Nederlands ontwerp sportmodel

Wat is er zoal in Nederland ontworpen op gebied van sportmodellen tot pakweg 1,5 cc?
en zijn er nog ergens tekeningen te vinden ,wil er graag een bouwen om het volgend jaar op de nats in Engeland te vliegen.
ben benieuwd.

Zie in de tekeningserie van de KNVvL. Ik heb die niet bij de hand en ik weet niet wat er nog aanwezig is, maar in ieder geval herinner ik me de Mayday (een van de laatste ontwerpen uit de serie, volgens mij voor 0,8cc), en natuurlijk de Topsiel van Arthur Leeuwangh, een zeer sierlijke dubbeldekker in de stijl van de Tiger Moth, echter vanwege de constructie bepaald geen beginners model. Ik prijs me gelukkig dat ik de bewaarder ben van de laatste Topsiel (nr 5) van Arthur. Verder meen ik me een model te herinneren dat de Hogerop heet, en ook de Centaur, die naar ik meen door Joep van Hattum is ontworpen en echt uit de begintijd (eind jaren '40) dateert. Verder is Nederland niet echt een land geweest waarin sportmodellen werden gepubliceerd, in welke klasse dan ook. Het waren meer wedstrijdmodellen.

In de tekeningenserie van de KNvvl is er ook nog de Beaver, ontworpen door W. Olthof (1-1,5 cc). Mijn broer heeft deze destijds gebouwd en ik kan deze zeker aanbevelen. Niet te lastig te bouwen en vliegt zeer goed. Geen Nederlands ontwerp maar wel uit de tekenserie van de KNvvl is de B.A. Swallow van J. Coasby. Ook door mijn broer gebouwd en een prachtige en goed vliegende kist.

Mogelijk is via de KNvvL nog aan deze tekeningen te komen.

Groeten, Maarten X

Heb net geprobeerd iemand te benaderen van het tekenarchief van de KNVvL.is het niet zeker of het er nog wel is.Het zou toch jammer zijn dat alles verdwenen is.ze zijn dingen aan het uitzoeken of er nog een restant ligt.

Herbert,

Er is nog wel wat te vinden in het tekeningenarchief van de NVM, de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers. Kijk voor de catalogus met tekeningen op NVM - Tekeningen en dan vooral in de tweede set.

Wout

In de tekeningenserie van de KNvvl is er ook nog de Beaver, ontworpen door W. Olthof (1-1,5 cc). Mijn broer heeft deze destijds gebouwd en ik kan deze zeker aanbevelen. Niet te lastig te bouwen en vliegt zeer goed. Geen Nederlands ontwerp maar wel uit de tekenserie van de KNvvl is de B.A. Swallow van J. Coasby. Ook door mijn broer gebouwd en een prachtige en goed vliegende kist.

Mogelijk is via de KNvvL nog aan deze tekeningen te komen.

Groeten, Maarten X

Ik heb dit soort modellen niet genoemd omdat het in feite schaalmodellen zijn, geen sportmodellen. Wel zijn de Beaver en de Swallow goedmoedige kisten en daardoor heel goed als sportmodel te vliegen, alleen is de constructie soms wat ingewikkelder. Ook vroeg Herbert specifiek naar Nederlandse ontwerpen, anders heb je aan de door Aeromodeller gepubliceerde tekeningen (waar ook de Swallow vandaan komt).

Gisteren bedacht ik mij overigens wel dat ik een zeer belangrijk model op mijn lijstje vergeten ben, namelijk de Bugaboo!!! Dit is een klassiek, bijna vooroorlogs ogend ontwerp dat in de jaren 80 of 90 in Aeromodeller is gepubliceerd door onze landgenoot Joost Bakker. Ik heb de bewuste AM thuis (alleen waar?) en ook de tekening moet ik hebben. Hij heeft ze geloof ik in alle soorten en maten en met allerlei motoren gebouwd. Het is zéér geschikt als sportmodel en je kunt er allerlei motoren op kwijt, al zou ik op de oorspronkelijke grootte geen motor van meer dan 1 cc gebruiken, of hij moet heel goed reageren op terugdraaien van de compressie.

Henk de Jong heeft jarenlang héél veel plezier gehad van zijn Bugaboo op het vliegen in de Schemering op de Engelse Nats. Hij kon het model héél goed nét boven de hoofden van het publiek laten vliegen (met veel 'heads!' en 'duck!' tot gevolg!). Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat hij daar voor motor op had.

Hij heeft later nóg een Bugaboo gebouwd, en wel om mee te nemen naar Nieuw Zeeland toen hij daar uitgenodigd was een clinic over LB stunt te geven. Hij wilde namelijk meedoen met de free flight scramble, een waanzinnig evenement waarbij je in een bepaalde tijd (uur?) zoveel mogelijk vluchtseconden moet scoren door het model (na het weer ophalen) te lanceren vanaf een bepaald toegewezen punt op de 'flightline'. (vliegen, zweten, puffen, vliegen, zweten, puffen enz). Hij had de 2e Bugaboo daartoe uitneembaar gemaakt. Omdat hij wat te zwaar bleek voor de scramble heeft hij hem na terugkeer aan mij overgedaan. Er had een ED Bee op gezeten. Die had ik toen niet, maar ivm het zwaartepunt moest er wel een wat zwaardere motor op, dus ik heb een Webra Record gemonteerd, maar dat bleek niet ideaal omdat ik die niet betrouwbaar langzaam kon laten draaien. Daardoor ging hij nogal eens met draaiende motor fors de grond in en is de vleugelaanhechting beschadigd. Dat moet ik nog een keer repareren en terugbrengen naar de oorspronkelijke vleugel uit één stuk. En natuurlijk een andere motor monteren. Toch heb ik er al veel plezier van gehad.

Als je een Bugaboo wilt bouwen kan ik je dat echt aanraden.

de Bugaboo heb ik veel over gehoord tijdens de Nats.zou je een kopie voor me kunnen regelen PP,uiteraard tegen vergoeding.
zal straks ook even op de NVM site een kijkje nemen.

Ga ik doen, maar dan moet ik hem wel eerst vinden. Op dit moment betekent dat bij mij zoiets van 'wachten tot ik het tegenkom', want gericht zoeken levert waarschijnlijk niet zoveel op ... Ik heb momenteel wat te veel spullen zullen we maar zeggen. Het goede nieuws is dat ik het tijdschrift met tekening laatst nog eens ben tegengekomen, en ik er zeker van ben dat ik het voor het einde van de winter wel weer opnieuw tegenkom.

Back