neon lichten voor 4 euro

hallo
ik ben wat gaan experimenteren met ledjes en zilverfolie, het resultaat was verbluffend 2 werkende neon lichten,hier volgt hoe ik het heb gemaakt:

stap1:je neemt wat alluminium folie en draait deze met de GLIMMENDE kant naar boven , je pakt det omhulsel van een pen(doorzichtig) en je draait het aluminium folie een keer of 5 op de pen .

stap2:je pakt schaar en knipt de folie af en plakt het uiteinde van de folie vast op de pen met plakband als het goed is is de pen nou mooi in folie ingewikkeld .

stap3:je neemt een ledje(super blauw)en stopt deze in het gat waar normaal de vulling uitkomt .

stap4:je lijmt het ledje vast in de opening met een lijmpistool.

stap5 snijdt een lijn van de ene kant van de pen naar de andere (door de folie) snijdt ca 3 mm naar rechts nog een lijn evenwijdig aan de andere .

stap6: haal de folie tussen de twee lijnen weg

stap7: houd een 3 volt batterij op de uiteinden van je ledje en als het goed is heb je nou een blauwe balk waar je de folie hebt weggehaalt

voor eventueele onduidelijkheden me op harmjansen91@hotmail.com
of stuur me een pbtje

ps foto's komen morgen (ik ga vannacht foto's maken );p

Leuk idee! Ik heb nog een blauwe en een fel witte LED liggen! Als ik je foto's gezien heb ga ik er ook wel wat mee expirimenteren!

Groetjes Geoffrey

hier de foto's!!!!!!
afb12640.jpg

afb12641.jpg

afb12642.jpg

afb12643.jpg

Looks good! heb je ook nog plaatjes van hoe het precies in elkaar zit? Zodat het na te bouwen is :wink:

Denk jullie wel aan de juiste serieweerstand anders is de led zo kapot. Uitrekenen van de waarde van die weerstand is simpel: Voedingsspanning -2V / 20mA.
Voorbeeld: 9V batterij als voeding.
(9 - 2) / 0,02 = 350Ohm.
350Ohm bestaat niet maar wel 330Ohm en 390Ohm. Beide zijn is dit geval bruikbaar. Bij 330Ohm gaat er iets meer stroom lopen, kan niet veel kwaad maar zal weinig of geen extra licht opleveren. Bij 390Ohm gaat er iets minder stroom lopen. Ook hier zal je waarschijnlijk weinig van merken.
Voor meer info over led's en weerstand kijk even bij dit draadje: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11053

hier hoe je het maakt met foto's

1wat je nodig hebt

afb12644.jpg

2rol de pen op in de folie
afb12645.jpg

3snijdt de folie door als je hem ca 5 keer hebt rondgedraaid om de pen
afb12646.jpg

4de pen als de folie erom heen zit
afb12647.jpg

5maak de rand vast met een reep plakband
afb12648.jpg

6snijdt een lijnl van de ene kant van de pen naar de ander,doe dat 3 cm ernaast nog een keer
afb12649.jpg

7haal nu de folie tussen de twee lijnen uit hier op de foto in mijn haast niet zo goed gelukt :oops:
afb12650.jpg

8plak een reep plakband over het stuk dat nu blootligt(hier ook weer niet zo goed gelukt (zie boven))
afb12651.jpg

9stop een ledje in het gat waar normaal de vulling zit
afb12652.jpg

lijm nu het ledje vast ,helaas hier geen foto van want ik heb maar 2 handen 8) :P

ik hoop dat het nu duidelijker is voor nog meer info vraag het gerust :wink:

Bedankt, voor de foto's, tis me wel duidelijk nu, kijke of ik nog zo'n doorzichtige pen kan vinden :D
Ook bedankt ernst, voor het linkje, staat veel info in!

Groetjes Geoffrey

bol zei:
om op de 350ohm weertand terug te komen
een 330ohm in serie met een 22ohm kom je op 352ohm

Zoals al gezegd is, dat is net per se nodig. 330ohm is prima geschikt bij de genoemde voedingsspanning. Bij 3V is er weer een andere waarde nodig.

als je slim bent gebruik je van dat aluminium isolatie plakband, van die achte alu folie plakband is dat, dat kan je er zo omheen plakken en dan dat venstertje uitsnijden

Gerard_nl zei:
als je slim bent gebruik je van dat aluminium isolatie plakband, van die achte alu folie plakband is dat, dat kan je er zo omheen plakken en dan dat venstertje uitsnijden
Ik ben bang dat dit niet zo goed zal werken omdat je die folie met de plakzijde op de pen plakt. Juist die plakzijde reflecteerd meestal een stuk minder dan de andere kant en dan ben je het effect van de folie kwijt.

hey

het werkt echt goed vooral als je ze niet recht naar beneden zet maar een beetje schuin dan krijg je een heel groot blauw veld :P:P maar ik snap het alleen niet van die weerstandjes ,ik heb nou gewoon twee blauwe ledjes op een heel oude 9 volt batterij ,ik weet dat het teveel is maar ze worden niet heet ofzowik heb ze al een half uur achter elkaar aangehad en ze zijn nog niet stuk maar moet er nou dan wel of geen weerstand tussen zo ja wat voor een

LED heeft toch altijd een weerstand nodig? of vergeet ik iets. Volgens mij trek je de cel snel leeg!

LaurenZ

maar kun je niet beter de onderkant van de auto waar je de leds wilt plaatsen beplakken met zilvertape en dan de les door de carroserie boren met en 5mm boor dan heb je hetzelfde effect en minder gepruts

gr lennard

ik ga een beetje door me auto heen boren :?
mooi niet en dit werkt super,zoveel gepruts is het niet ik was in een half uur klaar met twee lichten .

doe ik het nou goed met de formule??

9V batterij ,2ledjes van ieder 4 volt

9V -8(twee maal 4)=1

1:0.02=50

dus moet er een weerstand van vijftig op ???

dus een weerstand met kleur groen zwart zwart?

Back