Neptun van Robbe

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door duimpje, 18 jan 2009.

  1. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hallo Tim,

    Dat hij omvalt is niet zo best. En waar het door komt....:)confused:)
    Heb je hem wel goed met ballast op de juiste diepte gebracht (als hij niet diep genoeg ligt wordt hij instabieler).Of zou je ballast aan het schuiven gegaan kunnen zijn?
    Het kan misschien ook wel door een lek komen en dat hij gewoon vol loopt.
    Ik neem aan dat je geen zware dingen in de kajuit hebt gedaan...

    Kan je wat exacter vertellen wat er gebeurd is en misschien wat foto's van je indeling.

    Het lijkt mij niet een instabiel bootje van zichzelf, als ik zie wat Robin er mee uithaalt....;)

    Gr, Daan.
     
  2. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hoi daan,

    De eerste keer kwam omdat die werd getrokken vanaf de boot waar we inzatten en ik kon hem niet meer recht krijgen met de zender. tweede keer kwam denk ik door de servo die door sloeg. Maar ik vind het toch een heel erg wiebelig bootje. hij ligt heel erg diep in het water dus dat kan het niet zijn. zie laatste foto.
    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Hier liggen twee racingpacks op elkaar. De ene is voor de besturing en de andere voor de bluspomp.

    [​IMG]
    hij ligt normaal wel ietsje dieper omdat hij hier aan het slepen is met een rubberboot.

    tim
     
    Laatst bewerkt: 4 mei 2009
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo tim

    min neptune mag omslaan dan nog komt er geen water binnen
    ik heb er een haast een duikboot van gemaakt
    je moet eens naar mijn foto's kijken dan zie je dat ik de rand heb laten staan en daar schroeven heb ik zitten
    daar zit een dichting onder en als ik ga varen komt er een plexyglas plaat over heen
    als je goed kijkt zie je de schroeven en de dichting
    maar normaal slaat een neptune nooit om ????? zelfs met de standaard bouw wijze

    de motor met vertraging zit horizontaal bij mijn boot
    de accu zit in het originele accu vak recht op tot op de bodem
    ik heb wel 7 cellen en ze staan recht op maar dat mag geen verschil uit maken
    als al de lieren en zo er op staan dan is het dek water dicht (tec 7 strepje er onder)

    wat de hars betreft dat is giethars van vosschemie
    een twee componenten hars wat je 50/50 moet mengen en dan gieten in een siliconen malletje
    ik neem de snelle want met de trage heb je de kans dat de delen niet helemaal juist van vorm zijn (te klein)en ze zweten nog lang na
    met de snelle is er geen probleem

    maar ik sta er nog verwonderd van dat je neptune is omgekiepert
    dat is me nog nooit gebeurt en ik vaar zelfs als het regent met die boot
    er komt wel af en toe eens een drupje water binnen langs het roer of de as maar dat is het dan


    groetjes raf
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier een duidelijke foto van mijn opzet
    [​IMG]
    een set met 7 cellen 4.7 amp
    [​IMG]
    en hier zie je duidelijk de bouten van de deksel
    het trapje is vandaag gemaakt
    er moeten nog een paar beugeltjes aan gezet worden en dan een laagje verf


    maar die twee pakken op elkaar dat is wel redelijk hoog en dan nog eens die pomp daar links
    kon die niet op de bodem komen te staan

    groetjes raf
     
  5. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo tim

    hoeveel lood heb jij achter in de neptune zitten ???
    ik zo een 300 gr
    het is blad lood dan onder de as door is gelegd en vast gezet met tec7
    als ik in mijn boot zo kijk dan is er niets hoger dan de motor al de rest blijft onder
    deze motor zijn hoogste punt


    groetjes raf
     
  6. duimpje

    duimpje Guest

    dag raf

    had jij ook niet een omgeslagen neptune?

    voor lood gebruik ik trouwens van die rolletjes, zitten er zo'n zes in?
     
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo


    nee niet omgeslagen wel de bovenbouw er vanaf
    maar dat was omdat er een yacht in planee voorbij kwam varen terwijl het kanaal voor de modelbouw was afgesloten
    het was gewoon stom dat ik de bovenbouw niet beter had vast gezet
    of een stukje styrodure in de boven bouw had gelijmd dan was die niet gezonken

    kijk op zulk een water gaan wij soms varen
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    en dan slaat mijn neptune echt niet om hoor
    al moet ik zeggen dat het wel erg stressen is maar bart doet niet liever dan op zulk water varen en dus moet ik hem een beetje steunen
    nu begrijp je ook meteen waarom ik dat dekseltje heb gezet

    groetjes raf
     
  8. Pergotje

    Pergotje

    Lid geworden:
    21 apr 2005
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Rozenburg
    @Tim
    Is je accupack niet gaan schuiven?
     
  9. robin rozendaal

    robin rozendaal

    Lid geworden:
    13 jul 2005
    Berichten:
    729
    Locatie:
    Leiden
    Accu kan, maar wat ook nog wel eens voorkomt bij sleepwerk is dat ze sleepboot zichzelf omtrekt.

    Hierbij ligt de sleepboot bijna dwars en staat de sleeplijn bijna dwars op het schip. Weet ook niet precies hoe het werkt, maar heb het vorig jaar bij de werkschependag ook al gezien.

    Het is leuk om tijdens het slepen dicht tegen dit punt aan te komen, maar als je te ver gaat is het heel makkelijk heel snel afgelopen.

    Misschien moet je dat eens uitproberen met slepen, wat ik weet van dit model is dat ze heel veel kan hebben. Zelfs als je haar dwars op hoge golven legt gebeurt er nog nauwelijks iets.

    Gr robin
     
  10. duimpje

    duimpje Guest

    bij dat slepen, komt dacht ik door de zijdelingse beweging v/d sleper tov het sleepobject de bollard pull wordt verhoogd, en er dus zware krachten op de zijkant van het schip komen, als een sleper gewoon krachtig sleept recht vooruit, komt de neus meestal wat omhoog, dit heb je dan ook maar zijdelings, en als je dan water binnen krijt is het rap gebeurd

    is trouwens enkele jaren geleden gebeurt met een sleper van de URS, met 1 dode als gevolg

    mvg
    duimpje
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo duimpje

    dat voorval met die sleper van urs staat mij en vele van onze club leden ook in het geheugen gegrift
    we hebben aan de zoon van die technieker een sleep boot cadeau gedaan omdat die jongen zo fel bezig was met alles wat sleepboten betrof

    mijn pa heeft de braakman ook een sleper van urs in model gebouwd en zo waren we in contact gekomen met de mensen van urs
    een spijtig voorval maar hoe het gekomen is de sleep kabel is onder de sleepboot doorgegaan en zo heeft hij zichzelf onderste boven getrokken
    de juiste oorzaak zullen we nooit weten maar de duikers van de brandweer hebben daar een enorme flater geslagen want die technieker leefde nog want ze hebben hem horen kloppen
    dan hebben ze een opening in de romp gemaakt met als resultaat dat de enige luchtbel die er nog was door die opening verdween en de boot zo met de technieker er in is gezonken

    trieste herinneringen die steeds weer terug komen
    slijten doen zulke gedachten wel maar vergeten doe je zoiets niet

    groetjes raf
     
  12. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Tim zijn Neptun is omgeslagen omdat hij inderdaad scheef ten opzichte van de sleepkabel is gekomen. Tim wilde graag de kracht van de Neptun meten, dus hebben we een lijntje aan de Neptun gebonden met een krachtveer er aan. Toen ging Tim heen en weer met de boot om de kracht te verhogen. En dat werd het bootje helaas te veel. Waarschijnlijk is ook het bovenste accu pack verschoven. Daar hebben we alleen niet op gelet, omdat we alle electra en accu's na het uit het water halen van de boot direct er uit hebben getrokken om schade aan de electra te voorkomen. Maar ik vind wel dat dit bootje inderdaad snel omgetroken wordt. Zeker als je het gaat vergelijken met een Smit Rotterdam oid.
    Gelukkig werkt mijn ontvanger die er voor het varen in zat nog wel. Hoe zit het met je regelaars Tim? Heb je die al getest?
    Ik hoor het morgen op de club wel.

    Greetz,
    Bart
     
  13. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo bart

    dat had dan wel in de eerste posting mee mogen vermeld worden
    wat al makkelijk is op te lossen zonder dat het iets kost
    zet die accus LANGS elkaar recht op
    er is plaast voor want het zijn twee dezelfde accu pakken en zo kunnen ze niet verschuiven

    dan het verschil in boot tussen een neptune en een smith rotterdam
    die smith is dubbel zo groot en de helft breder das dus appels met peren vergelijken

    je kan elke sleep boot om trekken in de zij daarom hebben echte slepers kabel stoppers die de max zijdelingse uitslag van de kabel beperken

    en meten hoe sterk een boot trekt is onzin
    elke sleepboot kan een roeiboot vooruit trekken als er geen wind is
    het is alleen hij moet hem in beweging krijgen
    als je ziet dat zo een echte sleper een olietanker van misschien 500 keer het gewicht van de sleper nog vooruit krijgt dan kan in verhouding die model sleper zelfs meer dan dat trekken

    alles wat de mens ooit heeft gebouwd en nog zal bouwen heeft beperkingen
    van een fighter jet tot zelfs de space shuttle allen hebben ze hun beperkingen
    ga je over de schreef dan houd het voor die wonderen der techniek ook op en worden ze meestal schrot
    leer leven met de beperking van je model en je zal er jaren plezier aan hebben
    doe je dat niet dan kost het je alleen geld


    @bart
    als je nog eens een ontvanger in iemand anders zijn boot steekt
    doe er dan een ballon rond met een strapje dat je kan dicht trekken
    dan is hij min of mee water dicht verpakt en zo beperk je voor jezelf de schade
    maar als de boot afzuipt is het voor jou ook einde verhaal

    groetjes raf
     
  14. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    @ raf,

    Slimme tip van die ballon. Ik was wel blij dat de Neptun aan het lijntje van de krachtveer hing die we op de kant vast hadden, zodat we de boot weer terug naar de kant konden trekken. Maar als hij hier niet aan gehangen had was hij natuurlijk ook niet om gegaan.
    Dat u het onzin vindt om de kracht van een boot te meten kan, maar wij vinden het leuk om te weten hoeveel kracht ons bootje heeft. Ik meet het ook altijd bij mijn boten, en die zijn nog nooit omgeslagen(even afkloppen). Dus in principe zou het ook met een Neptun goed moeten gaan, maar dan moeten natuurlijk de accu's wel goed vast liggen.

    Greetz,
    Bart
     
  15. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hallo allemaal,

    Tijdens de trekproef is de servoheuvel omgeklapt waardoor ik de boot niet meer kon sturen. de onderste accu ligt vast tussen het houten plaatje daar kan die nooit uit verschuiven of los komen omdat ik er met veel kracht uit moet halen. Het kan wel zijn dat de bovenste accu een beetje is verschoven met de losse lood blokje in de voorkant. Ook komt er soms water binnen als er een golf op het achterdek komt. Ik denk dat het door het achterdek komt van de grote lier. Ik zat te denken om daar een laagje sileconenkit tussen te maken. mijn neptun was omgeslagen omdat hij een beetje ging scheren en steeds verder en toen kreeg ik hem niet meer onder controle.

    tim
     
  16. Daan Bart

    Daan Bart

    Lid geworden:
    4 apr 2007
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    En de motor stoppen was ook geen optie?
    Dan zou ik de regelaar ook maar eens na kijken.;)

    Maar waarom hij omgeslagen is dus achterhaalt.

    Ik weet niet of je nog een kanaal over hebt, als je die nog hebt kan je daar een sleephaak op zetten die de sleeplijn kan kappen/loskooien wanner het mis gaat.

    Gr, Daan.
     
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    @tim

    daarom schreef ik als je de beide accus op hun kant zet zitten ze alle twee vast in het bakje en kunnen ze alle twee geen kant uit
    als je vooraan lood bij legt doe dan geen blokje maar blad lood
    een blokje moet je (je kan niet anders)boven op de componenten plaat leggen
    en die plaat zit reeds vooraan boven de water lijn
    als je nu een stripje bladlood onder de accus legt dan ligt dat lood op het diepste punt en het kan niet verschuiven

    als je het zo dus bekijkt heb je een dikke fout gemaakt als kapitein

    fout 1 je hebt je boot verkeerd geballast
    fout 2 je vracht was niet voldoende vast gesjort (accu's)
    fout 3 fatale stuur fout van de stuurman
    fout 4 je had inderdaad kunnen stoppen

    goe bezig hahahahahaha

    @daan
    de neptune is uitgerust met een sleephaak die je mits een micro servo kan loskoppelen
    maar dan heb je inderdaad 1 kanaal meer nodig
    maar als je het goed speelt kan je met die servo twee zaken
    je sleephaak los koppelen en naar de andere kant je verlichting aan zetten door middel van zo een knip schakelaar voor een staande lamp (drukken aan nog eens drukken uit)maar dan wel alleen het knopje dat er binnen inzit gebruiken meestal kan dat er uit

    groetjes raf
     
  18. duimpje

    duimpje Guest

    jammer v/d neptune, is de schade inmiddels bekend?
     
  19. tim elfering

    tim elfering

    Lid geworden:
    28 jan 2008
    Berichten:
    697
    Locatie:
    aerdenhout
    Hallo,

    ik ben van plan om alles vast te zetten. En net als raf een plexiglas plaatje er over te maken. Bij de achterdekjes weet ik nog niet omdat die een op staande rand heeft. Heeft iemand nog oplossingen voor de achterdekjes. De boot ging gelijk om in een paar seconden. Dus dat was helaas geen optie geweest. Wat betreft die sleephaak is wel een mooi optie. Maar heb er niet zo veel ruimte in. EN als je boot al bijna om is om dan los te laten schieten met je servo is ook niet alles want dan is je boot weg. Gister kon ik hem snel met bart naar de kant trekken omdat ik hem had vast gemaakt aan het frame van de sleephaak met een knoop.

    @ duimpje,

    De schade valt mee. de ontvangen van bart doet het nog. Die van mij ook nog. De regelaar van de pomp doet het ook nog. Alleen de regelaar van de motor word heel heet als ik hem aan zet. Heb hem al schoongemaakt met kontaktspray. Een kennis ging er voor me naar kijken. Miss kan hij het probleem nog verhelpen. Maar denk niet dat het hem lukt omdat de print heel heet werd. Heb me duim er flink aan verschroeid.

    tim
     
  20. duimpje

    duimpje Guest

    dag tim

    blij voor je dat er niet teveel schade is,

    voor die achterste luikjes, dichtplakken met sillicone mischien
     

Deel Deze Pagina