FOX35
PH-SAM
De meeste LB’ers in Nederland zullen het uit eerste hand hebben meegekregen, maar heel kort een verslagje van het NK afgelopen weekend.
Doordat van een rotonde het wegdek vernieuwd werd hadden nogal wat mensen problemen om bij onze vaste camping (De Pionier) en/of de basis te komen.
Zaterdag was zonnig, warm en windering. Stunt begon voor mijzelf rampzalig. Eerst een proefvluchtje met de voor mij nieuwe, maar uit 1990 daterende grote stuntkist van George Liber. Enkele meters voor de laatste hoek van de zandloper vouwde de binnenvleugel zich op en crashte het model. De motor (MVVS 49) is niet (erg) beschadigd en kan dus weer gebruikt worden. Vervolgens besloot ik mijn SIG Mustang dan maar voor zowel F2B als Classic in te zetten. Bij de eerste hoek van de wingover in het proefvluchtje stuurde het model echter erg stroef en bij de pull-out kon ik hem niet meer rechttrekken en crashte het model, overigens vrijwel zonder schade aan het model. Ik vermoed dat de flaphoorn van SIG (een pianodraad joiner met een plastic hoorntje) het begeven heeft. Dat zal niet makkelijk te repareren zijn, dus wellicht is het model daardoor ook afgeschreven. De eerste dag werden er twee ronden stunt gevlogen.
Ook F2D combat werd geheel op zaterdag gevlogen, al kostte dat veel tijd. Uiteindelijk werd Moniek Wakkerman Nederlands kampioen en Sven Olijve tweede. Ik kan me nu niet meer herinneren wie derde werd. Sven kreeg tijdens een bout als ik het goed heb gehoord een handvat van zijn opponent in zijn oog. Ik hoop dat het goed met hem gaat.
Doordat combat uitliep zou mini-teamrace op zondag worden gevlogen. Die zondag begon met minder wind, maar wel bewolking en al snel gedruppel. Dat gedruppel hield niet meer op tot vlak na de prijsuitreiking (!) zodat het een zeer natte bedoening werd. John en ik hadden hier niet zoveel geluk. Het ene model wilde niet meer starten wat aan de tank bleek te liggen en van het tweede model ging een leadout kapot toen ik na afloop van de wedstrijd de afslag wilde laten afgaan. Mijn complimenten gaan naar Aaron Schmitz (ik denk 10-12 jaar), die met zijn vader Willie als pitman een belofte voor de toekomst is. De finale ging echter tussen oude rot Straniak uit Oostenrijk (pitman) en een nieuwe piloot, Bram Anker (pitman) en Rob Olijve en Bert (pitman) en Sander van der Meij. Bij het vrijwel tegelijkertijd landen van het Oostenrijkse model en dat van de van der Meij’s dook het Oostenrijkse model onder de lijnen van het andere. Sander en Bert konden echter doorvliegen terwijl het Oostenrijkse model voor de pitman onbereikbaar in de cirkel gekomen was. De twee resterende Nederlandse teams gingen behoorlijk gelijk op, maar de van der Meij’s waren toch net wat sneller en werden daardoor Nederlands Kampioen.
Bij Stunt werd door de regen de derde ronde gestaakt, met name omdat de juryleden wel erg nat en koud werden en doordat de scoreformulieren in de regen uit elkaar vielen! De eindklassering werd op basis van de eerste twee ronden bepaald. Eerste was Luc Dessaucy, tweede Henk de Jong (Nederlands kampioen) en derde als ik het goed onthouden heb Christoph Holterman.
Bij Basic Carrier werd Jan Odeijn eerste met een ongelooflijk hoge score van 291, zeker gezien de vreselijke weersomstandigheden een magnifieke prestatie. Rob Metkemeijer werd eerste in speed. Cristoph Holterman won meen ik bij Classic Stunt, met Sal Barile tweede (Grondal Nobler/Fox 35) en Jan Odeijn (ARF Nobler/Fox35) derde. Bij Vintage stunt won de enige deelnemer: Ullrich Kappler met een Meteor met Taifun 2,5cc diesel wat een hele leuke combinatie was die als ik het goed heb nu eindelijk eens naar behoren presteerde door een goede motorloop.
De overige uitslagen kan ik me helaas niet zo goed meer herinneren. Wat me nog bijgebleven is is de ter plekke revisie van de Rossi van John Klok, vooral door hulp van Han Esselaer. Hij had er een grijze Graupner prop op gehad die het toerental van de Rossi niet aankon en uit elkaar spatte, waarna de Rossi met een shaftrun doorliep waardoor de drijfstang beschadigd raakte. Na enkele uren werk liep de Rossi weer, maar door de omstandigheden kon er geen nieuwe vlucht worden gemaakt.
Als toevlucht was de door Rob Olijve meegenomen clubtent geweldig en met name de erwtensoep en broodjes worst van Carolien en Jeanny waren levensreddend. Ik hoop dat ik geen belangrijke mensen of gebeurtenissen vergeten ben en anders mag iedereen zich vrij achten die aan te vullen.
1,5cc combat kon door het weer niet meer gevlogen worden en zal op een nog aan te kondigen datum in oktober alsnog gevlogen worden. Het NK F2C wordt later gevlogen dan eerst aangekondigd. Ik ben er niet helemaal zeker dat ik nu de juiste datum heb, maar volgens mij zou het dan 9 en 10 oktober moeten worden. Overigens is ook de LB dag in Almere een week later dan volgens mij oorspronkelijk gepland, namelijk op 25 september. (voor mij betekenen beide verschuivingen dat de kans heel groot is dat ik bij geen van beide aanwezig kan zijn).
PP van der Meer
Doordat van een rotonde het wegdek vernieuwd werd hadden nogal wat mensen problemen om bij onze vaste camping (De Pionier) en/of de basis te komen.
Zaterdag was zonnig, warm en windering. Stunt begon voor mijzelf rampzalig. Eerst een proefvluchtje met de voor mij nieuwe, maar uit 1990 daterende grote stuntkist van George Liber. Enkele meters voor de laatste hoek van de zandloper vouwde de binnenvleugel zich op en crashte het model. De motor (MVVS 49) is niet (erg) beschadigd en kan dus weer gebruikt worden. Vervolgens besloot ik mijn SIG Mustang dan maar voor zowel F2B als Classic in te zetten. Bij de eerste hoek van de wingover in het proefvluchtje stuurde het model echter erg stroef en bij de pull-out kon ik hem niet meer rechttrekken en crashte het model, overigens vrijwel zonder schade aan het model. Ik vermoed dat de flaphoorn van SIG (een pianodraad joiner met een plastic hoorntje) het begeven heeft. Dat zal niet makkelijk te repareren zijn, dus wellicht is het model daardoor ook afgeschreven. De eerste dag werden er twee ronden stunt gevlogen.
Ook F2D combat werd geheel op zaterdag gevlogen, al kostte dat veel tijd. Uiteindelijk werd Moniek Wakkerman Nederlands kampioen en Sven Olijve tweede. Ik kan me nu niet meer herinneren wie derde werd. Sven kreeg tijdens een bout als ik het goed heb gehoord een handvat van zijn opponent in zijn oog. Ik hoop dat het goed met hem gaat.
Doordat combat uitliep zou mini-teamrace op zondag worden gevlogen. Die zondag begon met minder wind, maar wel bewolking en al snel gedruppel. Dat gedruppel hield niet meer op tot vlak na de prijsuitreiking (!) zodat het een zeer natte bedoening werd. John en ik hadden hier niet zoveel geluk. Het ene model wilde niet meer starten wat aan de tank bleek te liggen en van het tweede model ging een leadout kapot toen ik na afloop van de wedstrijd de afslag wilde laten afgaan. Mijn complimenten gaan naar Aaron Schmitz (ik denk 10-12 jaar), die met zijn vader Willie als pitman een belofte voor de toekomst is. De finale ging echter tussen oude rot Straniak uit Oostenrijk (pitman) en een nieuwe piloot, Bram Anker (pitman) en Rob Olijve en Bert (pitman) en Sander van der Meij. Bij het vrijwel tegelijkertijd landen van het Oostenrijkse model en dat van de van der Meij’s dook het Oostenrijkse model onder de lijnen van het andere. Sander en Bert konden echter doorvliegen terwijl het Oostenrijkse model voor de pitman onbereikbaar in de cirkel gekomen was. De twee resterende Nederlandse teams gingen behoorlijk gelijk op, maar de van der Meij’s waren toch net wat sneller en werden daardoor Nederlands Kampioen.
Bij Stunt werd door de regen de derde ronde gestaakt, met name omdat de juryleden wel erg nat en koud werden en doordat de scoreformulieren in de regen uit elkaar vielen! De eindklassering werd op basis van de eerste twee ronden bepaald. Eerste was Luc Dessaucy, tweede Henk de Jong (Nederlands kampioen) en derde als ik het goed onthouden heb Christoph Holterman.
Bij Basic Carrier werd Jan Odeijn eerste met een ongelooflijk hoge score van 291, zeker gezien de vreselijke weersomstandigheden een magnifieke prestatie. Rob Metkemeijer werd eerste in speed. Cristoph Holterman won meen ik bij Classic Stunt, met Sal Barile tweede (Grondal Nobler/Fox 35) en Jan Odeijn (ARF Nobler/Fox35) derde. Bij Vintage stunt won de enige deelnemer: Ullrich Kappler met een Meteor met Taifun 2,5cc diesel wat een hele leuke combinatie was die als ik het goed heb nu eindelijk eens naar behoren presteerde door een goede motorloop.
De overige uitslagen kan ik me helaas niet zo goed meer herinneren. Wat me nog bijgebleven is is de ter plekke revisie van de Rossi van John Klok, vooral door hulp van Han Esselaer. Hij had er een grijze Graupner prop op gehad die het toerental van de Rossi niet aankon en uit elkaar spatte, waarna de Rossi met een shaftrun doorliep waardoor de drijfstang beschadigd raakte. Na enkele uren werk liep de Rossi weer, maar door de omstandigheden kon er geen nieuwe vlucht worden gemaakt.
Als toevlucht was de door Rob Olijve meegenomen clubtent geweldig en met name de erwtensoep en broodjes worst van Carolien en Jeanny waren levensreddend. Ik hoop dat ik geen belangrijke mensen of gebeurtenissen vergeten ben en anders mag iedereen zich vrij achten die aan te vullen.
1,5cc combat kon door het weer niet meer gevlogen worden en zal op een nog aan te kondigen datum in oktober alsnog gevlogen worden. Het NK F2C wordt later gevlogen dan eerst aangekondigd. Ik ben er niet helemaal zeker dat ik nu de juiste datum heb, maar volgens mij zou het dan 9 en 10 oktober moeten worden. Overigens is ook de LB dag in Almere een week later dan volgens mij oorspronkelijk gepland, namelijk op 25 september. (voor mij betekenen beide verschuivingen dat de kans heel groot is dat ik bij geen van beide aanwezig kan zijn).
PP van der Meer