Newbie vraagjes

Hoi iedereen!

Ben wat nieuw in het wereldje nu en vroeg me af welke auto een beginner best koopt? Ik heb op 2dehands een nieuwe Tamiya ta06 tegengekomen zonder electronica, etc en vroeg me af of die goed is voor een beginner?
Als je betere voorstellen hebt, liefst in kit vorm, want ik pruts graag met die dingen :p

Ook heb ik een Thunder Tiger BMW M3 GTR die bij die Hachette tijdschriften zat tegengekomen die voor 200 euro verkocht wordt (incl electronica, zender, etc). Is dit een goeie deal?

En tot slot (ik weet het, héél veel vragen): zijn er in West-Vlaanderen RC Clubs en tracks te vinden voor onroad?

Bedankt!

Laatst bewerkt:
Een beginner kan iedere auto kopen dat hij wilt. Vaak speelt het budget bij een beginner een grote rol en wordt er vaak een goedkope 2e hands of een simpel RTR model bij de funshop gehaald. Probleem met dit soort producten is dat je nooit weet wat je koopt. Acme, Nitrotec, HSP en noem dat soort producten op die je nooit in de betere modelbouwwinkels zult vinden. Ook 2e hands heeft een grote risico om de ellende en/of de slijtage van een ander over te nemen.

Is een geavanceerd wedstrijdmodel wel iets voor een beginner is ook vaak de vraag. Als het budget toereikend is, waarom niet? Je moet alleen open staan voor de techniek en welwillend zijn om er aan te sleutelen (wat overigens voor ieder RC model geldt).

Je noemt een TA06, een snaaraangedreven electro tourwagen. Is dat wat je wilt? Of wil je iets meer offroad voor meer toegankelijkheid op div terreinen?

In het electro onroad en offroad deel lopen wat algemene draadjes over div modellen, dat zijn dus de populaire modellen. Lees ze eens door.....

Bedankt voor je reactie.

Ik ben eigenlijk op zoek naar een wagen die zowel on- als offroad kan, een beetje een rallywagen zeg maar. Liefst niet overdreven duur voor een beginner.

Die Thunder Tiger BMW M3 GTR dat ik noemde, is dat een deftige wagen om mee te beginnen?

Dat is een prima wagen alleen kan die niet offroad. Het is een pure onroad wagen en die heeft een brandstof motor ;)

M.v.g. Mark

Wat is het budget? Je zou eens bij Team C / LRP / Tamiya kunnen kijken, als je enigszins betaalbaar een offroad zelf wilt bouwen.

Heel vaak zijn zelfbouwkits competititiespul, met navenante prijzen, op enkele uitzondering na :)

Dat is een prima wagen alleen kan die niet offroad. Het is een pure onroad wagen en die heeft een brandstof motor ;)

M.v.g. Mark

Kun je die dan aanpassen zodat ie meer rallywagen wordt?

Wat je zoekt is een rally of een SCT.

Heb je toevallig enkele aanraders?

Wat is het budget? Je zou eens bij Team C / LRP / Tamiya kunnen kijken, als je enigszins betaalbaar een offroad zelf wilt bouwen.

Heel vaak zijn zelfbouwkits competititiespul, met navenante prijzen, op enkele uitzondering na :)

Spijtig, want ik steek graag zo'n dingen in elkaar ;) tenzij je tweedehands gaat kijken, maar ja, moeilijk om in te schatten of de kwaliteit wel goed is...

Ik zou als beginner niet gauw aan tweedehands beginnen.

Wat die TA-06 betreft, dat is een snaaraangedreven auto, sowieso niet supergeschikt voor de openbare weg (vanwege vuil/steentjes die tussen de open tandriemaandrijving kan komen). Voor rally is hij daarom nog minder geschikt.

Als je zelf wilt bouwen, zou je bijvoorbeeld naar een Tamiya TT-02 kunnen kijken, die is er ook met rally-spec:

Tamiya - 58570 Lancia Delta Integrale TT-02 4WD 1/10 - Modellbau-Seidel

Daarnaast heeft Tamiya nog enkele andere specifieke rally-chassis, zoals de XV-01 (met ingesloten tandriemaandrijving):

Tamiya - 58569 Lancia Delta Integrale XV-01 4WD 1/10 - Modellbau-Seidel

en de DF-03Ra (met cardan, zelfde als TT-serie):

Tamiya - 58461 Mitsubishi Lancer Evo V DF-03Ra 4WD 1/10 - Modellbau-Seidel

Als je een meer offroad-karakter zoekt, kan je kiezen:

- buggy
- SCT (Short Course Truck)
- truggy (kruising tussen truck en buggy)
- (monster)truck

Buggy zijn vaak licht en wendbaar, maar hebben vanwege de bandenmaat een beperkte bodemspeling. Hiervan zijn vrij veel betaalbare kits te vinden (LRP, Tamiya en Team C zoals ik eerder noemde).

Short Course zien er vaak realistisch uit, hebben grotere wielen en een grote body die aanrijdingen voor een deel op kunnen vangen. De DESC210 van Team Durango is zo de enige goede betaalbare die me zo te binnen schiet.

Truggy heeft ook grotere wielen dan een buggy. Voor betaalbare kits zou ik eens bij Team C kijken.

Monstertruck zijn vooral leuk om te bashen, vaak wel een hoger zwaartepunt wat nadelig is voor het rijgedrag. Betaalbare MT-kits zou ik zo niet weten, zijn schaars in ieder geval :)

Ik hoop dat ik je hiermee een eindje op weg heb geholpen.

Ik zou als beginner niet gauw aan tweedehands beginnen.

Wat die TA-06 betreft, dat is een snaaraangedreven auto, sowieso niet supergeschikt voor de openbare weg (vanwege vuil/steentjes die tussen de open tandriemaandrijving kan komen). Voor rally is hij daarom nog minder geschikt.

Als je zelf wilt bouwen, zou je bijvoorbeeld naar een Tamiya TT-02 kunnen kijken, die is er ook met rally-spec:

Tamiya - 58570 Lancia Delta Integrale TT-02 4WD 1/10 - Modellbau-Seidel

Daarnaast heeft Tamiya nog enkele andere specifieke rally-chassis, zoals de XV-01 (met ingesloten tandriemaandrijving):

Tamiya - 58569 Lancia Delta Integrale XV-01 4WD 1/10 - Modellbau-Seidel

en de DF-03Ra (met cardan, zelfde als TT-serie):

Tamiya - 58461 Mitsubishi Lancer Evo V DF-03Ra 4WD 1/10 - Modellbau-Seidel

Als je een meer offroad-karakter zoekt, kan je kiezen:

- buggy
- SCT (Short Course Truck)
- truggy (kruising tussen truck en buggy)
- (monster)truck

Buggy zijn vaak licht en wendbaar, maar hebben vanwege de bandenmaat een beperkte bodemspeling. Hiervan zijn vrij veel betaalbare kits te vinden (LRP, Tamiya en Team C zoals ik eerder noemde).

Short Course zien er vaak realistisch uit, hebben grotere wielen en een grote body die aanrijdingen voor een deel op kunnen vangen. De DESC210 van Team Durango is zo de enige goede betaalbare die me zo te binnen schiet.

Truggy heeft ook grotere wielen dan een buggy. Voor betaalbare kits zou ik eens bij Team C kijken.

Monstertruck zijn vooral leuk om te bashen, vaak wel een hoger zwaartepunt wat nadelig is voor het rijgedrag. Betaalbare MT-kits zou ik zo niet weten, zijn schaars in ieder geval :)

Ik hoop dat ik je hiermee een eindje op weg heb geholpen.

Heel erg bedankt! Je antwoord heeft heel wat duidelijk gemaakt voor me :) Ik zal ze eens bekijken en vergelijken. De links die je me doorgestuurd hebt, is dat een goeie online shop?

Er wordt hier direct gelinkt naar een product, dat moet kunnen. Ik moet wel toegeven dat er door enkele Tamiya boyz al snel naar deze winkel gewezen wordt.....

Overigens wordt er bij dergelijke vragen al heel snel naar Tamiya gewezen, toegegeven dat ze leuke spullen hebben maar het is niet de enige op de markt.

Wil je serieus gaan racen bij een club volgens je startpost is er in de plaats van een TA06 ook veel beters te vinden. De wedstrijdmerken hebben ook een zgn sport schassis.

- Serpent 411 sports
- Yokomo BD7-RS
- 3 racing Sakura-Xi sports
- Spec-R S1 en de S2

Dit zijn low budget versies van de duure racewagens, waar normaal carbon zit zit hier epoxy en zo ook meer plastic maar dat maakt zo'n wagen echt niet slechter.

Reclame en winkelbesprekingen zijn verboden volgens de forumregels, ik kan je via PB wel een aantal winkels noemen.

Ja, als je wil :) dan kan ik eens op m'n gemak rondneuzen :)

Er wordt hier direct gelinkt naar een product, dat moet kunnen. Ik moet wel toegeven dat er door enkele Tamiya boyz al snel naar deze winkel gewezen wordt.....

Overigens wordt er bij dergelijke vragen al heel snel naar Tamiya gewezen, toegegeven dat ze leuke spullen hebben maar het is niet de enige op de markt.

Wil je serieus gaan racen bij een club volgens je startpost is er in de plaats van een TA06 ook veel beters te vinden. De wedstrijdmerken hebben ook een zgn sport schassis.

- Serpent 411 sports
- Yokomo BD7-RS
- 3 racing Sakura-Xi sports
- Spec-R S1 en de S2

Dit zijn low budget versies van de duure racewagens, waar normaal carbon zit zit hier epoxy en zo ook meer plastic maar dat maakt zo'n wagen echt niet slechter.

Later kun je waarschijnlijk wel die plastic/epoxy vervangen door carbon ofzo?

Niet altijd, Yokomo bv zou enkele gaten verschillend gemaakt hebbem maar er is ook totaal geen behoefte voor carbon.....

2 totaal verschillende auto's...
Ik denk dat je eerst moet uitvinden wat je precies wilt. Een onroad of offroad of allebei?
Een offroad kan ook onroad, maar andersom meestal niet.
Dus belangrijkste vraag voor je goede suggesties kunt krijgen, wat wil je er mee gaan doen?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een wagen die zowel on- als offroad kan, dus eerder een rally-type dan om te beginnen...

Ik zou zeggen, check als referentiepunt ook even conrad. Reely is een merk dat ze aanbieden. Veelal betaalbaar spul en mijn ervaringen ermee zijn prima (buggy's).

Zou het dan best zijn om bv de chassis te kopen van bv de TT-02 en dan apart een motor enzo te kiezen?
Ik heb eentje gevonden online: Racers Paradise Modellsport

Laat ik je even quoten:

En tot slot (ik weet het, héél veel vragen): zijn er in West-Vlaanderen RC Clubs en tracks te vinden voor onroad?

In het westen van België heb je alleen Roeselare en net over de gens in Nederland in Rucphen.

Als je deze circuits op een wat serieuze basis wilt gaan bezoeken is het het beste om iets te nemen wat daar ook gereden wordt. De 1:10 tourwagenklasse is redelijk populair maar er wordt vaak met een bepaalde motor/regelaar gereden. Nogmaals als je dergelijke circuits wilt bezoeken, verdiep je hierin zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Voor vrij rijden zijn deze circuits altijd toegankelijk met alles wat op een onroad lijkt.

Laat ik je even quoten:

In het westen van België heb je alleen Roeselare en net over de gens in Nederland in Rucphen.

Als je deze circuits op een wat serieuze basis wilt gaan bezoeken is het het beste om iets te nemen wat daar ook gereden wordt. De 1:10 tourwagenklasse is redelijk populair maar er wordt vaak met een bepaalde motor/regelaar gereden. Nogmaals als je dergelijke circuits wilt bezoeken, verdiep je hierin zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Voor vrij rijden zijn deze circuits altijd toegankelijk met alles wat op een onroad lijkt.

Ik zal die circuits eens bekijken en ook eens kijken met wat er gereden wordt. Ben bezig me hierin te verdiepen, maar het is en blijft nog altijd wat nieuw, zeker de electro-tourwagen klasse ;)

Back