Al een tijdje wilde ik een quadcopter kopen. Echter door alle mogelijke optie's zoals camera's, FPV, GPS e.d., die ik graag zou willen hebben kwam ik al snel op een duur model uit. En ook las ik op internet dat je het beste kan beginnen met een standaard quad, waar je echt zelf mee moet vliegen. Daarom heb ik uiteindelijk gekozen zelf een quadcopter samen te stellen welke in de toekomst uitbreidbaar zou zijn met diverse optie's.
Eerst heb ik naar diverse flight controllers gekeken. En uiteindelijk heb ik gekozen voor de APM2.6 (Ardupilot),. Dit vanwege de betaalbaarheid en de vele mogelijkheden. De vele mogelijkheden maken het ook wat complexer, maar dat houd het ook wel weer leuk. Dus deze overlaten komen uit China, meteen met GPS en kompas, zodat ik ook een goede failsafe achter de hand zou hebben.
Vervolgens bij hobbyking de rest van de onderdelen welke ik dacht nodig te hebben uitgezocht. Allereerst op zoek naar een frame waar volop reserve onderdelen van te koop waren. Uiteindelijk heb ik uitgekomen op het S500 frame met integrated PCB en carbon versteviging in de armen.
Omdat ik het niet meteen al te duur wilde maken heb ik voor deze eerste setup gekozen voor wat goedkopere ESC's (Hobby King 20A ESC) en een motor met propellor combinatie (MT2213-935KV MultiStar Motor and Propeller Combo).
Dit geheel wordt voorzien van spanning m.b.v. een S3 4500mAh lipo accu en bestuurd d.m.v. een budget 6-kanaals zender/ontvanger.
Toen was het wachten op de eerste doos die binnen zou komen.
Dit gebeurde echter al sneller dan verwacht dus ik kon beginnen met het in elkaar zetten van het frame. Met onderstaand resultaat:
Een week later kwam de apm flight controller binnen uit China, dus deze ook meteen gemonteerd, zodat ik kon gaan vliegen.
Vliegen bleek toch net even iets lastiger te zijn dan dat het eruit zien, dus maar even rustig aan begonnen en niet al te hoog gegaan in de achtertuin. En eerst maar geprobeerd de quadcopter stil in de lucht te laten hangen.
Tijdens het in-/ afstellen van de APM bleek de GPS/kompas module niet te werken, daardoor moest ik deze helaas weer terug sturen naar China, omdat ik toch weer moest wachten op de flight controller heb ik maar meteen een telemetry zender/ontvanger set gekocht, zodat ik ook gemakkelijk instellingen kan doen zonder iedere keer een USB kabel aan te moeten sluiten.
Hierdoor kreeg ik wel weer extra tijd voor het bedenken van een goede indeling en het aanpassen van mijn handzender, welke ik heb aangepast met een 6-mode switch, zodat ik meerdere flight modes in kan stellen.
Na twee weken wachten was mijn nieuwe flight controller, deze keer met werkende GPS en kompas, binnen.
Deze meteen gemonteerd en rustig begonnen met oefenen van het vliegen.
Eerst heb ik naar diverse flight controllers gekeken. En uiteindelijk heb ik gekozen voor de APM2.6 (Ardupilot),. Dit vanwege de betaalbaarheid en de vele mogelijkheden. De vele mogelijkheden maken het ook wat complexer, maar dat houd het ook wel weer leuk. Dus deze overlaten komen uit China, meteen met GPS en kompas, zodat ik ook een goede failsafe achter de hand zou hebben.
Vervolgens bij hobbyking de rest van de onderdelen welke ik dacht nodig te hebben uitgezocht. Allereerst op zoek naar een frame waar volop reserve onderdelen van te koop waren. Uiteindelijk heb ik uitgekomen op het S500 frame met integrated PCB en carbon versteviging in de armen.
Omdat ik het niet meteen al te duur wilde maken heb ik voor deze eerste setup gekozen voor wat goedkopere ESC's (Hobby King 20A ESC) en een motor met propellor combinatie (MT2213-935KV MultiStar Motor and Propeller Combo).
Dit geheel wordt voorzien van spanning m.b.v. een S3 4500mAh lipo accu en bestuurd d.m.v. een budget 6-kanaals zender/ontvanger.
Toen was het wachten op de eerste doos die binnen zou komen.
Dit gebeurde echter al sneller dan verwacht dus ik kon beginnen met het in elkaar zetten van het frame. Met onderstaand resultaat:




Een week later kwam de apm flight controller binnen uit China, dus deze ook meteen gemonteerd, zodat ik kon gaan vliegen.
Vliegen bleek toch net even iets lastiger te zijn dan dat het eruit zien, dus maar even rustig aan begonnen en niet al te hoog gegaan in de achtertuin. En eerst maar geprobeerd de quadcopter stil in de lucht te laten hangen.
Tijdens het in-/ afstellen van de APM bleek de GPS/kompas module niet te werken, daardoor moest ik deze helaas weer terug sturen naar China, omdat ik toch weer moest wachten op de flight controller heb ik maar meteen een telemetry zender/ontvanger set gekocht, zodat ik ook gemakkelijk instellingen kan doen zonder iedere keer een USB kabel aan te moeten sluiten.
Hierdoor kreeg ik wel weer extra tijd voor het bedenken van een goede indeling en het aanpassen van mijn handzender, welke ik heb aangepast met een 6-mode switch, zodat ik meerdere flight modes in kan stellen.
Na twee weken wachten was mijn nieuwe flight controller, deze keer met werkende GPS en kompas, binnen.
Deze meteen gemonteerd en rustig begonnen met oefenen van het vliegen.