Hoi Gerben
De tekening van de Cadet heb ik. Op de tekeningen staan twee versies, een kleinere voor 1,5cc en een grotere voor 2,5cc. Voor mijn eerste motor, een Enya 15-III glow, was dit het eerste model dat ik begon te bouwen, en ook voltooide. Het was niet mijn eerste model dat vloog, dat was de Avis uit Hobby Bulletin van 1977 of daaromtrent. Dat was omdat de Cadet niet van de grond kwam door het te slappe onderstel (gebruik een halve of hele milimeter dikker dan wat op de tekening staat!). De mensen van mijn toenmalige club (Winschoter Luchtvaart Club) hadden weinig of geen ervaring met LB en helemaal geen ervaring met handstarts, dus dat durfde niemand te proberen. Misschien lag het achteraf ook aan de bijzonder dikke en 19,5 meter lange (!) stuurlijnen. Om toch de lucht in te komen heb ik tussentijds eerst de Micky Mouse Speedtrainer van de SUL gebouwd. Door het hoge gras waar ik toen met een vriendje boven besloot te vliegen moest die wel met een handstart gelanceerd worden. Ik dacht 'hij mag niet op de grond komen, dus ik geef maar flink wat 'up'". Het model maakte een mooie figuur 9 en de vlucht was na 2,5 seconden weer beeindigd. Omdat de tekening van de Mickey Mouse vermelde dat de romp van multiplex moest worden gemaakt, inclusief motordragers, en ik meubelplaat van de bouwmarkt had gebruikt, waren de motordragers gebroken en was de MM meteen total loss. Daarna heb ik een Cox Golden Bee gekocht en met een Avis mijn eerste succesvolle vluchten gemaakt. Toen had ik het door. Ik heb een dikker onderstel onder de Cadet gezet en de lijnen ingekort tot 11,5 meter van oog tot oog, zodat ik tussen de doelen op het trapveldje achter het huis kon vliegen. Daar heb ik uiteindelijk mee leren vliegen. De Cadet was tot wingovers in staat, maar ik heb hem driemaal gecrasht bij het pogen een looping te vliegen. Dat lukte pas het seizoen er na met de Mickey (het stuntmodel van Breukink). Toen dat eenmaal gelukt was kon ik met de Cadet ook (hééle grote) loopings vliegen als de motor goed liep. Als de Mickey gecrasht was zette ik de Enya weer op de Cadet en vloog daarmee tot de Mickey weer was gerepareerd.
Ik zal de tekening laten kopieeren als ik er aan denk en dan stuur ik hem wel toe. Ik wil zelf ook nog eens een exemplaar bouwen 'for old times' sake'. PP