NEC ontwikkelt snelle batterijen

Tadango

Forum veteraan
Er lijkt een einde te gaan komen aan het soms urenlange wachten op het opladen van lege batterijen of accu's; NEC heeft namelijk een accu ontwikkeld die in dertig seconden tot volle capaciteit kan worden opgeladen. Het bericht in Nikkei Electronics Asia (NEASIA) meldt dat het gaat om een zogenaamde organisch radicale batterij en dat deze evenveel vermogen kan leveren als huidige Ni-MH-batterijen die in veel elektronische apparaten gebruikt worden. In dertig seconden wordt de nieuwe batterij opgeladen tot een capaciteit die voldoende is om een MD-speler tot 80 uur te laten werken, in tegenstelling tot een uur laadtijd bij conventionele oplaadbare batterijen, claimt NEC.

Door deze korte oplaadtijd kan het gebruiksgemak van producten zoals RC-auto's, scheerapparaten en talloze anderen flink worden vergroot. Niet alleen de oplaadtijd is zeer kort, de ontladingstijd is dat eveneens. De elektrische energie wordt opgeslagen in een speciale hars. Door een snelle afgifte kan het ook gebruikt worden in situaties waarbij grote vermogens nodig zijn. NEC noemt toepassingen als noodaccu voor computers tijdens stroomuitval en voor gebruik in hybride auto's met verbrandings- en elektromotoren.

NEC is van plan de huidige productiefaciliteiten om te schakelen voor het nieuwe product. De batterijen zouden bij massaproductie niet duurder hoeven te zijn als huidige batterijen, omdat er geen dure grondstoffen verwerkt worden, adus het bedrijf. Ook wordt er gewerkt aan een geschikte oplader voor thuisgebruik en aan een manier om een te grote ontlading te voorkomen. De eerste commerciële toepassing waar aan gedacht wordt is het dienen als noodvoedingsbron voor computers. Wanneer het zo ver zou kunnen zijn wordt niet gemeld.

bron : http://www.tweakers.net/nieuws/31853
 
Voor 30 seconden laadtijd ben ik anders wel bereid om een nieuwe lader te kopen hoor. 8O
Wow..veel mensen riepen het bij de komst van Lithium Polymeer cellen al, maar als dit op de markt komt is brandstof straks echt achterhaald. :lol:
Je hoeft niet eens meer meerdere packs te hebben en kan voortaan voldoen met één pack om te kunnen vliegen. 8)

Ik ben alleen wel benieuwd naar het gewicht van de cellen. Heb hier namelijk niks over gelezen. :? Hopen dat dit niet al te zwaar is.

Ook erg interessant dat de prijs van deze nieuwe batterijen niet hoger wordt dan de huidige bij massaproductie. :P :wink:
 
haha, en dan sta je op het veld met je loodaccu..... die binnen 2 uur leeg is door het vele herladen....

Tuurlijk is dit een vooruitgang! als dit werkelijkheid word..... kan niet wachten! :D
 
:offtopic:
brandstof blijft hoor :evil: , ik zie het niet gebeuren dat een schaalmodel van bijvoorbeeld een spitfire op elektro vliegt, dan is het hele effect weg van een schaalmodel, want dat gepruttel en dat knetterende geluid als hij langs vliegt hoort er gewoon bij, dat maakt een vliegtuig ook een schaalmodel, het maakt toch nix dat je een beetje vies wordt.
:ontopic:

verdomme, net een lipo-lader gekocht :x
maar zonder gekkigheid, dat zal toch wel nog een paar jaar duren voordat die echt hun intrede maken in onze wereld( :? )en die zullen ook wel een vermoge kosten. En wat heb je er aan dat je om de minuut kunt vliegen, dan gaat de leukigheid van het vliegen er snel vanaf
maar als ze lichter zouden zijn als lipo's dan word het interessant
 
Plaatje:
0404021.jpg

Monkey zei:
en dan moet iedereen weer een nieuwe lader.... net als dat bij lipo het geval was....
En het zal een beste lader moeten zijn:
Laten we zeggen dan een MD player 350 mAh trekt.
350mAh x 80 uur = een 28Ah accu. 8O flinke accu!
dan een lader die een 28Ah accu in 30 sec volpompt moet 28A x 120 = 3360 Ampère leveren!!!! :hammer:

Sure. :roll:
 
Dennis v. Banning zei:
ik zie het niet gebeuren dat een schaalmodel van bijvoorbeeld een spitfire op elektro vliegt, dan is het hele effect weg van een schaalmodel, want dat gepruttel en dat knetterende geluid als hij langs vliegt hoort er gewoon bij, dat maakt een vliegtuig ook een schaalmodel, het maakt toch nix dat je een beetje vies wordt.

Dat komt er straks een electronische schakeling met een opname van dan geknetter en gepruttel, kan je die afspelen als je voobij komt (meer gas = meer volume). :D :D :D :D :D
Neem nu dus alvast uw motorgeluiden op, straks kan je er in handelen!! :P :P
 
350 mAh voor een MD speler? Ik had er 1 die 28 uur speelde op +/- 2600 mAh LIOn. Nu draait hij daar bv 40 uur op (zuinigere electro enzo) Dus die accu zou 6AH zijn. 6 x 3.7V = +/- 23 Watt / Uur capasiteit. Kwestie van hoe snel je lader is :) Met een 300W lader (ja die zijn er ;)) is hij in 4.6 min vol :) Dat is enorm goed :)
 
Tadango zei:
350 mAh voor een MD speler? Ik had er 1 die 28 uur speelde op +/- 2600 mAh LIOn. Nu draait hij daar bv 40 uur op (zuinigere electro enzo) Dus die accu zou 6AH zijn. 6 x 3.7V = +/- 23 Watt / Uur capasiteit. Kwestie van hoe snel je lader is :) Met een 300W lader (ja die zijn er ;)) is hij in 4.6 min vol :) Dat is enorm goed :)

Goed, laten we zeggen dat die MDP 30 uur draait op een 2600 mAh accu. (nog zuinig zo'n MDP 8O)
Dat is een (2600 / 30) x 80 = 7 Ah accu.
Laden we die in 30 sec op moet de lader moet hij nog zo'n 7A x 120 = 840A leveren!
Al zou het de helft zijn is het nog 420A :hammer:

Leuk, heb je een handig accutje die in 30 sec vol is, moet je wel een trafo zo groot als 2 stofzuigers mee slepen :lol:
 
kan essent een trafohuisje plaatsen bij elke modelvliegclub :wink:

die techniek is onstopbaar, maar gaat mij een beetje te hard allemaal nog.
ik hou mijn geld mooi bij me tot die markt een beetje tot rust komt.
 
Uit een andere bron:
http://neasia.nikkeibp.com/wcs/leaf?CID=onair/asabt/news/299678

Dat laden doe je dan waarschijnlijk rechtstreeks uit de autoaccu met een paar startkabels.
Nabij gelegen trein of hoogspanningsmast moet ook wat mee kunnen.

Met zo snel kunnen laden hoef je ook niet erg grote capaciteit te hebben. Af en toe tussenlanding om even snel te tanken.

We zijn trouwens pas volledig elektro als er speciale verbrandingsmotor fly-ins gaan komen voor nostalgische vliegers.
 
Maar 30 sec is HAALBAAR. 10 min vindt ik ook best :) Is stukken beter dan 1 uur voor lipo's. En de accu's zijn niet meer het probleem :) Nu is de laadtijd gewoon afhankelijk van de accu. Betere laadtijd en dus mischien ook betere ontlaadt tijd :) Zou mooi zijn als we naar 50+C gaan.
 
50+C is alleen interresant voor die F5B raketten, je kunt dan je accu 1,2 minuut kortsluiten. 10C continu en 20C piek ofzo lijkt mij behoorlijk ideaal, 6 minuten vliegtijd met wat reserves voor momenten waarbij je power nodig hebt, prijzen moeten alleen nog wat gedrukt worden.

Groetjes,

Rick
 
Wij zitten als electro vlieger in een mooie tijd, accu’s in 30 sec. vol lipo’s, computerladers, bortelloze motoren, depron en servo’s van een paar grammen en dit is nog lang niet alles. :D :D :D :D :D :proost: :banana: :banana: :celebrate: :celebrate: :thumbsup: :thumbsup: :hammer:
 
Meer info over NEC techniek...

Iet over moleculen:
http://www.labs.nec.co.jp/Eng/Topics/data/r011108/

En nog technischer (IMLB = international meeting on lithium batteries. Vast een hoop indoorvliegers daar :D ):
http://www2.electrochem.org/cgi-bin/abs?mtg=012&abs=0186&type=pdf

http://www2.electrochem.org/cgi-bin/abs?mtg=205&abs=0068&type=pdf

Experimentje:
"At a discharge current density of 40 mA/cm2 (280C)"

"The stable radical cathodes show promise for new fields of high power application for polymer batteries."

Met 280 C mag je dat wel zeggen. 100A uit een 350mAh batterijtje zeg maar. Lab proefje wel, maar zegt iets over de mogelijkheden die we kunnen verwachten.
 
Back
Top