Neerhouder

HAllo allemaal

ik ben mijn eigen modelzeilboot aan het bouwen maar wat voor een neerhouder heb ik nodig en waar zou ik die kunnen kopen of kan ik misschien er zelf een maken ?

alvast bedankt :wink: :wink:
groetjes Robert

Robert, je kan er makkelijk zelf een maken met minimale ingredienten:
Twee kwiklinks en een stukje M2 draadeind.
Op je mast en op de giek een bevestigingspunt maken voor de kwiklinks.
Zorg dat de kwiklink op de mast vrij kan draaien.
Tussen de kwiklinks het stukje M2 draadeind (eventueel gebogen) en klaar ben je.
Eventueel kan het ook met die 'balhoofden' die je op servohevels zet. is misschien nog makkelijker.
Op de Tamiya "Yamaha WOR-60" zit dat systeem, en dat werkt prima.

Roel

hoi Roel

bedankt voor je tips,maar wat zijn kwiklinks? :oops: :oops: en ik heb een Yamaha WOR-60 maar ik vind dat systeem niet echt goed het is erg moeilijk te verstellen.(waar zou ik schroefdraad kunne kopen?)
hartelijk bedankt.

Groetjes :wink: :lol:

Quote: "Wat zijn kwiklinks?" unquote. :?: :?: :?:
Robert, wordt het geen tijd om je forumnaam te veranderen?
Shame on you.... :oops:
Kwiklinks zijn die clipjes die je aan je servoarmpjes bevestigd om bijv je roer van je Yamaha te laten bewegen... Iets als dit:
afb1113.jpg

Of dit:
afb1114.jpg

En die draadeindjes kan je in elke rechtgeaarde modelbouwshop kopen, zowel in M2 als M3, meestal per meter, maar wellicht hebben ze een paar kleinere stukjes over...

Roel

En een doodgewone fietsspaak doet het ook uitstekend. Aan één kant de kwiklink er aan solderen en de andere kant gewoon de schroefdraad gebruiken.

Groetjes Hans.

Hartstikke bedankt

maar ik weet wel wist wel wat kwiklinks zijn, maar niet bij naam.
maar weer wat bijgeleerd. :roll: :D

allemaal bedankt. :lol:

dan misschien een niet erg intelligente van mijn kant maar..
wat is een neerhouder??
heb 6 jaar 1:1 zeil ervaring maar ik heb er nog nooit van gehoord :oops:

hoi,scoob

een neerhouder is de stang die op de giek is vast gemaakt en aan de mastvoet,hij kan bij de mastvoet roteren,zo is het bij mijn boot toch zo.Meestal kun je de neerhouder verstellen,hij zorgt er voor dat de giek met het grootzeil niet omhoog gaan bij ruime koersen.Een neerhouder is meestal van rvs of met lijntjes.

groetjes Robert:lol: :lol: [/list]

Even snel een definitie op gezocht van een neerhaler. Bron is een site ergens over zeilen ;)

De neerhaler doet zijn naam eer aan en haalt echt "neer". Zijn functie is om op ruimere koersen, wanneer de grootschoot gevierd wordt, te verhinderen dat de giek omhoog komt (wanneer je giek omhoog komt, opent het achterlijk zo immens dat je geen voortstuwing meer hebt.)
Bij een lossere schoot en een aangetrokken neerhaler, blijft het profiel van het zeil en de voortstuwing intact. Het zeiloppervlak wordt hierdoor aan de achterkant bijna eenderde groter! Omdat de neerhouder meestal zo'n 32 keer vertraagd is, vinden veel mensen het leuk om hier een beetje aan te gaan rondtrekken. Het is ook imponerend, hoeveel oergeweld je daarmee vrijmaakt. De mast krom, het zeil helemaal vervormd. Ziet er gaaf uit maar het is waanzin! De neerhouder heeft in principe alleen de eerder genoemde functies te vervullen, niets meer dan dat.

En zo is dat ;)

Marco.

Back