook is aangepast op de rushosd firmware en dat alle atmel pinnen gemakkelijk te gebruiken zijn (kan je zelf ook nog eens wat extra's erop tonen als je dat wilt), en een groot pluspunt: de 5V mod is heel gemakkelijk uit te voeren omdat je alleen maar 2 pads hoeft te verbinden, alhoewel dat met jouw minimosd waarschijnlijk ook zo is. Ik heb zelf de rctimer minimosd variant en daarbij moet je wel wat meer werk verrichten.

    Tot 22 euro (+/- 30 usd) is invoer vrijgesteld van zowel BTW als invoerrechten, vanuit de VS heb je de spullen meestal in een weekje. Voor € 14,50 dus in een weekje in huis...niet gek voor een zeer complete OSD:)

    Nog even over dat schema wat je gepost hebt:

    MultiWii kan alle signalen gewoon doorgeven via de seriele poort (waar je ook bijv. bluetooth aan hangt). Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de software van de naze32 hetzelfde doorgeeft, aangezien ze het serieele protocol van MultiWii gebruiken. Dat houdt dus in dat je geen extra draden aan de minimosd hoeft aan te sluiten zoals op jouw schema, omdat alles serieel al doorgegeven wordt vanuit de naze32 naar de minim. Scheelt een hele hoop rotzooi en de ingewikkelde bedrading met risico op ground loops. Zou je wel even zelf moeten bekijken wat er precies via serial wordt uitgespuugd, maar vermoedelijk exact hetzelfde als via MultiWii.
     
  13. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja yoh dat past echt gemakkelijk. Ik raad wel aan om de maxim chip te voorzien van extra koelribben, deze staat er om bekend nog wel eens te willen doorbranden. Als je de 5V mod niet uitvoert zeker; heeft te maken met het verschil tussen de twee grounds voor het analoge en digitale deel van de chip.

    In principe moet het ook kunnen zonder, maar het is toch wel een fijne extra zekerheid. Zelfs op alleen maar 5V wordt die van mij erg warm, wil het niet riskeren om een keer midden in een FPV vlucht geen beeld meer te hebben omdat de minimosd is doorgebrand (als dit gebeurd is het ook direct einde oefening voor je normale videosignaal, omdat de minimosd alles alleen maar doorgeeft zolang deze werkt). Zie hier ook mijn kleine tutorial over de heatsink mod: MinimOSD heat mod | Hoogvlieger
     
  14. heyudude

    heyudude

    Lid geworden:
    12 sep 2013
    Berichten:
    4.229
    Locatie:
    Noord-Limburg
    [​IMG]

    Handig die informatie: dank!
     
  15. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Geen dank! Nog een kleine opmerking: denk eraan dat die koelribben electriciteit geleiden....zorg dus dat je nergens contact maakt met de pinnen van de maximosd chip!!! Doe je dat wel dan waan je je vanzelf in een magische wereld vol met rook en interessante dingen op je display:)

    Heb er zelf toentertijd ook veel werk aan gehad om alles goed uit te zoeken en in te lezen dus daarom die blog posts aangemaakt! Scheelt weer dubbelwerk, zo helpen we elkaar allemaal weer wat verder.

    hier: RcTimer MinimOSD 5V mod | Hoogvlieger staat ook nog wat algemene informatie over minimosd / rushosd in het begin. Staat heel beknopt de werking uitgelegd, daarna gaat het verder over een specifieker deel voor de rctimer variant!

    Is echt een heel leuk ding die MinimOSD! Op mijn 450 quad werkt het voortreffelijk (heb daar ook een current sensor aan zitten die super accuraat is...heel tof ding die minimosd en spotgoedkoop!)
     
  16. gijs

    gijs

    Lid geworden:
    4 jan 2004
    Berichten:
    118
    Locatie:
    gorinchem
    Ik krijg dezelfde osds als whitespy gewoon de 5v mod doen en je hebt geen probleem 1 tabje solderen op de achterkant van de osd. Tot nu toe geen problemen gehad!
     
  17. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Is inderdaad je eigen keuze, ik heb de mod als extra stukje veiligheid gedaan. Waarschijnlijk zou het zonder de mod ook prima gaan, maar voor een paar dollar neem ik het risico niet dat het toch fout gaat.

    Ik vind de maxim chips op de minimosd s (ook die van hobbyking) toch flink warm worden, ook op 5v. Ik heb vanmiddag die van rtf quads gekocht voor op een mini h, zal binnenkort mn ervaring wel ff plaatsen met deze minimosd.

    Probleem is dat de maxim gewoon heel veel hitte genereert, maar op 5V is de dissipatie uiteraard stukken minder dan op 12v.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen
    moet deze discussie niet naar het multicopter electronica subforum worden verplaatst? Ik vind hem hier niet echt logisch staan.

    Wat ik mij afvraag aan de OSD functie waarbij er een pijl naar de home positie wijst; De Naze32 acro heeft geen kompas. Nu kun je met een vliegtuig wel aardig GPS navigeren op basis van de snelheid waar je mee beweegt, maar hoe doe je dat met een multicopter. Als je een paar rondjes draait terwijl de quad zich op 1 postie bevind dan moet je toch een aardige afwijking van het Noorden krijgen.
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Je hebt helemaal gelijk. Heb eens met EzOSD een paar jaar terug mee gevlogen en dat werkt helemaal niet op een quad voor "proximity" stijl. Is leuk voor lange afstands vliegers misschien, maar had het zelf na een paar vluchten al eraf gehaald.
     
  20. Maarten112

    Maarten112

    Lid geworden:
    22 feb 2011
    Berichten:
    971
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad, vond het ook een wat vreemde plaats voor dit draadje.

    De home positie is inderdaad alleen nuttig als je een full naze32 hebt (of een volledige multiwii controller oid). Volgens mij is een gps zonder kompas sowieso nutteloos omdat dan de enige functie die de gps nog maar heeft de grond snelheid weergeven is. Dingen zoals RTH, pijltje naar "home" etc kunnen niet zonder kompas.

    Meest nuttige toepassing van de OSD op een mini zonder uitgebreide controller is een indicatie van vliegtijd, vliegmodus, rssi, lipo voltage (en eventueel consumptie van mah), PID tuning (alhoewel ik zelf via bluetooth het een stuk prettig vindt) en als je dat fijn vindt een artificiele horizon.

    Als je een telemetry zender hebt is het sterk de vraag of het echt nuttig is om een minimosd op een mini te zetten. Ben er ook nog niet over uit of ik 'm wel of niet op de mini ga plaatsen, voorlopig zit ik nog op de tigers te wachten:(
     

Deel Deze Pagina