Nee hé, niet weer een Airwolf...

Bij de wat grotere schaalheli's gebruiken sommigen kleine drupjes witte houtlijm.
Als je een methode vind om die drupjes gelijkmatig te krijgen (via een injectiespuit o.i.d.) heb je mogelijk succes.

Zelf heb ik die methode overigens nooit gebruikt, maar ik heb er heel overtuigende resultaten mee gezien. Of het op 450 size bruikbaar is weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat je met een heel dunne injectienaald ook heel kleine drupjes lijm kunt produceren

Groet, Bert

Hoi Bert,

Dat is nou net niet wat ik in gedachten had :-) Dat lijkt mij een soort monniken werk:D

Ik was meer op zoek naar een soort strips met voor gevormde bolletjes o.i.d. die je er dan af kan wrijven, maar het zal er wel op uit draaien dat ik het zelf moet maken.

Wat je eventueel zou kunnen doen, is naar een bestickeringsbedrijf gaan, en kijken hoe klein ze cirkeltjes kunnen snijden (sommige plotmachines kunnen héél fijn snijden)

Dan laat je rijen stippeltjes snijden en die kun je zelf op stroken knippen en middels een overdraagfolie opplakken. Onder de lak ziet dat er redelijk uit als klinknagels.

Vario heeft zoiets in het assortiment, maar dat is uiteraard veel te groot voor jouw model, maar dan kun je wel ongeveer zien wat ik bedoel, en kijken of je ziets custom-made kunt laten snijden.

Groet, Bert

Zo nu komen de onderste uitlaat pijpjes aan de beurt, die zagen er ook niet uit dus dan maar weer zelf maken.

Mal maken van papier.

full

Uit blik knippen met een gewone schaar.

full

Buigen en solderen. (hier zie je ook meteen het formaat)

full

Passend maken en overtollig soldeer weg slijpen met een Dremel waarop een metaal slijpschijf zit.

full

Eind resultaat.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb weer eens wat ontdekt: de Gas vuldop, die kunnen we dan ook nog wel even maken, maar hoe ?

Even zoeken en toen vond ik een hele bak vol.

full

Gaatjes aftekenen, 6 stuks van 1,5mm

full

Boren met een boorstandaard.

full

Het resultaat.

full

Nu met vul nippel en achterplaat.

full

In elkaar gezet komt het er dan ongeveer zo uit te zien.

full

Achterplaat en vulnippel rood

full

Hier moet hij in de romp komen.

full

Gat gemaakt.

full

En afgewerkte romp. (enkel nog schuren)

full

Even alvast kijken hoe hij eruit komt te zien.

full

In een eerder bericht had ik het over het gewicht van de romp, die zou 820 gram zijn. Maar bij nog eens nameten bleek ik een paar getalletjes te hebben omgedraaid, het moet zijn 280 gram. De kale romp weegt nu ongeveer 280 gram :-) Ik kan dus nog wel even vooruit.

In een eerder bericht had ik het over het gewicht van de romp, die zou 820 gram zijn. Maar bij nog eens nameten bleek ik een paar getalletjes te hebben omgedraaid, het moet zijn 280 gram. De kale romp weegt nu ongeveer 280 gram :-) Ik kan dus nog wel even vooruit.

Elke dag weer mooi om te kijken,
het motiveert ook weer, om bij dit weer wat voor de vliegerei te doen,
verder zo;)

Haha, ik had er niks van gezegd omdat ik dacht dat dat wel romp plus mechaniek zou zijn....

Probeer hem onder de 300 gram te houden, 350 max.

Je heli trekt wel zwaarder, maar begint dan steeds minder prettig te vliegen en het gaat ook ten koste van de vliegtijd en de motorlevensduur (de KDS motor houd niet zo van een zware rompheli, heb ik gemerkt...).

Die brandstof tankdop is briljant gemaakt, trouwens. Cool!

Groet, Bert

Hoi Uwe,

Ja met dit weer is het een genot om te bouwen. Alleen gaat de tijd zo snel als je lekker bezig bent en de top 2000 op hebt staan. Vanmorgen om een uurtje of elf begonnen en om half vijf klaar met een rondje van 12 mm. Je moet wel een beetje prettig gestoord voor zijn. :-)

@brutus

Ik ga het proberen, maar ik ben bang dat het net niet gaat lukken. Misschien wel onder de 350 gr. Ik ben nog wel wat extra ramen aan het uitzagen (die waren voor het gemak maar gewoon dicht gelaten), dus misschien word hij daardoor nog iets minder zwaar.

Je komt een heel eind als je zo weinig mogelijk triplex en zoveel mogelijk balsa gebruikt voor interne constructiedelen (je kunt van 3 laagjes 1 mm Balsa tamelijk sterk triplex maken, alternatief is 2.5 mm balsa aan een kant bekleden met 0.5 mm triplex).

Verlijmingen in de romp (spanten etc) doen met spaarzaam UHU Plus die je met de Föhn van moeder de vrouw laat uitvloeien; krijg je lichte en loeisterke verbindingen van.

Plamuur zo minimaal mogelijk (je wilt niet weten hoeveel gewicht sommige mensen aan plamuur op hun heli smeren) en zet de verf er zo dun mogelijk op.

Met die drie maatregelen ben je zelfs met een kleine heli al zo minstens 25 tot 50 gram lichter...

Groet, Bert

houtlijm...
alles zodanig afschuren zodat alles verf/spuit klaar is, dan met houtlijm kleine drupjes op de heli leggen

als dit netjes opdroogt, en je spuit eroverheen heb je een beetje het klinknageleffect
Wel oefenen met grootte van de druppel, en of het niet van de heli af druipt..
Dus niet meteen op de heli zelf oefenen, liefst ff op een plaat van ongeveer hetzelfde spul 9scheelt poetsen op de heli

houtlijm...
alles zodanig afschuren zodat alles verf/spuit klaar is, dan met houtlijm kleine drupjes op de heli leggen

als dit netjes opdroogt, en je spuit eroverheen heb je een beetje het klinknageleffect
Wel oefenen met grootte van de druppel, en of het niet van de heli af druipt..
Dus niet meteen op de heli zelf oefenen, liefst ff op een plaat van ongeveer hetzelfde spul 9scheelt poetsen op de heli

Ik ben zelf nogal een precies en ik weet nu al dat ik dat niet ga doen met die lijm. Wat ik wel al gezien heb is het volgende:

HO scale decals with raised 3D rivets and other surface details

Volgens mij in mijn situatie wel bruikbaar, alleen zoek ik nu nog een leverancier van dit spul in NL want € 18,- verzend kosten voor een artikel van € 11,- vind ik net iets te gortig.

Wow! da's mooi spul! Wist niet dat het ook in die schaal bestond.

Ik zou zeggen: als het niet in NL te vinden is, plaats een oproepje in het treinen gedeelte (en het diorama gedeelte) en wie weet heb je zo een zootje bestellingen. Kun je de verzendkosten delen....

Daar gaat je airwolfje wel mooier van worden denk ik zo....

Groet, Bert

Vandaag de ruitenwissers gemaakt, wat een geprul zeg. Morgen komen de foto's, die moet ik eerst nog even ontwikkelen :confused: dan is ook de verf wel droog denk ik.

Hier de beloofde foto's

Wat je al niet van een sluitspeld kunt maken.

full

Een ruitenwisser.

full

Of twee.

full

Zo komen ze te zitten.

full

full

En nu is de verf ook droog, moet ook wel want het was vandaag 80º op zolder denk ik.

full

Ik moet enkel nog de wisserbladen erop zetten (zwart elastiekje) Ook meteen nog maar de dakramen uit gezaagd.

Ik heb ook al waarschijnlijk een adresje gevonden die de Rivets en panel lines als 3D decals verkopen, in Tilburg, lekker dicht bij, even afwachten op antwoord van die webshop.

http://www.scale-world.nl/e-store/products/

Back