nerveuze servo

• Topicstarter Topicstarter oossanen
  • Startdatum Startdatum
O

oossanen

Guest
Hallo,

mede hobbyisten, ik heb na 15(!) jaar mijn boot en auto weeres van zolder gehaald. na uiteraard een nieuwe accu, de zaak opgefrist, en wat bleek, de servo tbv het sturen blijft jutteren en nerveus gedrag vertonen. Tenzij ik gas geef, en dus ga rijden, dan staat hij stil. Er zit een Acoms set in van 1982 ongeveer. Toendertijd was dit ook al een probleem waardoor alles op zolder is beland. Iemand tips ????
Trouwens de servo tbv snelheids regelaar staat wel stil. auto heeft een alu chassis, en van het japanse merk dat een jaar of 10-15 niet meer bestaat, maar wel zeer bekend was naast Tamyia

Grt, Peter

Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door een vuile potentiometer in de servo. Wellicht kan je die schoonmaken of anders vervangen?

Hans Delemarre

Soms kun je zo'n servopotmeter al weer goed krijgen door domweg de stuurhevel een aantal keer heen en weer te bewegen. Doordat de potmeter-sleepkontaktjes langdurig op 1 plaats hebben gestaan, zal er enige vervuiling op deze plaats aanwezig zijn.
Uiteraard mag er bij deze behandeling geen spanning op de servo staan en kun je de stuurinrichting beter even helemaal los halen. Je beweegt de stuurhevel met de hand in een rustig tempo volledig van aanslag tot aanslag (een keer of 5 heen-en-weer moet voldoende zijn).

Je kan hem anders ook open maken en contactspray op de potmeter spuiten.

Of gewoon een nieuwe servo erin..

:sniper: :usa AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAa
daar heb je dat vergif weer
ernst het is om zot van te worden

kontakt spray trekt vuil aan
nie meer nie minder

doe die handel bij het chemis afval
als het wil proper maken pak dan heel eenvoudig alcohol of ether

kan je zo in verdunde oplossing krijgen in een apotheek (in belgië toch)

groeten raf

uhm.. contactspray is bij correct gebruik niks mis mee....

Wij gebruiken het voor de servo's van de cctv camera's....

Op aanraden van bosch en philips....

Je moet het alleen goed gebruiken...

hallo

bosch en philips maken geen servo's die in vliegtuigen zitten
zo een camera servo die draait langzaam
want zo snel moet een zoom lens niet veranderen van positie
en je vernielt er niets mee als het plots niet meer werkt
maar mij niet gelaten spuit maar raak het is mijn model niet

groeten raf

Ik blijf het ook gebruiken...
Als je het goed gebruikt en goede spray hebt werkt het zeer goed...
Daar kan niemand mij van gedachten mee laten veranderen.

Maar na die 2 topics gelezen te hebben geef ik wel toe dat er verschillende soorten zijn die inderdaad dit soort problemen achter laten...

Maar des ondanks blijf ik het gebruiken...

Verder zitten er ook hele snelle servo's tussen... denk maar aan medium speed camera's... die zitten er ook tussen, die shutter werkt ook met een servo..

Focus en diafragma regelingen gaan tegenwoordig ook snel... sneller als de servo's in mijn heli....

Zeker in de professionele wereld zijn er hele goede contactspray's die je gerust kunt gebruiken. En ook de "slechte zooi" kan je wel gebuiken als je maar weet wat je doet en er voor zorgt dat je de boel na gebruik heel goed schoon maakt!
Ik heb op professionele basis met Philips te maken gehad en daar was men echt niet blij met apparatuur dat volgespoten was met contachtspray. Die beruchte spuitbussen staan bij bijna alle technische diensten waar ze als een soort Haarlemmer olie gebruikt worden. Op die manier gaat er juist meer kapot dan dat er gerepareerd wordt.
Sommige "technici" zijn zelfs in staat om zelfs een stofzuiger vol te spuiten met die troep omdat hij herrie maakt. Dan vragen ze de klant €50 voor de reparatie wetende dat ze over een week of wat wel weer op de stoep staan met een kapotte stofzuiger. Dan is hij niet meer te repareren en smeren ze hem of haar een nieuwe aan.
Overdreven? nee hoor, nog geen half jaar geleden binnen mijn directe kennissenkring gebeurt.

Als een servopotmeter blijvende problemen vertoont zijn er maar 2 oplossingen:
potmeter (laten) vervangen of servo in de onderdelenbak deponeren. Met kontaktspray wordt het probleem alleen maar erger. De huidige servo's hebben als regel 6 sleepkontakten, die over 2 cermet-banen lopen (mini-servo's uitgezonderd). Als hierbij een probleem ontstaat is óf de cermetbaan doorgesleten óf er ligt schraapsel op de banen. Dit laatste is - na het openprutsen van de potmeter - alleen met een kwastje te verwijderen.

Hier bij de servicedienst gebruiken we kontaktspray voor het reinigen van display-vensters en soms ook voor het ontvetten van zenderbehuizingen (er zijn veel modelbouwers, die blijkbaar nooit huishoudelijke werkzaamheden verrichten). Het ontvet prima en is veiliger te gebruiken dan bijv. glassex, vandaar... Zeer incidenteel wordt het ook wel eens gebruikt voor statische kontakten.

Back