New Age Berg Crawler

Hoewel er in Nederland inmiddels genoeg crawlers te koop zijn, hebben deze vaak een hoog plastic-gehalte. Daarom ben ik op zoek gegaan naar iets dat voornamelijk uit metaal is opgebouwd en eventueel geschikt voor serieus wedstrijdgebruik én iets met 2-motorige aandrijving zodat er geen aandrijfassen "in de weg" kunnen zitten.
Na een beetje rondgekeken te hebben en prijs/kwaliteit afgewogen te hebben, kwam ik uit bij de Berg 2.2 crawler van New Age....geheel van aluminium. Niet echt bekend in Nederland, maar doet het goed bij wedstrijden in USA.
Dus besteld, en.....uiteraard zaten de 'blauwe mannetjes' er weer tussen, waardoor ik de staatskas weer kon spekken met zo'n 65 euro én 3 weken extra wachten op mijn pakketje :mad:.

crawler1.jpg


crawler3.jpg


Eindelijk gearriveerd !
Ziet er indrukwekkend uit :eek:. Compleet voorgemonteerde assen geheel uit aluminium. De rest moet je zelf bouwen.....maarruh.....'t is niet bepaald een tamiya bouwdoos met een mega-gedetailleerde bouwbeschrijving :(. De enige bouwbeschrijving die er is moet je van internet downloaden en uitprinten. Dat dus ff gedaan, maar die gaat helaas alleen over de oude versie, terwijl dit de nieuwste (verbeterde) versie is. Op pagina 1 staat wel welke delen vernieuwd zijn, maar hoe je ze moet monteren ? Dat mag je zelf uitzoeken.....en helaas spreekt 't niet allemaal voor zich :mad:.
Uiteindelijk kom je er wel uit door logisch na te denken. Helaas hebben degene die de dozen inpakken dat niet gedaan. Er ontbreekt hier en daar nogal wat. Rubber o-ringetjes, schroefjes e.d. Maar ik hou ook weer heel wat andere schroefjes over :confused:. Dus maar ff wezen shoppen en de ontbrekende ringetjes (zijn er nogal wat) op de kop getikt. De missende schroefjes kon ik nog wel vinden in mijn eigen verzameling.
Uiteindelijk is het nog goedgekomen en zat het chassis nog redelijk snel in elkaar :).

crawler4.jpg


crawler5.jpg


Het resultaat ziet er voorlopig interessant uit.
Nu maar beginnen met de electronica.
Ik ben geen electronica-expert. Alleen redelijk op de hoogte van hetgene dat zich bevindt in modelbouw-auto's e.d.
Deze crawler is geschikt voor 2-motorige aandrijving én indien gewenst 4-wiel sturing. Ik hou het voorlopig bij 2-wielsturing, omdat 4ws niet altijd een positieve aanvulling is bij crawlen.

Toen ik de auto besteld had, had ik gelijk ook al de overige benodigdheden besteld : crawler banden, een kap en 2 brushless setjes.
Dan nog een merk kiezen voor de brushless. Ik was altijd een grote fan van Novak. Heb er inmiddels al 4 versleten, maar ze zijn ook alle 4 kapot gegaan. Enkele maanden geleden ging de laatste (letterlijk) in rook op. Van de 4 keer was het maar 1 keer echt mijn eigen domme fout, maar mijn vertrouwen in Novak is wel gedaald. Bovendien zouden 2 Novak Goat setjes toch behoorlijk duur worden. Tegenwoordig houd ik het bij Mamba. Ben er erg tevreden over, alleen jammer dat ze geen ESC hebben die speciaal geschikt is voor crawlers. Dus kwam ik uit bij EZ-Run. Hoewel ik niet zoveel verwachtte van het spul uit China, ben ik er tot nu toe tevreden over : alles werkt goed, speciale instelling voor crawlers, niet te duur en geen gezeik met de douane :D).

Twee motoren....dus ook 2 brushless sets (2 x 1200KV) monteren. Dual brushless met één ontvanger en één accu. Wel ff uitzoeken hoe dat gaat.... Uiteindelijk viel het wel mee. Gewoon logisch nadenken en het moet werken :cool:. En dat deed het dus ook....alleen liepen de motoren tegengesteld. Instellen via de program-card van EZ-Run gaat niet.....maar (zo zegt de handleiding) : de 3 motordraden willekeurig verwisselen zorgt voor het gewenste resultaat.
Hieronder de voorlopige opstelling. Alles werkt, maar de bedrading moet nog passend gemaakt worden en gesoldeerd worden.

crawler7.jpg


crawler6.jpg


crawler8.jpg


Het eindresultaat met Hot Bodies Rover (white) banden en Proline Crawler body (in Tamiya Sand Scorcher look).
Heb al een testritje gemaakt en alles lijkt goed te werken. Stuuruitslag zal nog iets vergroot moeten worden en misschien een sterkere stuurservo. Verder zal er nog een Li-Po accu inkomen die beter past dan deze 6-cell accu.

crawler9.jpg


96ZNzS8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tja, wil de lol niet verpesten, maar hoe zit ht met de dragbrake,en eventueel active brake?

Kun je hem ook zo instellen dat hij echt een voruit, en achteruit functie heeft?
Dus zeg maar zonder rem functie ?

Zelf heb ik er de novak goat in, welke echt een active brake heeft,en instelbare dragbrake, heeft, en das toch echt wel een heel belangrijk iets van een crawler!
 
Zo dat ziet er heel netjes uit, en zo kan ik als leek ook eens zien hoe het allemaal in elkaar zit.

En je fretje ziet er ook lief uit, haalt hij je kleine onderdeeltjes niet weg:rolling:
 
Ik heb een Goat in een XC en hoe die op een steile helling zijn rem vasthoudt!!!:cool:
Waarom niet voor de oude en vertrouwde 55t Integys icm Novak SuperRooster?
Bewezen goed en betrouwbaar!
Ziet er wel mooi uit al dat alu, maar het is ook een hoop gewicht wat mee de helling/rots op moet.

Succes ermee!
 
@ import scooby :
Chassis, assen, tandwielen en alle overige chassisdelen zijn van aluminium, weegt echt geen drol. Het enige serieuze gewicht komt van de motoren en de accu. En omdat ik de accu bovenin hou, wordt deze vervangen door een lichtere Li-Po.
Bovendien denk ik dat gewicht hier sowieso geen issue is : veel mensen voegen zelfs gewichten toe (in de wielen).... Zolang het zwaartepunt maar laag blijft liggen. De motortjes hebben meer dan genoeg power om 'm naar boven te krijgen....dat heb ik al gemerkt.

@ psygho
De keuze voor deze regelaars was bewust. Ten eerste vind ik 400 euro voor 2 Novak Goat setjes nogal prijzig en ten tweede : deze regelaars hebben alle programmeermogelijkheden die elke andere regelaar heeft (net als mijn Mamba Max bijvoorbeeld) dus ook alle rem-instellingen. Plus een speciale Crawler-mode waarin je dus alleen vooruit<-->achteruit hebt.
De tijd zal het leren of het de juiste keuze is geweest....maar voorlopig werkt het perfekt.
 
Laatst bewerkt:
Tja , prijzig zijn ze wel......
Das wel nadelig inderdaad...

DE goat is wel een oudgediende, en hopenlijk hebben de andere merken, een beetje afgekeken van deze regelaar, en ben je nu voor weinig, ook helemaal klaar in BL-crawler land...
 
Back
Top