Na een paar maanden met mijn LT gevlogen te hebben begon ik steeds meer overtuigt te raken van de prestaties,
Toch ben ik wat gaan expirimeteren met slankere vleugels om te zien of er nog verbeteringen mogelijk waren. Na een aantal experimenten ben ik tot de overtuiging gekomen dat de prestatie van een handlauncher niet toe neemt (ook niet de glijhoek en zeker niet de daalsnelheid)met het slanker bouwen van je vleugels. een aantal maanden geleden ben ik begonen met de LT en alle daarna gebouwde versies (slankere vleugels)konden niet tippen aan de prestaties van de LT. Ik ben toen wat onderzoek gaan doen op internet over het hoe en waarom en ik vond toen deze twee artikelen.
http://www.charlesriverrc.org/articles/design/jeffreid_aspectratiovsdrag.htm
http://www.charlesriverrc.org/articles/design/gavinbotha_optimumar.htm
Als ik het goed begrijp komt het er op neer dat bij een handlauncher de lift / weerstand verhouding met een slankere vleugel verbetert maar dat de effectiviteit bij een slankere vleugel afneemt.
Ik ben dus terug gegaan naar de tekentafel en heb een vleugel ontworpen met een iets groter oppervlak dan de LT. De wortelkoorde is met 1 cm toegenomen terwijl de tipkoorde met 2 cm is afgenomen om de tipwervel zo klein mogelijk te maken.
De vleugel is verdeeld in 4 vlakken per helft om een wat meer elliptischer vleugelvorm te krijgen.
Verder heb ik het aileron scharnier naar voren gepijld wat minder pijlstelling in de vleugel geeft vooral om de bestuurbaarheid te verbeteren en is de scharnierlijn van het richtingsroer naar achteren gepijld om neutralere bochten te krijgen. Ook is de romp flink verkort voor de betere bestuurbaarheid.
Hoe dit alles op het werpen uitwerkt zal moeten blijken.
Hier onder de eerste foto's van de Nieuwe Twister. Vliegtesten volgen later als de wind wat gaat liggen.
Toch ben ik wat gaan expirimeteren met slankere vleugels om te zien of er nog verbeteringen mogelijk waren. Na een aantal experimenten ben ik tot de overtuiging gekomen dat de prestatie van een handlauncher niet toe neemt (ook niet de glijhoek en zeker niet de daalsnelheid)met het slanker bouwen van je vleugels. een aantal maanden geleden ben ik begonen met de LT en alle daarna gebouwde versies (slankere vleugels)konden niet tippen aan de prestaties van de LT. Ik ben toen wat onderzoek gaan doen op internet over het hoe en waarom en ik vond toen deze twee artikelen.
http://www.charlesriverrc.org/articles/design/jeffreid_aspectratiovsdrag.htm
http://www.charlesriverrc.org/articles/design/gavinbotha_optimumar.htm
Als ik het goed begrijp komt het er op neer dat bij een handlauncher de lift / weerstand verhouding met een slankere vleugel verbetert maar dat de effectiviteit bij een slankere vleugel afneemt.
Ik ben dus terug gegaan naar de tekentafel en heb een vleugel ontworpen met een iets groter oppervlak dan de LT. De wortelkoorde is met 1 cm toegenomen terwijl de tipkoorde met 2 cm is afgenomen om de tipwervel zo klein mogelijk te maken.
De vleugel is verdeeld in 4 vlakken per helft om een wat meer elliptischer vleugelvorm te krijgen.
Verder heb ik het aileron scharnier naar voren gepijld wat minder pijlstelling in de vleugel geeft vooral om de bestuurbaarheid te verbeteren en is de scharnierlijn van het richtingsroer naar achteren gepijld om neutralere bochten te krijgen. Ook is de romp flink verkort voor de betere bestuurbaarheid.
Hoe dit alles op het werpen uitwerkt zal moeten blijken.
Hier onder de eerste foto's van de Nieuwe Twister. Vliegtesten volgen later als de wind wat gaat liggen.





