Nederlands historisch zeilschip, het schip van de Ruyter, de 7 Provinciën

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hoosterw, 1 sep 2014.

  1. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    ziet er lekker strak uit hans ( mooi werk )
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  2. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je, was leuk om te doen. Ik ben ook redelijk tevreden met hoe hij eruit is komen te zien. en nog redelijks haaks ondanks het hout.
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.728
    Locatie:
    Tilburg
    Knap meubeltje geworden Hans :thumbsup::thumbsup:
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    :worship: mooi gemaakt
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  5. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Met welke programma's kun je zoiets uittekenen (mij lijkt dat dat lastig gaat met autocad)
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  6. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Zoiets gaat het beste en allersnelste met een stuk ruitjespapier, liniaal en een potlood.:)
     
  7. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    En dan inscannen en uploaden voor shapeways?
     
  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Haha - ja, en dan de hoofdprijs betalen. :p
    Praten we nu over ornamenten hier, of over omkastingen voor groene barbeques?
     
    Stephan Kertész en Ronk vinden dit leuk.
  9. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    :):):) dat vroeg ik mij ook af Hans.

    Wel een uitdaging zo'n BBQ meubel 3D printen :eek:
     
    Herby63, TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  10. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Als er maar vlees uit komt...
     
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    maar het gaat hier nog steeds over ornamenten
     
  12. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Voor het tekenen van ornamenten heb je verschillende programma's. Een programma wat ik wel eens gebruik is Blender. Gratis te downloaden, maar een zeer steile leercurve. Ik ben er nog niet echt goed in (zeg maar gewoon slecht), maar gelukkig zijn er diverse tutorials op Youtube te vinden.

    De files die je hiermee maakt kun je dan uploaden naar een fa. zoals Shapeways - die bekijken dan of het geprint kan worden en wat dit kost.
    Startprijs voor een dingetje van 30 x 20 x 3 mm wat ik pas heb laten doen ligt rond de 10 euro. Verzendkosten komen daar bovenop (ook iets van 9 euro ofzo).
    De kwaliteit van printen is zeer goed, maar dat mag ook wel voor dit soort bedragen.
     
    Ronk vindt dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hoosterw vindt dit leuk.
  14. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Heerlijk bij een zonnetje met de deur open kunnen werken vandaag. Wat een plezier dan toch.

    Omdat het verdek binnenkort erin komt moet de overloop afgemaakt worden. Ik zie dit gelijk als een test voor de dekken die later zichtbaar zijn. Dus vandaag iets waar ik al lang mee experimenteer maar nog niet de stap heb durven nemen om uit te voeren. het hout kleuren.
    Ik gebruik voor het dek olieverf op terpentine basis (geurloze). Dit afgekeken van wat andere bouwers. Ik vond dit bij hen altijd een heel natuurgetrouwe kleur geven.

    Een mengsel van kleuren (naar eigen smaak) brengen ze verdund op en dan al het overtollige met een doek eraf vegen.
    Hieronder een stuk reeds gedaan en een stuk net opgebracht.



    20200406_161555 (Custom).jpg

    Zo ver klaar.
    De 'opbouwseltjes' heb ik in de beits gezet. Dit om een beetje contrast te krijgen.

    20200406_171929 (Custom).jpg

    Deze methode bevalt me wel. Hij is goed na te bewerken, hij droogt niet al te snel.
    Tevens een mooi contrast van de nerven en de naden, die wat donkerder opkleuren omdat je daar niet alle verf wegkrijgt
     
    Herby63, janzwart, TIMBERWOLF en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. amazone

    amazone

    Lid geworden:
    3 aug 2009
    Berichten:
    2.446
    Locatie:
    vosselaar
    kleuren en beits op een foto inschatten komt altijd bedrogen uit.
    op basis wat ik zie vind ik het iets te donker voor een dek.( kan in het echt best goed zijn hoor hans )
    als je eik gebruikt zoals jij denk ik dat lijnolie meer dan genoeg is een keer of 4 insmeren en goed laten intrekken en laten drogen.
    voor de buitenkant lijkt mij dit de ideale kleur
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  16. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hans, ik heb de 'leuk' knop ingedrukt omdat het er best wel mooi uitziet, en de techniek die je gebruikt spreekt mij ook wel aan. Maar ik ben het wel eens met amazone, dat het wel erg donker oogt in ieder geval op de foto's.
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  17. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Zoals menig bouwer inmiddels weet heb ik ook een reeks met speciale beits in het programma. Ook op terpentine basis, maar relatief sneldrogend.
    Hieronder een voorbeeld van hoe dit op eiken kleurt.

    Beits op eikenhout.jpg
     
  18. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank jullie. De eerste foto geeft zeker de kleur te donker weer, de tweede foto is al beter, maar ik sluit me toch ook bij jullie aan, ik vind hem ook wat aan de donkere kant ja.
    Voor de romp had ik een mengsel meer tegen de zwarte kant aan in gedachten.
    Nog even afwachten hoe het er morgen uit ziet, na een nacht drogen. Deze verf heeft best lang nodig, al verwacht ik niet dat hij veel zal bijtrekken.

    Als ik het te donker blijf vinden kan ik er altijd een schuurpapiertje over heen halen en opnieuw doen. Ik heb al een paar stukken waar lijmresten zaten (daar kwam ik achter toen ik aan het verven sloeg) geschuurd en opnieuw gedaan dat gaat zonder dat je er iets van blijft zien.

    Wat ik van Beits vind is dat dat een mindere 'natural look' geeft. Althans diegene die ik gebruik op waterbasis. Ik heb geen ervaring met beits op terpentine.

    Ik heb ook oliën (diverse) en wax allemaal geprobeerd. Maar dat vond ik niet naar mijn smaak. Deze methode beviel mij het beste omdat ik de natural look / wear and tear gewoon erg mooi vindt.
    het is wel een beetje een vies gedoe hoor. Ik doe latex handschoentjes aan hiervoor.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.799
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb altijd begrepen dat een dek door de zon en zeewater een ietwat bleek resultaat oplevert. Vandaar dat veel bouwers het dek blank houden.
    Maar toch vind ik een donker dek natuurlijker aandoen. Mede ook omdat dit vuil werd door roet, kruid en andere zaken die tijdens de oorlogsvoering op het dek kwamen. En als bloed in het dek komt kun je schrobben tot je een ons weegt.
    Vooral de onderste dekken lijken mij niet blank te blijven. Daar komt niet veel zon. Ook neemt hout water op en dat kleurt het ook donkerder. Dan nog de behandelmethodes om het hout te beschermen. Of wat dacht je van het teer dat her en daar gebruikt werd.
    Ik vind die donkere kleur een veel meer doorleefde indruk geven. Over smaak valt niet te twisten. En daarom zeg ik mooi Hans!
     
    Hoosterw vindt dit leuk.
  20. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dat is wat ik zocht "een doorleefde" indruk. Kon niet op een goede term komen dus gebruikte ik maar wear and tear uit het engels.

    Dank Stephan.
     
    Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina