Nederlandse model-duikboten vereniging????

Discussie in 'Duikboten' gestart door toneburst, 22 mei 2005.

  1. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Op de Seabottom Subsail heb ik een deel van de deelnemers een pamflet uitgedeeld met de onderstaande tekst. Voor diegenen die ik gemist heb, en alle andere 'duikboters' of geïnteresseerden volgt hier nogmaals de tekst....
    Hebben we gelijk een draadje om van gedachten te wisselen.

    Geachte model-duikboot liefhebber,

    Het simpele feit dat wij ons op deze dag hier verzamelen om met z’n allen van onze hobby te genieten is voor ons niet vreemd maar wel opvallend modelbouwend Nederland. Wat ook opvallend is, is dat op het Modelbouwforum (het forum waar het idee van de Seabottom Subsail geboren is) de ‘duikboten-hoek’ steeds drukker wordt. Eerst was het daar een rustig samenzijn van een ‘harde kern’, maar langzaamaan komen er steeds meer nieuwe duikboot-liefhebbers bij. Sinds de oprichting van de ‘duikboten-hoek’ in augustus 2003 zijn er bijna 1400 berichten postings geplaatst, en het aantal vaste bezoekers (en nieuwe bouwers) neemt gestaag toe. Ook lijkt het of in modelbouw-land de radiografische model-duikboot meer en meer aandacht krijgt….

    Zo bedacht ik mij dat het misschien tijd was eens de mening van de duikboot liefhebbers te vragen over een soort ‘Nederlandse Model-duikboten Vaargroep’ (of iets dergelijks). Dat hoeft natuurlijk niet grootschalig van opzet te zijn, dit móet misschien zelfs niet, want iets dergelijks schept verplichtingen en er zitten wat juridische haken en ogen aan. Daarnaast zijn er natuurlijk al wat ‘echte’ verenigingen, zoals b.v. het Duitse ‘Sonar’ en het Amerikaanse ‘Subcommittee’.

    Waar ik persoonlijk aan denk bij een ‘Nederlandse Model-duikboten Vaargroep’ is een gelegenheidsclub, die een aantal keren per jaar bij elkaar komt voor een sub-meeting of sub- regatta, en de leden via de email, internet en/of post op de hoogte houdt van de ontwikkelingen en nieuwe producten op de model-duikboten markt en ervaringen uitwisseld. Een eigen clubblad of (scheeps)journaal is natuurlijk een optie!

    Misschien hebt u zelf ideeën over een een duikboten-vaargroep, en ik wil u dan ook uitdagen daar met mij over te ‘bomen’. Hóeft niet, maar mág. Dat kan vandaag gedurende de Subsail, en ook achteraf via www.modelbouwforum.nl, in de duikboten-hoek,. U vindt mij hier onder de naam ‘toneburst’. Direct emailen kan natuurlijk ook naar ‘toneburst@planet.nl’.

    Afhankelijk van de reacties zal ik iedereen die heeft gereageerd laten weten wat de uitkomst is van deze ‘interesse-peiling’. En wordt het niks, dan geen probleem, want de duikboten-hoek op het modelbouwforum blijft bestaan…


    Veel plezier vandaag,

    Met vriendelijke groet,

    Jos ‘Toneburst’ Toonen
     
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    ik heb wel interesse in ietwat regelmatige bijeenkomsten.
    Zonder vaardagen komt er namelijk bij mij nooit een schip af ....
     
  3. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    lijkt mij ook leuk om eens wat gegelmatiger bij elkaar te komen, paar keer per jaar. ik denk dat het duikend groepje mensen daar alleen maar groter van zal worden, en kunnen de ervaren mensen de beginnenrs makkelijker helpen.

    Groeten Halmar
     
  4. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Van mij uiteraard meteen een volmondig JA!!

    Dan kunnen we wat mij betreft een jaarlijkse Seabottom Subsail medio-eind Mei in Lelystad in de agenda's noteren! :thumbsup:
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo



    belgië hier


    tellen wij ook mee

    zo ja ok
    2006 7/8 oktober organiseerd MYCL haar tweede duikbootweekeinde

    dit is reeds een eerste datum op de kalender

    groeten raf
     
  6. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Lijkt mij geen probleem, dat Vlaams is toch bijna Nederlands ? ...... :wink:
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo



    lex een deel van de duikboot mensen zitten ook in wallonië

    maar nederlands voor hun is geen probleem
    ze doen heel veel moeite om het te verstaan
    wat niet lukt op regering's niveaux lukt wel in de modelbouw wereld

    groeten raf
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hoi Raf,

    Dat is precies wat ik bedoel, schoon toch!?
     
  9. U-Kater

    U-Kater Guest

    Nou Jos,

    Mij mag je ook als aspirant lid noteren. Wie zit er trouwens in de ballotagecommissie? en wie is nu precies "harde kern"?
    Ik heb het zondag in ieder geval gigantisch naar m'n zin gehad en zelfs een "oude" bekende ontmoet. Ik vond het prachtig om al die forumdwalers eens "live" te ontmoeten.

    Groeten en ik hoop vlug tot ziens,
    U-Kater(wiljan)
     
  10. hoi Jos,

    Leuk initiatief. Het zou inderdaad wel leuk zijn als het lukt. Op het moment door prive omstandigheden iets minder actief in de duikboten, maar binnenkort moet het wel eens lukken om dat kreng weer goed te krijgen. Hou me ieder geval maar op de hoogte. Misschien is het buiten het forum ook wel handig om een emaillijst erop na te houden (In outlook heb je zoiets als groupmail).

    see yah,

    Danny
     
  11. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    De reacties komen gestaag binnen (ook per PB/email) en tot dusver is iedere reactie positief...

    We even ter verduidelijking: de naam was gewoon een voorstel, en dat 'Nederlandse' hoeft van mij helemaal niet, want wat mij aangaat wordt er echt niet om een paspoort gevraagd als je wil up-joinen :!: . Dus zeker voor onze Duitse / Belgische etc. makkers :bye: : jullie zijn van harte welkom. Geven we het dingetje een andere naam... :wink: (Ik laat de titel van deze draad wel zo staan, wordt anders verwarrend)

    Jos
     
  12. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    "Modelbouwforum Duikboot Vaargroep", kort MDV?
     
  13. LaurenZ

    LaurenZ Guest

    Ben niet thuis in subsea.....maar je moet het opzettenbv. zoals micromagic.nl Een pure internet club met actieve meetings....en een forum(zoals dit nu bestaat) en registreer met soort merk, plaats(handig voor PB-tjes)

    Het is maar een idee......

    LaurenZ
     
  14. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Tel mij er ook maar bij. Bij deze heb je al een lid voor iets wat er nog niet is maar zeker gaat komen.

    Groetjes douglas de sluiswachter

    " molch"
     
  15. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi
    de vir niks ni bang ni boot sluit zich ook aan
    het was een leuke ervaring om de gezichten te zien die achter alle dicussies op het forum zaten en het was jammer dat er te weinig tijd op die dag was,maar voor de rest was het perfect
    groeten fred
     
  16. U-Kater

    U-Kater Guest

    Fred,

    Ik sluit me helemaal bij je aan. Alhoewel ik als een van de eersten arriveerde, had ik nog veel meer tijd willen steken in praten en ontdekken. Misschienis het een optie om eens een "tweedaagse" te houden. Kunnen we ook een keer nachtvaren met verlichting, barbequeen met z'n allen en sterke verhalen vertellen bij een oorlam.
    We kunnen natuurlijk, zeker omdat nu bekend is dat er veel animo is, zoiets ook op andere bijeenkomsten doen.

    Ik verheug me al op de komende ontwikkelingen.

    groetjes,
    U-Kater
     
  17. vir niks ni bang ni boot

    vir niks ni bang ni boot In Memoriam

    Lid geworden:
    14 jan 2005
    Berichten:
    221
    Locatie:
    pingjum-friesland
    hoi Ukater
    dan zullen we tzt eens moeten overleggen ivm camping gelegenheid
    en dat barbe knoeien is een goed idee maar om smorgens gezamelijk te ontbijten is ook een optie we moeten met zijn alle maar eens broeien op deze ideen er zal best wel wat uit komen maar de gast club moet er wel mee eens zijn tenslotte kunnen we niet verlangen dat ze alles regelen vrije tijd is voor iedereen kostbaar.
    groeten fred
     
  18. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    in principe zullen we zelf de boel moeten regelen. Niet de gastclub.
    Dus laten we voor "2006" een groepje formeren dat zich met de
    organisatie bezighoudt.

    Overigens, wellicht zijn we ook te weinig bewust van hoe leuk de
    doorsnee mens dit soort byzondere evenementen vindt.
    Met een beetje adverteren trek je al snel een publiek van een
    interessante omvang. denk eens aan
    - bijeenkomst gecombineerd met de zwemvierdaagse
    - tijdens een beurs of evenement voor sportduikers
    - als uitbreiding op de vlootdagen
    - als "attractie" tijdens een of andere conferentie in een conferentie-
    oord met bad (water management, hoogheemraden, rijkswaterstaat,
    Hiswa ...)

    Als we een demonstratie voor iemand kunnen verzorgen, dan
    kunnen we de rest van de dag vast wel "vrij" varen.
    win-win noem je dat.
    Ons gemeentelijk buitenbad zou vast meer geld ophalen met ons
    in dat bad (en wat reclame/PR) dan met die honden-zwem-dag.....

    ideeen genoeg.
    commentaar welkom.
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.831
    Locatie:
    As,België
    hallo ronald


    makkelijk praten
    maar de verplichtingen die je daar aan hebt is daar ook over na gedacht

    ook het materiaal dat je steeds van het ene punt naar het andere moet meenemen

    nu was het maar een tent en wat tafels
    maar als het goed loopt dan heb je daaraan niet meer genoeg

    als je in een bestuur gaat zitelen dan heb je ook een verantwoordelijkheid anders moet je de vzw wetgeving maar eens nalezen
    of de wetgeving wat een feitelijke vereniging betreft dan kom je nog erger uit

    wat met verzekeringen en dies meer

    je verantwoordelijkheden tegenover het publiek
    denk maar aan dranghekken want zo een rood wit lintje mag niet

    ik ben van mening dat als je het via club's gaat doen je teneerste meer mensen op de plaats hebt waar het evenement wordt gehouden
    je minder materiaal nodig hebt te verplaatsen
    je wel met mensen samen zit die het evenement op poten zetten maar de club die het inricht verantwoordelijk is
    een kleine donatie van de deelnemers maken het geleverde werk goed of als het gesponserd wordt dan betalen we niets

    de inrichtende club bekomt een som geld voor het geleverde werk
    en staat een % per deelnemer af aan de nederladse modelboten vereniging om de werkings kosten te betalen
    als alles via email loopt dan heb je een minimaal aan kosten en moet het kunnen
    begin ook maar aan een logo te denken ,aan vlag ,t shirts , petjes,reklame folders en dies meer

    groeten raf
     
  20. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.619
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo allemaal,

    Leuke ideeën Ronald! :D Persoonlijk denk ik echter dat dat dingen zijn voor als de nieuwe vaargroep wat eerste vaardagen achter de rug heeft. Daarnaast heeft Raf ook een punt met de consequenties die aan zoiets hangen.

    Begrijp me niet verkeerd, ik vind het prima ideeën, maar laten we eerst kijken of we wat kleinschaliger wat dagen ergens samen kunnen gaan varen. Ik denk zo bijvoorbeeld aan het op het forum melden als je ergens bij een club of evenement gaat varen zodat mededuikbootliefhebbers weten dat er daar subs zijn. (b.v. de vaardagen in Den Helder of de opendag van Vaargroep Flevoland) Dan kunnen er wellicht meer heen gaan, zodat je dan een leuke dag samen kunt hebben.

    Gaat dat allemaal goed lopen is de tijd rijp om inderdaad wat meer aan de bel te gaan hangen bij evenementen die een groter publiek trekken. Dan staat de vaargroep (of club, wat het dan ook worden gaat) wat steviger in de schoenen.
     

Deel Deze Pagina