Nemo mini DLG

• Topicstarter Topicstarter goswijn
  • Startdatum Startdatum
G

goswijn

Guest
Na dit modelletje (!) gezien te hebben in Kaltenkirchen hebben Bas en ik gelijk besloten er eentje te bestellen. Voor diegene die het model niet kennen zie Nemo.

Inmiddels is ie aangekomen. Dit betekent echter ook dat ik weer (na jaren!) een keertje zelf met balsa aan de slag moet en ook snel want ik wil hem a.s. zondag meenemen op vakantie.

Vraag; inmiddels heb ik het staartje geschuurd etc., de maker van het toestel adviseerd 2x porienvuller en verder niets. Ik vind het e.e.a. nogal kwetsbaar. heeft iemand nog een advies voor me hoe dit evt te beschermen met minimaal gewichts toename? Ik heb nog oracover light liggen, mica film (is ook mooi dun), een soort super dun doorzichtig folie (heb ik eens gekocht op een indoor meeting maar weet egenlijk niet meer wat voor spul het is) en natuurlijk 25gr glas.

Iemand goede raad? p.s. de Mica film en de dunne folie plakken niet uit zichzelf, ik kan me iets herinneren over balsarite of zoiets maar dat heb ik niet liggen, is daar een alternatief voor?

hoei, mooie aankoop...
Sjips.. gaan alle toppers nou ook echt aan de mini's???

Ik heb bij mijn mini dunne balsa staartdelen van dacht ik 1.5mm. die doordrenkt met CA :). supersterk en weegt niet veel volgens mij...
Is in ieder geval sterker dan 2 laagjes poriënvuller.... Heb ook geprobeert met spanlak. Dat werkt prima, alleen trekt ie elke keer krom... best lastig...

25 grams glas kan ook een best goede oplossing zijn. Als je goed bouwt kan het erg licht en het word dan wel extreem sterk (ideaal voor een vakantiekistje die waarschijnlijk wel wat vervoersschade op gaat lopen).

Goswijn,

Ik heb zelf een laag porienvuller op mij stabilo en de onderkant van mijn
kielvlak heb ik versterkt met 25 g/m2 glas. Stabilo is 3mm balsa en
kielvlak 5 mm.
Cheers

Bart

Goswijn,

Ik behandel mijn mini's ook met slechts 1 laag porienvuller. Beetje dik opbrengen en direct daarna met een tisue afvegen. Na drogen schuur ik het heel licht na met een 3M schuurpad superfijn. Voldoet prima. Scharnieren met Leukoflex!!! Dit is transparante waterbestendige superdunne flexibele tape.
Een tweede laag zal nog meer bescherming geven tegen vuil en vocht. Maisbestendig zal het niet worden.
Mijn staartdelen zijn uit 2mm balsa en breken of scheuren alleen bij vervoer als ze voor de zoveelste keer weer tegen de muur of deur stoten :wink:

Sietse zei:
Heb ook geprobeerd met spanlak. Dat werkt prima, alleen trekt ie elke keer krom... best lastig...
Ik heb mijn stabilo behandeld met spanlak. Hij blijft recht als je beide zijden tegelijk insmeert! En hij wordt er echt sterker van. CA klinkt ook goed.

Het kielvlak heeft dezelfde behandeling ondergaan, maar daarvoor heb ik er aan beide kanten een klein strookje koolstof op gedaan (er op leggen, CA er op en uitsmeren met een bankpasje). Voelt onverwoestbaar aan, alleen voel je het 'randje' van de koolstof. Weet niet of dat aerodynamische gevolgen heeft.

Theo zei:
breken of scheuren alleen bij vervoer
Ik heb dezelfde ervaring. Ik ga daarom het stabilo afneembaar monteren, Da's wat minder kwetsbaar en wat vakantie-transport-vriendelijker :wink:

Leon

mijn mini met niet-deelbare staart met 1.5mm geschuurde balsa/CA staartdeeltjes heeft net een weekje oostenrijk overleefd :). Gewoon bovenop in de auto leggen als alles is ingepakt.

Hoi Bas en Goswijn,

Één of twee laagjes poriënvuller is meer dan voldoende.
De roertjes van mijn Mini (2 mm dik balsa) heb ik ook zo behandeld en het voldoet prima.

Groeten

romp9.jpg

Goswijn,

Zijn er inmiddels al vorderingen te melden van de bouw van de Nemo? Foto's misschien?
Ik zie dat je je hebt ingeschreven voor Zoetermeer, maar niet bij de mini's.

Is de Nemo dan nog niet af?
Neem je hem wel mee, de 30[sup:fa9774c1ff]e[/sup:fa9774c1ff]?

Leon

heey leon,

ik dacht dat goswijn zijn nemo ook bij zich had in swalmen. heeft hij alleen even mee gevlogen in de pauze. was een mooi en leuk kistje om naar te kijken!

gr niels ;)

Aha! Ik was niet in Swalmen, vandaar :o
Maar ik mis toch een bouwverslag (inc. foto's) en een beoordeling van de vliegeigenschappen.

Back