newbie, op zoek naar advies!

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door aislin89, 10 sep 2016.

  1. aislin89

    aislin89

    Lid geworden:
    10 sep 2016
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Belgie
    Hoi Iedereen,

    Ik ben Aislin, een creatieve grafische vormgeefster en reprographe. Na lang kwijlend naar youtube te hebben gekeken naar bewegende dinosaurussen en levensgrote hellhound sculpts dmv diverse schuimsoorten heb ik de knoop doorgehakt om hierin een hobby te maken...

    Echter weet ik nog weinig over het process, welke materialen het beste te gebruiken...

    Ik heb al een hot wire piepschuimsnijder besteld, maar ik heb begrepen dat er verschillende soorten piepschuim zijn en dan voor sommige dingen pur schuim of polyurethaan schuim beter te behandelen (snijden en schuren) is. Is de hot wire snijder ook voor deze andere materialen geschikt? Waar kan ik deze het beste kopen?

    Als ik basic goedkope iepschuim gebruik, welke coatings kan ik hierbij gebruiken?

    Alvast bedankt voor de info!
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Vorig jaar december was ik op de winterfair in het Archeon park.
    Daar stonden veel leveranciers voor het zelf maken van cosplay pakken.
    Ook voor het maken van alien en monster pakken van goed beschilderbaar schuim.
    Ik denk dat je daar de juiste materialen wel kan vinden.

    Succes Willem
     
  4. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Aangezien je uit Belgie komt, zou je voor PU schuim kunnen kijken naar de fa. Tarec. Deze produceert dit schuim. Het is overigens niet met een hot wire te snijden, maar wel heel goed handmatig te vormen (snijden, schuren). Ook is het bestand tegen polyesterhars, dus kan je eenvoudig je schuimen structuur versterken.

    EPS schuim (piepschuim) laat zich goed snijden. Er zijn zeer veel producenten, ik haalde het altijd bij Polycel in Gouda, maar er zijn er zeer veel meer. EPS (en familielid XPS, een iets sterkere variant) snijdt prima. Tijdens handmatige verwerking komt er wel wat meer rommel vrij (statisch, dus kleeft overal aan). Piepschuim kan je met epoxyhars en glasweefsel versterken. Het kan ook met polyesterhars, maar dan wel een speciale polyesterhars voor piepschuim, want gewone polyesterhars doet EPS smelten.

    Waar je ook nog naar kan kijken is spuitbaar PU schuim. Dat kan je op een grove basisstructuur spuiten, en na uitharding verder vormen.
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Willem, Skiff, TS was hier voor het laatst op 13september.
     

Deel Deze Pagina