Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Maar zo'n blokje kun je toch ook uit eikenhout schuren? Twee lagen op elkaar plakken om de juiste dikte te krijgen en dan maar stof happen.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    ja klopt helemaal Hans. en dan zou ik met afwerking eventueel geen probleem hebben.... maar dan blijf je misschien de naden weer te goed zien...
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  3. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    We zijn weer wat verder. Ik heb nog een dag of 3 dan ligt de werf 5 weken stil.
    Ik ga geen steunbalk maken die over het berghout valt. Ik houd het berghout vrij en ga daar net boven het torentje maken. Het werd anders veel te onrustig.
    Hier komt nog 1 steunpunt tussen en dan de beplanking aanbrengen.
    20191015_164601 (Custom).jpg
    Ik heb al wat proefstukjes gedaan met heel dun (paar tienden mm) eiken strip. En dat gaat lukken. Hieronder nog 10mm breed maar ik ga naar ongeveer 7 mm breed, de bochten en curven zijn dan goed te maken.
    Ik hoop in de komende dagen nog zover te komen dat dit eerste torentje vast zit en de onderkant beplankt is.
    Alles is nu dry fit met wat spijkertjes vast gezet.
    20191015_164614 (Custom).jpg
     
    Herby63, Hendrik mulder, janzwart en 7 anderen vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Wat is het een mooie hobby.
     
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit is ter plaatse erg lastig te beplanken inderdaad. Mogelijk zelfs terug naar 5 mm. Eerder sprak je over zichtbare naden. Maar waarom zou je juist daar die beplanking niet laten zien? Maar ik denk ook dat er bij deze curven alsnog een zichtbare knik ontstaat wat je nu enigzins al ziet gebeuren. Dan is het mooier om te beplanken zoals de plank valt en dan een wigvorm te plaatsen er boven. Maar als je het lukt dan zou dat mooi zijn! Ook komen er nog verticaal figuren over en tussenliggende ornamenten. Mischien zou je dit onderdeel eerst los kunnen beplanken en dan in één keer aanbrengen. Dan zal je ook het ontbrekende tussenstuk moeten aanbrengen met massief hout. Het voordeel zou kunnen zijn dat je dan ook wat beter je planken in een klem zou kunnen zetten. Hoe dan ook succes!
    20191015_215831.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 okt 2019
  6. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat is toch een verdraaid mooi tekeningetje van die galerij, Hans, veel succes met het maken van de jouwe
     
  7. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    @groenenberg Hans, Ik ga inderdaad beplanken mss zelfs wel 5mm ja. Onzichtbaar bedoelde ik niet ik bedoelde naden die niet openstaan.. srry.
    Ik heb nu een derde steunpunt aangebracht tussen de linkse en rechtse en dat gaat voldoende zijn om goed te beplanken.
    Ook is overwogen om (zoals ook veel anderen het doen) dit onderdeel eerst los te maken en dan in zijn geheel te plaatsen. Maar ik vind dit op een of andere manier leuker(??). Ik kan het altijd afbreken en opnieuw doen.

    Wel weer een mooie schets ja. Overal zie je wat andere nuances, in foto's tekeningen en gebouwde modellen. Bijna nergens het zelfde...

    We gaan stug verder vandaag.

    Grt Hans
     
  8. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Zo, vandaag bakboord in de lijm gezet en in uiteindelijke vorm geschuurd.
    Toch lang over gedubt maar ik heb het toch afneembaar gemaakt. 3 schroefjes via de binnenzijde.

    20191016_144851 (Custom).jpg

    Vast gezet en gelijmd. De spijkertjes gaan er straks (nachtje drogen) uit.

    20191017_163746 (Custom).jpg
    20191017_163736 (Custom).jpg

    20191017_163726 (Custom).jpg
    De start van stuurboord zijde. Hopelijk dat ik die ook nog zover afkrijg voor dat we weg zijn.
    20191017_164052 (Custom).jpg
    De beplanking wordt voor als we terug zijn..

    Grt Hans
     
    Herby63, Hendrik mulder, SjorsZ en 7 anderen vinden dit leuk.
  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Het is weer langzaam erin komen. Na zo'n tijd heb je toch weer even nodig om alles op een rijtje te zetten.
    Het karkas van STB torentje was niet meer gelukt dus die heb ik nu eerst maar eens gedaan.
    Beide zijdes zijn nu af. de lijst is op de blokjes gelijmd en de blokjes zitten ieders met een schroefje vast, het geheel is dus afneembaar.
    De komende dagen gaan we eens over de onderste beplanking nadenken en over de rest van de opbouw. Die laatste wil ik eigenlijk wel weer van eik maken.

    20191126_154138 (Custom).jpg
     
    Herby63, Hendrik mulder, SjorsZ en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.794
    Locatie:
    Ittervoort
    Lekker, stoelen afgestoft en we gaan er weer voor zitten om al dit moois te bewonderen. Kijken of nog inspiratie op kunnen doen.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  11. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.726
    Locatie:
    Tilburg
    Welkom terug Hans,
    Fijne vakantie gehad????**
    Goed uitgerust???**
    Handje Okee????**

    ** Indien een of meerderde vragen met ja beantwoord zijn dan "al de bliksem" weer aan de gang, we wachten al te lang op al dat schoons...……:rofl::rofl:
     
    Stephan Kertész en Pingu57 vinden dit leuk.
  12. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    :) Jaques... eigenlijk een erg drukke vakantie. Aan het einde wel een weekje zon maar de rest was een georganiseerde reis en dat was door pakken.
    Nergens langer dan 2 of 3 nachten en weer door. Maar een ontzettend mooie ervaring.

    De laatste 2 volmondig met JA te beantwoorden. Dus ik spoed me schuurwaarts.....

    :thumbsup:
     
  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Van het weekend veel lopen (en zitten) puzzelen.
    De tekeningen van Blom laten hier weer erg te wensen over. Ze spreken elkaar zelfs tegen.
    Ik heb uiteindelijke gekozen voor dezelfde bouw oplossing als op het Bataviawerf model.
    Zie hieronder. (deze foto komt van hun facebook)
    torentje.jpg

    Hieronder de eerste stappen met wat pritt lijm dry fit.
    20191201_160411 (Custom).jpg
    20191201_160202 (Custom).jpg
     
    Herby63, Hendrik mulder, TIMBERWOLF en 7 anderen vinden dit leuk.
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    even een tussenstand van zojuist. helemaal dry fit en uit de hand.
    Bij zo'n proef opzetje kom je gelijk weer wat dingen tegen. Ik ga bv het deurtje en het raampje erboven uit één stuk maken. Dan krijg je het makkelijker recht en is beter voor de constructie. Ik lijm er dan een lijstrandje later op.

    20191202_153417 (Custom).jpg

    Ik begin te twijfelen om de onderzijde opnieuw te doen en ook uit eik.
     
    Herby63, Hendrik mulder, cees050 en 7 anderen vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mooi werk Hans! Ik had het idee dat je over de gemaakte klosjes zou gaan beplanken met eiken. Dus dacht ik dat de klosjes het grondhout zou zijn.
    Ben natuurlijk ook wel benieuwd waar je het dak van gaat maken en het dak van de toren.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2019
    Hoosterw vindt dit leuk.
  16. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je!! En dat was wel de bedoeling ja. Over de klosjes te beplanken. Ik denk ook maar dat ik het zo laat. Die klosjes zie je straks niks meer van.

    Het dakje en en torentje ja. In ieder geval de binnen constructie uit eik en dan bekleden. Met wat?? Geen idee nog
    Op het Batavia model hebben ze koper gebruikt maar of dat normaal was?? geen idee dus.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Mischien overlappend beplankt. Mischien met breeuwnaden.. wie zal het zeggen.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  18. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    :thumbsup:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  19. Sjors Blomberg

    Sjors Blomberg

    Lid geworden:
    15 feb 2019
    Berichten:
    734
    Locatie:
    Bleiswijk
    Dit gaat me de pet te boven maar heerlijk om te volgen en te bekijken!
     
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Op een of andere manier bleef het in mijn achterhoofd kriebelen. Ik kwam ook niet echt verder met de galerij. Meer en meer kwam ik tot de conclusie dat ik me zelf in de nesten aan het werken was. Dat met die vulblokjes (onderzijde galerij) is naderhand moeilijk te beplanken.
    Had ik maar eerder geluisterd... (ere wie ere toekomt)

    Dus het roer is om. De hele onderzijde maak ik uit één stuk eikenhout gemaakt uit laagjes. dan lijkt de buitenzijde gewoon op beplanking, al zal ik wel even wat detail van de naden moeten aanbrengen want door het lijmen en daarna schuren is het wel erg vlak geworden. Maar dat is latere zorg.
    Het zijn 3 lagen van 6mm geworden. Hier in de klem. Ik heb ze tegendraads gelijmd om zoveel mogelijk contrast te krijgen om huidgangne te kunnen laten zien.
    20191212_160745 (Custom).jpg

    De lijsten met voorheen de vulblokjes zijn gesloopt en worden hergebruikt.

    20191212_172042 (Custom).jpg
    20191212_165351 (Custom).jpg
    2 Richtingen zijn makkelijk te schuren. Nu ga ik ze op een steun zetten (dmv 2 flinke houtschroeven erin die ik kan inklemmen) en dan in vorm schuren vandaag.
    20191212_172051 (Custom).jpg
     
    Herby63, Hendrik mulder, Marc w en 11 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina