Nederlandse Vintage L.B.

• Topicstarter Topicstarter joost j. bakker
  • Startdatum Startdatum
J

joost j. bakker

Guest
xxxxx

Laatst bewerkt door een moderator:
xxxxxx

xxxxxx

xxxxxxx

xxxxxx

xxxxx

xxxxxxx

xxxxxxx

xxxxx

Hoi Joost,
Leuk dat je je op het vintage LB pad wilt begeven. Je bent hierbij van harte uitgenodigd om volgend jaar september op De Peel mee te doen aan OTS!
De Lijntrekker, Esp, Percy en ALB 4 zijn KNVvL tekeingingen waarvan ik de masters in bezit heb, evenals van de Rapid. De eerste drie zijn natuurlijk trainer en stunt modellen, dat laatste twee team racers. Van de stunters zal de Percy wellicht het beste vliegen. De Kunstvlieg ken ik ook, de andere ontwerpen niet. Ze zijn overigens een welkome aanvulling op de lijst van OTS ontwerpen, als je aan belangstellenden kopieen ter beschikking zou willen stellen.
Afgelopen jaar zijn we bezig geweest om de ontwerpen van Paul Tupker, die hij in VT heeft gepubliceerd, op te diepen. Dit in het kader van de Tupker Cup, die PP in stadskanaal organiseert. We hebben ze nu allemaal op de tweedekker stunter na. Heb jij die misschien?

Een leuk vliegtuig voor 1,5 cc diesel, naam heb ik er niet bij, wel zie ik dat hij uit het tijdschrift Handig Bekeken komt , het latere Hobby Bulletin.
f_15ccdieselm_ad119dc.jpg
Dit is de 'Swift' door J.J Robert van de Leidsche Luchtvaart Club. Komt uit de 4e jaargang (1952) van HB, ik ga even zoeken naar de tekst, heb ik ergens als .jpg
De eerder genoemde Windbreker komt uit jaargang nr. 3.
Het zijn deze twee artikelen, waaruit ik mijn basiskennis over LB heb opgedaan. De boeken hebben geduldig 15 jaar in de kast gestaan, tot ik die kennis in praktijk bracht....

Laatst bewerkt:
xxxxxx

xxxxxx

Hoi Joost, ook voor mij zijn veel van die tekeningen, hoewel oud, voor mij nieuw! Met dat ontwerp uit 1948 met een benzinemotor ga je vrijwel maximale bonuspunten scoren op een vintagewedstrijd, maar dan moet je er natuurlijk wel het vintage schema mee kunnen vliegen. Voor andere OT geinteresseerden: je hoeft het model natuurlijk niet met een motor uit de periode van het ontwerp te vliegen, maar als je het doet krijg je er wel extra bonuspunten voor.

Hoe gaat het met figuren vliegen, kun je dat? Zo ja, dan moet je zeker met het NK meedoen en ook in Duitsland zijn old time wedstrijden, waarvan één in Geilenkirchen, maar enkele tientallen kilometers over de grens ter hoogte van Noord-Limburg.

Als je nog geen figuren vliegt, of nog niet het schema kunt vliegen, is het wel verstandig om dat met enige begeleiding aan te leren, om al te veel schade aan je spullen te proberen te minimaliseren. Er zijn een hoop (jongere) ontwerpen en motoren die daar goed geschikt voor zijn. Als je daar meer info wilt, stuur me

Ik heb overigens een Typhoon diesel, de R250, althans, ik moet hem hebben, want na een bezoekje aan een bouwavond om hem te laten zien ben ik hem kwijt (ik impliceer niets, ik ga er van uit dat hij zich daarna verstopt heeft in de rommel op en onder mijn werkbank).

xxxxxx

Ik ben absoluut niet prestatiegericht (althans, niet ten opzichte van anderen, ik probeer wel uit mezelf en mijn model te halen wat er in zit, maar niet ten koste van alles), dus dat is voor mij ook niet de reden om aan wedstrijden mee te doen. Wel is het erg leuk om andere gelijkgestemden te ontmoeten, te zien welke modellen zij hebben gebouwd en hoe, welke motoren zij gebruiken en dergelijke. Ik ben in ieder geval erg geinteresseerd naar jouw modellen en motoren, dus ik zou het leuk vinden als je toch ooit zou komen. Je hoeft dan nog niet eens mee te doen. In ieder geval de 'wedstrijden' die ik in Stadskanaal organiseer mogen die naam eigenlijk nauwelijks dragen, het zijn meer 'bijeenkomsten' die in het teken staan van een bepaald soort modellen en of motoren, waar dan voor de fun een wedstrijdje mee kan worden gedaan. Ik hoop je toch in ieder geval volgend jaar een paar keer te kunnen ontmoeten!

Stropdassen ook verplicht op 't modelvliegveld vroeger?
Volgens mij was een overall toen de gebruikelijke vlieg-klederdracht. Maar op een publiciteitsfoto ging men in de gebruikelijke 'nette' kleding en daar hoorde toen zo'n das bij.

Back